سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 276900

محققان دانشگاه ام‌آی‌تی موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که قادر به تشخیص سپسیس (عفونت خون) در کمتر از یک قطره نمونه در کمتر از ۳۰ دقیقه است.

تشخیص عفونت خون در کمتر از ۳۰ دقیقه

سلامت نیوز: محققان دانشگاه ام‌آی‌تی موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که قادر به تشخیص سپسیس (عفونت خون) در کمتر از یک قطره نمونه در کمتر از ۳۰ دقیقه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عفونت خون یا «سپسیس» که گاهی مسمومیت خون نیز نامیده می‌شود، یک واکنش ایمنی خطرناک و جدی است که بر اثر ترشح مواد شیمیایی ایمنی به داخل جریان خون برای مباررزه با عفونت به‌وجود می‌آید و می‌تواند به مرگ بینجامد. التهاب ناشی از عفونت خون به سوراخ شدن عروق و تولید لخته منجر می‌شود، در نتیجه جریان خون کافی به ارگان‌های بدن نمی‌رسد و ارگان‌ها بر اثر کمبود اکسیژن و مواد غذایی دچار اختلال می‌شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه ای کاهش می‌یابد که قلب ضعیف شده و دچار شوک سپتیک می‌شود. در این حالت کبد، کلیه، ریه و اندام‌های حیاتی دیگر دچار نارسایی می‌شوند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،مطالعات نشان می‌دهد نشانگر زیستی اصلی این بیماری پروتئینی به نام اینترلوکین ۶ (IL-۶) است. تشخیص این نشانگر در خون مهمترین روش برای تشخیص عفونت خون است.


محققان دانشگاه ام‌آی‌تی موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که قادر به تشخیص این پروتئین در نمونه خون است. معمولا غلظت این پروتئین در خون کم است؛ ولی دستگاه جدید قادر به تشخیص این پروتئین در کمتر از یک قطره نمونه است. در این روش تشخیص بیماری کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.


شایع‌ترین علت سپسیس، یک عفونت باکتریایی موجود در خون است. اگر سیستم ایمنی موفق به نابودی باکتری نشود، سبب عفونت می‌شود. باکتری سپسیس می‌تواند از هر نقطه‌ای، حتی یک خراش کوچک روی زانو، وارد بدن شود. محققان بر این باورند که سپسیس می‌تواند بر اثر عفونت‌های دیگری از قبیل آپاندیسیت، ذات الریه، عفونت دستگاه ادراری، مننژیت و عفونت کلیه نیز ناشی شود. گاهی علت سپسیس با استئومیلیت یا عفونت استخوان همراه است. گاهی این عفونت ناشی از نوعی قارچ است.


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر سال حدود ۳۰ میلیون نفر به سپسیس مبتلا می‌شوند و شش میلیون نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست می‌دهند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha