سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش عنوان كرد: 60 درصد افرادی که از درد معده رنج می‌برند بعد از انجام آندوسکوپی متوجه می‌شوند که این درد کاملا طبیعی بوده و مشکل حادی ندارند، این دردها مربوط به اختلالات حرکتی معده است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار داشت: مشکلات معده به سه دسته زخم معده، زخم اثنی عشر و ورم معده تقسیم می‌شود که زخم اثنی عشر همراه با درد موجب سوزش معده هم می‌شود.

وی با متفاوت دانستن نفخ معده و نفخ شکم افزود: نفخ معده ناشی از تجمع گاز در روده بزرگ است ولی نفخ شکم ناشی از دفع نشدن گاز معمولی است که در بدن همه افراد وجود دارد و موجب ورم و جلو آمدن شکم می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مبتلایان به نفخ شکم گفت: این افراد به چند دسته تقسیم می‌شوند دسته اول کسانی هستند که دائما از درد شکم به خود می‌پیچند و دچار برآمدگی شکم هستند و اسهال و یبوست متناوب دارند. این مشکل التهاب و یا زخم نیست بلکه مربوط به روده تحریک پذیر یا روده عصبی(کولیت) است.

دکتر ابراهیمی دریانی در رابطه با دسته دوم این بیماران افزود: با مصرف برخی از مواد که دارای رافینوز هستند، مواد قندی (کربوهیدرات) که باید در روده ی کوچک جذب شود در بعضی افراد این مواد در روده کوچک جذب نشده و در روده‌ی بزرگ به اسیدهای چرب و گاز هیدروژن تبدیل و افراد دچار نفخ شکم می‌شوند.

وی کمبود لاکتوز در روده‌ی کوچک را عامل دیگر نفخ شکم دانست و بیان کرد: لاکتوز در لبنیات وجود دارد و40 تا50 درصد افرادی که با خوردن شیر دچار نفخ می شوند به دلیل این است که قند موجود در شیر در روده‌ی کوچک جذب نمی‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توضیح اینکه مصرف همه لبنیات به جز ماست در افردی که دچار کمبود لاکتوز هستند موجب نفخ شکم می‌شود، افزود: در ماست میکروب‌هایی به نام پروبیوتیک وجود دارد که برای بدن مفید است و افراد با خوردن ماست دچار اسهال و نفخ شکم نمی‌شوند.

وی استرس را برای نفخ شکم مضر دانست و ادامه داد: افراد باید هنگام خوردن غذا استرس نداشته باشند و از صحبت کردن بپرهیزند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به درمان نفخ معده اظهار داشت: برای درمان نفخ معده استفاده از عرق نعنا و افزودن زیره سیاه به برنج و کباب و همچنین عدم مصرف مواد غذایی نفاخ حبوبات و نوشابه‌های گازدار می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی در خصوص درد معده که در بسیاری از افراد شایع است، گفت: 60 درصد افرادی که از درد معده رنج می برند بعد از انجام آندوسکوپی درد آنها طبیعی است و فقط دچار اختلالات حرکتی معده هستند و در حدود 20 تا 25 درصد افراد دارای حالت برگشت اسید معده هستند که در آن افراد احساس ترشی می‌کنند.

دکتر دریانی با بیان اینکه 10 تا 15 درصد افراد دچار زخم معده و اثنی عشر هستند، گفت: زخم معده معمولا در زن و مرد یکسان است و این افراد از نظر سنی ده سال از کسانی که زخم اثنی عشر دارند پیرتر هستند. زخم اثنی عشر در مردان جوان، گروه خونی O و سیگاری‌ها شایع‌تر است.

وی با تاکید بر ممنوعیت مصرف قرص‌های مسکن بدون نسخه پزشک در افرادی که دچار زخم معده و اثنی عشر هستند، افزود: این تصور که مصرف قرص‌های مسکن مانند پروفن، دیکلوفناک سبب بهبود زخم معده و اثنی عشر می‌شود اشتباه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha