دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان که به استان آذربایجان سفر کرده در جلسه شورای اداری این استان ضمن مرور سابقه برجام، دستاوردهای آن و کارشکنی‌های ایجادشده از سوی آمریکا در این مسیر، سخنانی ارایه کرد که بخش‌هایی از مهمترین نکات این صحبت‌ها را انتخاب کرده‌ایم.

با روند گذشته اثری از دریاچه ارومیه نمی‌ماند

سلامت نیوز:دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان که به استان آذربایجان سفر کرده در جلسه شورای اداری این استان ضمن مرور سابقه برجام، دستاوردهای آن و کارشکنی‌های ایجادشده از سوی آمریکا در این مسیر، سخنانی ارایه کرد که بخش‌هایی از مهمترین نکات این صحبت‌ها را انتخاب کرده‌ایم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، در مرحله اول آغاز مذاکره درباره مسائل هسته‌ای و در یک مقطعی از مقام معظم رهبری درخواست کردم که همه اختیارات در این زمینه را به بنده واگذار کند و ایشان آن را پذیرفتند و توانستیم در ظرف کمتر از صد روز در مذاکرات ژنو به پیروزی بزرگ رسیده و توافق موقت ژنو حاصل شد.

در این توافق همه قدرت‌های بزرگ، توان هسته‌ای کشورمان را قبول کرده و اعلام کردند که همه مسائل باید از طریق مذاکره حل‌وفصل شود. براساس این توافق و از آن تاریخ هر ماه حدود ٧٠٠‌میلیون دلار از دارایی‌های کشورمان آزاد می‌شد.


 در روند آغاز توافقات نهایی نیز به مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که در این موضوع همه اختیارات را به بنده واگذار کند، اما ایشان فرمودند که این را به مصلحت شما نمی‌دانم و مسئولیت سنگینی است و چه بسا عده‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشند که نسبت به آن ایراد و اشکال داشته باشند، لذا بگذارید تا کلیت نظام نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد.

با گذشت زمان این‌که رهنمودها، نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حساب‌شده، دقیق و در چارچوب منافع و وحدت ملی بوده، بیشتر روشن شده است و ما توافقی را قبول کردیم که آن را مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام آن را پذیرفته است.


 پس از برجام شرایط جهان کاملا نسبت به ایران تغییر کرد و بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شدند و توافقات بزرگی نیز انجام گرفت. نیروگاهی که صبح دیروز در هریس افتتاح شد از تکنولوژی کلاس اف برخوردار بود  که وارد شدن آن ازجمله آثار و برکات برجام است. آنهایی که با ایران ضدیت دارند، به‌ویژه صهیونیست‌ها، عربستان سعودی و تندروهای آمریکا نتوانستند برجام را تحمل کنند و مخالفت خود را با آن به صراحت اعلام می‌کنند و اذعان دارند که این توافق صد در صد به نفع ایران است.


 ایران تنها کشور در دنیا است که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ٢٢٣١ اعلام کرده که حق غنی‌سازی دارد. طبق توافق برجام اگر این توافق تا ‌سال آینده باقی بماند، تمام تحریم تسلیحاتی ایران براساس آن برداشته می‌شود و می‌توانیم هر سلاحی که نیاز داریم را خریداری کنیم یا به فروش برسانیم.


 امروز هم با برخی از کشورها درحال مذاکره هستیم و آنها پیشنهاداتی ارایه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادات را نپذیرفتیم. ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.


 اگر قرار بود روند گذشته درخصوص دریاچه ارومیه ادامه پیدا کند، امروز اثری از این دریاچه نبود و ١٤، ١٥‌میلیون نفر تحت تأثیر گرد و غبار ناشی از آن قرار داشتند، لذا از افتخارات مهم دولت یازدهم و دوازدهم، توجه به احیای دریاچه ارومیه است و از تمام اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته، تشکر و قدردانی می‌کنم.

 دولت نسبت به محیط‌زیست اهمیت زیادی قایل است. امروز براساس گزارش وزیر نفت، ٧٤‌میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ در کشور مصرف می‌شود و بیش از ٥٠‌میلیون لیتر گازوییل یورو ٤ و ٥ به مصرف می‌رسد و این کار بزرگی است که در زمینه محیط زیست انجام شده است و این یک نمونه از اقداماتی است که دولت در زمینه حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی انجام داده است.

یکی دیگر از خبرهای سفر رئیس‌جمهوری، رونمایی از بزرگترین فرش یکپارچه جهان در تبریز بود. این فرش یکپارچه ۶۰۰ متری جهان با حضور رئیس‌جمهوری در نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تبریز رونمایی شد. این فرش در ۶۰ رج بافته شده و ۷۰ رنگ و سه تن وزن دارد؛ برای بافت این فرش ۶‌سال زمان در ۲ نوبت کاری صرف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha