چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 276979

فوق تخصص خون، هماتولوژی و انکولوژی گفت: اهدای خون عملی ارزشمند و خیرخواهانه برای کمک به همنوعان است که موجب کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و پیشگیری از بیماری کبدی در اهدا کننده می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی با اهدا خون

سلامت نیوز: فوق تخصص خون، هماتولوژی و انکولوژی گفت: اهدای خون عملی ارزشمند و خیرخواهانه برای کمک به همنوعان است که موجب کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و پیشگیری از بیماری کبدی در اهدا کننده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ۹  مرداد ماه به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده و فرصتی مناسب برای فرهنگ سازی در باره این کار انسان‌دوستانه و همچنین بیان فواید آن است.

دکتر آزیتا آذرکیوان روز چهارشنبه به مناسبت روز اهدای خون در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا بیان داشت: مطالعات بین‌المللی در این زمینه نشان داده که خطر سکته قلبی در اهداکنندگان مستمر نسبت به سایر افراد، کمتر است.

وی با اشاره به اینکه مغز استخوان به صورت مرتب در بدن خون سازی می‌کند، اظهار داشت: حجم متوسط خون یک فرد حدود پنج لیتر است و در هنگام اهدای خون  ۴۵۰ سی سی خون از وی دریافت می‌کنند، به همین دلیل کمتر از ۲۴ ساعت این مقدار خون جبران می‌شود.

عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه حجم خونی که از اهداکننده دریافت می‌شود حجم بالایی نیست، گفت: پس از اهدا خون، به افراد توصیه می‌شود که از مایعات فراوان استفاده کنند که با این کار حجم خون جبران می‌شود، ولی خون سازی برای ساخت گلبول قرمز ظرف ۲۴ ساعت صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ این سوال که آیا با روند موجود، همه خون‌هایی که در اختیار گیرندگان قرار می‌گیرد از سلامت برخوردار است؟ گفت: با اطمینان خیلی زیاد، این خون‌ها از سلامت کافی برخوردار هستند.

این فوق تخصص خون در ادامه بیان داشت: استانداردهای لازم برای سلامت خون به طور دقیق رعایت می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که از تهیه خون با استاندارد بالا برخوردار است. از نظر کمیته بین‌المللی انتقال خون (ISBT) هم، ایران از امتیاز بالا در تهیه خون سالم برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در اهدای مستمر، مردان هر چهار ماه و زنان هر شش ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند، افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد اهدا کنندگان از مردان و بقیه از زنان هستند. در استان‌های مختلف این درصد مقداری متفاوت است، به طور مثال در استان کردستان اهداکنندگان زن بیشتر از مناطق دیگر است.

آذرکیوان گفت: عوارض بعد از اهدای خون بسیار کم است و پرسنل انتقال خون در این موارد دقت کافی به خرج می‌دهند و  افت فشار خون بعد از اهدا از جمله موضوعاتی است که به دقت چک می‌شود. کبودی در محل اهدای خون نیز از دیگر مواردی است که بررسی می‌کنند و به اهدا کنندگان اعلام می‌شود که در صورت کبودی محل خون‌گیری حتما به پزشکان سازمان انتقال خون مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به فواید اهدای خون گفت: برخی بیماران بهتر است که به صورت مستمر خون اهدا کنند، البته این کار باید با تشخیص پزشک و متناسب با شرایط آنان انجام گیرد.

دکتر فرزاد کمپانی، یکی از راه‌های درمان برای افرادی که غلظت خون دارند را اهدا خون اعلام کرد و گفت: کسانی که فشار خون دارند هم با اهدای خون مستمر دچار کاهش فشارخون می‌شوند و مغز استخوان هم با این کار وادار به فعالیت بیشتر برای خون سازی می‌شود.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود مردان هر ۴ ماه و زنان هر شش ماه خون اهدا کنند، اما افراد فوق باید براساس شرایط خود خون اهدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha