سلامت نیوز :تغییر ارتفاع به همراه حساس شدن برخی از بخش های گوش میانی و یا گوش داخلی و ناهماهنگی در این بخش عامل مهم پرواز زدگی به هنگام سفر با هواپیما است.
محمد رضا عمرانی متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تغییر ارتفاع به همراه حساس شدن برخی از بخشهای گوش داخلی و گوش میانی عامل مهم پرواز زدگی به هنگام مسافرت با هواپیما است.
وی در خصوص پرواز زدگی گفت: این حالت چیزی شبیه به بیماری حركت است كه در آن با تغییر ارتفاع و دمای بدن، نوعی ناهماهنگی در وضعیت گوش داخلی، و یا میانی بوجود می‌آید كه در نتیجه فرد با احساس سرگیجه، حالت تهوع و چرخش اجسام به دور خود روبرو می‌شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به تاثیر تغییرات ارتفاعی به هنگام پرواز در بروز پرواز زدگی تصریح كرد: به علت تغییر ناگهانی ارتفاع، سیستم ایمنی گوش میانی و داخلی افراد تحریك شده و در برخی نیز به علت ضعیف یا حساس بودن گوش داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی تاكید كرد: جویدن آدامس، مكیدن شكلاتی كه در ابتدای پرواز به مسافران داده می‌شود و  همچنین انجام عمل بلع یا خمیازه  كشیدن قبل از پرواز و قبل از فرود هواپیما، از بروز پرواز زدگی جلوگیری می‌كند.
عمرانی اظهار داشت: انجام هر یك از حركات پیشگیری كننده مذكور موجب چرخش هوا در سیستم تنفسی بویژه در گوش میانی به طرف بینی می‌شود كه این عمل با ایجاد تعادل موجب یكسانی فشار هوای داخل بدن فرد با هوای بیرون می‌شود.
وی خاطر نشان كرد: معمولا در پرواز زدگی بر عكس بیماری حركت علائم تا چند ساعت بعد از فرود و پیاده شدن از هواپیما همچنان در فرد مبتلا باقی می‌ماند كه در این حالت باید همراهی مراقب فرد پرواز زده باشد و در صورتیكه تهوع یا سرگیجه شدت گرفت ،بلافاصله به اورژانس ارجاع داده شود.
گفتنی است، افرادیكه به اقتضا شغلشان مجبورند به مدت طولانی از هواپیما استفاده كنند، درصورتیكه علائم پرواز زدگی در آنها پس از مدتی طولانی بهبود نیافت، مراجعه به پزشكان متخصص توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha