نایب‌رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر ضمن تاکید بر لزوم افزایش آگاهی مردم در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها گفت: هدف‌مان این است که تا سال ۲۰۲۵ بتوانیم از ۲۵ درصد مرگ‌های زودرس پیشگیری کنیم.

برنامه وزارت بهداشت برای کاهش مرگ‌های زودرس تا ۲۰۲۵

سلامت نیوز: نایب‌رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر ضمن تاکید بر لزوم افزایش آگاهی مردم در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها گفت: هدف‌مان این است که تا سال ۲۰۲۵ بتوانیم از ۲۵ درصد مرگ‌های زودرس پیشگیری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به این منظور نیز در تمام بخش‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته است. محمدباقر لاریجانی در برنامه افتتاح اولین سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران گفت: یکی از رسالت‌هایی که در اهداف توسعه وجود دارد، ارتقای مباحث آموزشی است.

مدل‌های اینچنینی در کشورهای در حال توسعه نیز انجام می‌شود. در راستای تحقق اهداف سلامت کشور، مسائل و مشکلاتی وجود دارد که ما برنامه‌ای عملیاتی و مصور متناسب با آن طراحی کرده‌ایم. وی افزود: برای سیاست‌گذاری بهتر و دقیق‌تر در حوزه سلامت می‌توانیم از اطلاعات موجود در این سامانه به صورت بهینه استفاده کنیم. دیتابیسی مبنی بر اطلاعات موجود از بیماری‌های غیرواگیر در کشور در این سامانه وجود دارد که افراد دخیل در حوزه سلامت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

برای استفاده بهتر از این اطلاعات باید آموزش‌هایی صورت گیرد تا با دیدگاه‌های مختلف به اطلاعات برای حل مشکلات اقدام کنیم. لاریجانی ادامه داد: در این سامانه به ۵۳ مدرک مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر دسترسی وجود دارد.

همچنین اطلاعات ملی، دانشگاهی و استانی در بیش از ۴۰۰ نقطه در کشور در این طراحی و در این سامانه تعبیه شده است. ما در نظر داریم تا قبل از اتمام سال جاری تمام دانشگاه‌های کشور در این زمینه آموزش ببینند. در برنامه‌ریزی‌های ما ۵۰۰ نفر آموزش می‌بینند تا بتوانند در حوزه سلامت در استان خود به‌طور دقیق سیاست‌گذاری

 کنند. وی افزود: بیماری‌های غیرواگیر باید ابعاد اجتماعی پیدا کند تا آگاهی مردم افزایش یابد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته هدف‌مان این است که تا سال ۲۰۲۵ بتوانیم از ۲۵ درصد مرگ‌های زودرس پیشگیری کنیم.

به این منظور در تمام بخش‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته است. در بخش‌هایی نظیر مصرف الکل، فعالیت فیزیکی، میزان مصرف نمک که دو برابر مصرف جهانی است، اطلاعات ۷۰ نوع سرطان، ۱۰۴ علت بستری شدن در بیمارستان و... از اطلاعات مشخص روی سامانه است.

لاریجانی در پایان با اشاره به اینکه آمار در نقاط مختلف یک استان نیز متفاوت است، بر لزوم سیاست‌گذاری دقیق تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در خوزستان که وضعیت ابتلا به فشار خون نرمال بود، اگر نگاه‌مان را ریزتر کنیم، می‌بینیم در شهرستان‌های کوچک این آمار نرمال نیست. دسترسی به این آمار می‌تواند به برنامه‌ریزی دقیق کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha