افراد مسن باید در رژیم غذایی خود پرهیز‌هایی داشته باشند تا مشکلات جسمانی آنها به حداقل برسد، در ادامه برخی از این غذا‌های ممنوعه را نام می‌بریم.

خوراکی‌هایی که نباید در سنین میانسالی مصرف کرد

سلامت نیوز:افراد مسن باید در رژیم غذایی خود پرهیز‌هایی داشته باشند تا مشکلات جسمانی آنها به حداقل برسد، در ادامه برخی از این غذا‌های ممنوعه را نام می‌بریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم غذایی افراد در سنین مختلف متفاوت است و باید پرهیز غذایی داشته باشند تا با مریضی‌ها و مشکلات متفاوت جسمانی مواجه نشوند، در ادامه برخی از خوراکی‌هایی که باید در سنین بالا از مصرف آن اجتناب کرد، نام می‌بریم.


گریپ فروت

خوراکی‌ها می‌توانند بر دارو‌های مصرفی افراد تأثیرگذار باشند بنابراین بهتر است برای مصرف برخی میوه‌ها و خوراکی‌های خاص با پزشک معالج مشورت کرد تا تداخلی میان مصرف دارو و خوراکی پیش نیاید.

به عنوان مثال اگر شما داروی فشار خون یا آرامبخش استفاده می‌کنید آب گریپ فروت با این دارو‌ها تداخل پیدا می‌کند و به جای این میوه می‌توانید برای تأمین ویتامین C و پتاسیم از مرکبات دیگر همچون لیمو و پرتقال استفاده کنید.

سبزی خام

اگر دندان‌های شما حساس، پوسیده یا شکسته است نباید سبزیجات خام را در فهرست رژیم غذایی خود قرار دهید،  البته باید به تأمین ویتامین و فیبر مورد نیاز بدن هم توجه داشت در نتیجه سبزی‌ها را تا حدی بپزید که نرم شوند یا آن را به صورت پوره مصرف کنید؛ سبزیجاتی همچون هویج و کدو حلوایی به دلیل بافت سفت آن باید به صورت سوپ یا نیمه پز شده برای افراد مسن مصرف شود.

حبوبات

برخی افراد حبوبات را به دلیل نفخ بعد از مصرف یا معده درد نمی‌خورند در حالیکه حبوبات بهترین منبع برای تأمین فیبر بدن محسوب می‌شود، پروتیئن و آهن قابل توجهی هم دارد، اما با توجه به خاصیت نفاخ بودن آن باید در میزان مصرف آن زیاده‌روی نکرد.

لبنیات

برخی افراد در سنین بالا امکان هضم لبنیات را ندارند و این در حالی است که لبنیات پروتئین و کلسیم قابل ملاحظه‌ای دارد؛ افراد مسن باید برای تأمین مواد معدنی مورد نیاز از محصولات لبنی که برای افراد حساس تولید می‌شود  و  فاقد لاکتوز هستند، استفاده کنند.

کافئین

اگرچه مصرف کافئین برای بسیاری از افراد ضرر ندارد، اما برخی با مصرف خوراکی‌های حاوی این ماده دچار بی قراری یا استرس می‌شوند که این شرایط بر ضربان قلب و ساعت خواب آن‌ها تأثیر دارد؛ افراد مسن باید مصرف کافئین را کاهش دهند تا در معرض عوارض احتمالی آن همچون سردرد، احساس تهوع و استفراغ قرار نگیرند.

افراد میانسال می‌توانند از نوشیدنی‌های جایگزین همچون آب، چای و دمنوش‌ها استفاده کنند.


گوشت

مصرف برخی از گوشت‌ها همچون استیک به دلیل بافت سفت آن دشوار است و این در حالی است که خوردن همبرگر و گوشت چرخ کرده برای افراد مسن راحت‌تر است بنابراین این افراد باید سعی کنند تا پروتئین مورد نیاز خود که از طریق گوشت دریافت می‌شود در قالب گوشت‌های نرم و چرخ شده باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha