شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 27705
سلامت نیوز :ویتامین B12 یا «كوبالامین»، یكی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین ویتامین هایی است كه برای بشر شناخته شده است.

به گزارش ایسنا ،‌ كمبود ویتامین B12 به میزان خیلی كم می‌تواند منجر به كم‌خونی، خستگی، جنون و افسردگی شود، در حالی كه دوره طولانی كمبود این ویتامین می‌تواند برای همیشه به مغز و سیستم اعصاب مركزی آسیب برساند.

ویتامین B12 به طور طبیعی تنها در فرآورده‌های حیوانی یافت شود، گرچه صور تركیبی آنها به طور وسیعی در دسترس هستند و به بیشتر غذاها مانند غلات اضافه می‌شوند.

ویتامین B12 می‌تواند به میزان زیادی مصرف شود زیرا مازاد آن توسط بدن دفع شده و یا در كبد ذخیره می‌شود. ذخیره ویتامین B12 می‌تواند به مدت یك سال دوام داشته باشد.

در زیر لیستی از مواد خوراكی سرشار از ویتامین B12 آمده است:

 جگر

جگر بیشتر حیوانات سرشار از ویتامین B12 است كه بیشترین میزان آن در جگر گوسفند، گاو، گوساله، گوزن الك، بوقلمون، اردك و غاز یافت می‌شود.

در هر 100 گرم از جگر گوسفند میزان 85.7 میكروگرم ویتامین B12 وجود دارد.

خاویار(تخم ماهی)

خاویار و تخم ماهی اغلب به عنوان چاشنی و مخلفات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم ماهیان سفید حاوی بیشترین ویتامین B12 است كه در هر 100 گرم آن حدود 56.4 میكروگرم ویتامین یافت می‌شود.

ماهی

ماهی، علاوه بر اینكه منبع غنی از ویتامین B12 به حساب می‌آید سرشار از امگا 3 و پروتئین است. به طور مثال در هر 100 گرم ماهی ماكرو حدود 19 میكروگرم ویتامین ویتامین B12 یافت می‌شود و در ماهیانی مانند ماهی از خانواده كلیكاها، ماهی آزاد، ماهی هوور، ماهی روغن، ماهی ساردین، بلوفیش و ... مقدار قابل توجهی از این ویتامین یافت می‌شود.

خرچنگ‌ها

خرچنگ‌ها كه اغلب به صورت بخارپز مورد مصرف قرار می‌گیرند در هر 199 گرم آن حاوی 11.5 میكروگرم ویتامین B12 وجود دارد.

صدف‌های خوراكی

صدف‌ها منبع غنی ویتامین B12 به حساب می‌آیند و می‌توانند به طور خام، پخته شده، بخارپز، سرخ‌شده یا به صورت آبگوشت مصرف شود. صدف‌های خوراكی علاوه بر ویتامین B12 شامل مقدار زیادی روی، مس و آهن هستند.

صدف‌ها منبع غنی ویتامین B12 محسوب می‌شوند و خوردن 100 گرم از آن می‌تواند میزان 98.9 میكروگرم ویتامین B12 را تامین كند.

گوشت گاو

گوشت گاو علاوه بر اینكه منبع غنی ویتامین B12 به حساب می‌آید سرشار از پروتئین، روی و آهن می‌باشد. میزان این ویتامین در گوشت گاو نسبت به قسمت‌های مختلف آن فرق می‌كند.

گوشت گوسفند

گوشت گوسفند، گوشتی است كه به طور رایج در خاورمیانه، مدیترانه، جنوب آسیا، استرالیا، نیوزیلند و بیشتر قسمت‌های اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوشت گوسفند سرشار از كلسترول می‌باشد و در قسمت‌های مختلف آن منابع غنی از ویتامین B12 نیز یافت می‌شود. گوشت گوسفند همچنین مقدار زیادی پروتئین و روی را فراهم می‌كند.

قسمت گوشت سردست (كتف) گوسفند حاوی بیشترین مقدار ویتامین B12 است كه 100 گرم از آن حدود 3.71 میكروگرم از این ویتامین را تامین می‌كند. همچنین گوشت كتف كه به قسمت قلم ساق و ران گوسفند می‌رسد حدود 51 درصد مصرف روزانه توصیه شده ما را تامین می‌كند.

پنیر

پنیر با وجود اینكه سرشار از كلسترول می‌باشد به عنوان منبع غنی از كلسیم، پروتئین و ریبوفاوین (ویتامین B2) نیز محسوب می‌شود. میزان ویتامین B12 موجود در پنیر بسته به نوع آن فرق می‌كند. برای مثال پنیر سوئیس بیشترین ویتامین B12 را داراست و مصرف 100 گرم آن 3.34 میكروگرم ویتامین B12 را تامین می‌كند.

تخم مرغ

مصرف زرده خام تخم مرغ دارای بیشترین میزان ویتامین B12 است كه در هر 100 گرم آن 1.95 میكروگرم از این ویتامین وجود دارد. تخم پرندگان دیگر مانند غاز حدود 7.34 میكروگرم و تخم اردك به میزان 3.78 میكروگرم ویتامین B12 را تامین می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha