سید موید علویان گفت: ۲ ماه است که دارو آزاتیوپرین نایاب شده است، ولی برخی داروخانه‌ها شاید یک تا دو ورق قرص ته انبار خود داشته باشند.

۲ ماه است داروی «آزاتیوپرین» نایاب شده/کمبود این دارو باعث خواهد شد بیماران جان خود را از دست بدهند

سلامت نیوز:سید موید علویان گفت: ۲ ماه است که دارو آزاتیوپرین نایاب شده است، ولی برخی داروخانه‌ها شاید یک تا دو ورق قرص ته انبار خود داشته باشند.
                                            

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، سیدموید علویان رئیس سابق شبکه هپاتیت کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرده است که با کمبود داروی حیاتی آزاتیوپرین رو به رو هستیم و قطع مصرف این دارو خطرات جانی برای بیماران دارد. این دارو هم تولید داخل و هم نوع وارداتی دارد.

آزاتیوپرین به‌عنوان داروی کمکی برای جلوگیری از رد پیوند کلیه، کبد و لوزالمعده و همچنین درمان آرتریت، روماتوئید شدید و کولیت روده مصرف می‌شود.

« ۲ ماه است داروی آزاتیوپرین  نایاب شده است»

سید موید علویان، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، در این باره گفت: آزاتیوپرین دارویی برای بیماران کبدی پیوندی کلیوی روماتیسمی و برخی بیماری‌های پوستی است. این دارو کمیاب نیست بلکه نایاب شده است.

فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه بیان کرد: مریض‌ها برای دسترسی به این دارو مشکل دارند و وزارت بهداشت قول داده است که با واردات مشکل را حل کند.

علویان در ادامه بیان کرد: وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده است که این دارو وارد شده است، ولی هنوز بین مردم و در بازار توزیع نشده است.

علویان در ادامه با اشاره به اینکه چه مدت زمانی است که این دارو در داروخانه‌ها موجود نیست اظهار کرد: ۲ ماه است که این دارو نایاب شده است، ولی برخی داروهاخانه‌ها شاید یک تا دو ورق قرص ته انبار خود داشته باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این قرص قبلا در ایران تولید میشده است که هم اکنون به دلیل مشکلات موجود و عدم ورود مواد اولیه تولید این قرص در کشور متوقف شده است.

وی درباره میزان مصرف این دارو در میان مبتلایان به بیماری‌های کبدی گفت: این دارو مصرف روزانه دارد و هم اکنون نیاز بیماران را با دارو‌های جایگزین که خیلی کم اثر هستند رفع می‌کنیم و بیماران به معنای واقعای با مشکل رو به رو شده اند.

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه میزان مبتلایان به بیمار‌های کبدی در کشور را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: اگر این دارو تامین نشود باعث خواهد شد بیماران جان خود را از دست بدهند چرا که داروی آزاتیوپرین یک داروی ساده نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha