موانع اقتصادی و فرهنگی با هم در رقابت‌ هستند تا شوق جوانان برای ازدواج را کم کنند. از طرفی تورم و کمبود نیروی کار نیز به این مقصود افزوده تا میل به این امر مقدس را کاهش دهد؛ اما وجیهه شعرباف، کارشناس مسائل ازدواج به «صبح‌نو» می‌گوید:‌ با وجود اینکه این روزها امنیت اقتصادی نداریم و این سبب کاهش پیوندها شده اما شیوع مصرف‌گرایی، کاهش تاب‌آوری و روابط آزاد میان دختران و پسران از عمده‌ترین علل انجام‌نشدن ازدواج است.

دشواری شیرین

سلامت نیوز:موانع اقتصادی و فرهنگی با هم در رقابت‌ هستند تا شوق جوانان برای ازدواج را کم کنند. از طرفی تورم و کمبود نیروی کار نیز به این مقصود افزوده تا میل به این امر مقدس را کاهش دهد؛ اما وجیهه شعرباف، کارشناس مسائل ازدواج به «صبح‌نو» می‌گوید:‌ با وجود اینکه این روزها امنیت اقتصادی نداریم و این سبب کاهش پیوندها شده اما شیوع مصرف‌گرایی، کاهش تاب‌آوری و روابط آزاد میان دختران و پسران از عمده‌ترین علل انجام‌نشدن ازدواج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، مسأله ازدواج این روزها در جامعه ایران به یک چالش بزرگ در بین جوانان تبدیل شده است. دغدغه‌های اقتصادی، افزایش سن ازدواج و تحصیلات عالی که سالیان سال طول می‌کشد، همه و همه سبب سخت‌ترشدن این امر مقدس شده است.

پای خاطرات پدر و مادرهایمان اگر بنشینیم، می‌بینیم که زندگی آن روزها بی‌آلایش‌تر از حالا شده است. با جهیزیه جمع‌و‌جور و مهریه کم شروع می‌کردند و بعداً حتی تا سالیان سال هم در دو اتاق تو‌در‌تو در منزل پدرشان زندگی خود را پیش می‌بردند. ازدواج‌هایی که ساده شروع می‌شد اما ریشه‌های آن محکم بود و با تمام بالا و پایین‌ها باز هم پابرجا بود.

این روزها اما آن سنت‌های دهه‌های گذشته فرق کرده و از ازدواج‌های آسان و عروسی‌های کم‌خرج، کمتر خبری به گوش می‌رسد. توقعات عجیب و بی‌جای جوانان آن هم در این شرایط اقتصادی که حتی تهیه مسکن هم دشوار شده، از جمله مواردی است که یا ازدواج را به چالشی بزرگ تبدیل می‌کند یا حتی در صورت رسیدن به وصال یکدیگر، عمر این ازدواج کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.

دولت‌ها در دهه گذشته اگرچه سعی در فرهنگ‌سازی در امر ازدواج به شیوه آسان داشته و با افزایش نرخ وام ازدواج برای تسهیل‌کردن این امر خیر در تلاش‌اند اما مشکلات پیش روی جوانان حادتر از آن است که با افزایش نرخ وام ازدواج بتوان آن را حل کرد. در واقع باید گفت همواره افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها از تسهیلاتی که دولت‌ها برای ازدواج در اختیار جوانان قرار می‌دهند، صعودی‌تر است.

به‌طور مثال، اکنون وام ازدواج به هر یک از زوجین 30‌میلیون تعلق می‌گیرد، درصورتی که این روزها قیمت یک یخچال ساده بیش از 8 میلیون تومان و قیمت هر تلویزیون از 5 میلیون تومان شروع می‌شود.

همه این را بگذارید کنار صدها هزینه ریز و درشتی که برای شروع یک زندگی لازم است اما مسأله کوتاهی‌های دولت فقط یک روی سکه است. آن روی سکه همان جوانانی هستند که به کم قانع نبوده و می‌خواهند همه آن چیزهایی که باید طی یک عمر در زندگی به دست آورد، پیشاپیش داشته باشند؛ کما اینکه تجربه ثابت کرده هیچ‌یک از آن‌ها دلیل بر یک ازدواج موفق نخواهند بود.


خانم وجیهه شعرباف، کارشناس مسائل ازدواج درباره چالش‌های ازدواج و کاهش انگیزه جوانان به این امر مقدس گفت: «من سال‌هاست که در این زمینه فعالیت می‌کنم و با جوانان در ارتباط هستم اما کاهش میلی برای ازدواج در آن‌ها نمی‌بینم. میل به ازدواج در آن‌ها زیاد است؛ اما این روزها دختران و زنان مطلقه زیادی هستند که در محیط کاری یا دانشگاه یا حتی درفضای مجازی با جنس مخالف خود ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط آزاد میان آنها سبب می‌شود که میل به ازدواج در میان مردان و حتی خود این دختران کم شود و تمایلی به تشکیل زندگی نداشته باشند. در واقع روابط اجتماعی دختران و پسران این روزها بسیار باز و آزاد شده و این خود یکی از علل اصلی بی‌میلی به ازدواج است.»


این کارشناس حوزه اجتماعی ادامه داد: «امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگری مصرف‌گرا شده است و به همین اندازه صبر و آستانه تحمل افراد نیز پایین آمده و افراد برای رسیدن به اهداف‌شان تاب‌آوری لازم را ندارند.»

ازدواج رنج مقدس است
شعرباف گفت: «یکی دیگر از دلایلی که این روزها انجام ازدواج در بین جوانان کم شده است، میزان افزایش طلاق در جامعه است چرا که این افزایش طلاق‌ها سبب ایجاد ترس و نگرانی در بین افراد مجرد می‌شود و بر این باور خواهند بود که احتمالاً زندگی آن‌ها نیز به طلاق منجر شود.» این کارشناس حوزه ازدواج گفت: «والدین و اولیای مدارس نیز نگاه آموزشی به جوانان ندارند.

جوانان این روزها مهارت لازم برای ازدواج را ندارند و طبق آخرین آمارها در سال 97 بیشترین میزان طلاق‌ها مربوط به یک‌سال اول می‌شود و حتی بعضاً فرصت زیر یک سقف رفتن را هم پیدا نمی‌کنند.»

وی با اشاره با چالش‌های اقتصادی امروز گفت: «ناامنی اقتصادی این روزها در جامعه زیاد است و نبود امنیت اقتصادی نیز یکی از عوامل مهم در به تأخیر انداختن این امر است.» شعرباف گفت: «خیلی از جوانان هنوز از ازدواج یک زندگی سراسر رمانتیک را تصور می‌کنند در صورتی که ازدواج یک رنج مقدس است.»

ازدواج را می‌توان آسان گرفت
بر اساس آخرین آمارها سال ۹۷، ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج در کشور ثبت شده؛ این در حالی است که میزان ازدواج‌های سال ۹۶ برابر با ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد بوده است. با نگاهی سطحی به این اعداد و ارقام، شاهد کاهش حدوداً ۵۰ هزار ازدواج به فاصله یک سال در کشور هستیم.

با این وجود اما تجربه نشان داده می‌شود زندگی را کمی آسان‌تر گرفت. جوانان زیادی هستند که زندگی خود را خانه‌ای با متراژ پایین و اندکی جهیزیه و بدون خرید سرویس طلا و جشن در تالارهای گران قیمت شروع کردند و حالا که مدت‌ها از این شروع ساده می‌گذرد، توانسته‌اند مشکلات خود را رفع و رجوع کرده و به آرامش نسبی بهتری برسند.

از روز گذشته بسیاری از این افراد به بهانه سالروز ازدواج حضرت علی ؟ع؟و حضرت فاطمه؟سها؟، تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ ازدواج آسان و لیست جهیزیه منتشر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha