یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 277133

تحریم‌های ضدبشری امریکا این روزها جان بیماران را نشانه گرفته است و دود آن هر روز به شکلی همچون کمبود داروهای خاص و مواد اولیه به چشم بیماران و کودکان می‌رود. تحریم‌ سیاست نخ‌نما شده امریکاییان در برابر ایران است و مروری بر فراز و نشیب‌های چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان بیانگر آن است که با وجود برخی مشکلات مقطعی، تحریم‌ها هیچگاه نتوانسته بر تعیین سیاست‌های جمهوری اسلامی تاثیرگذار باشد.

بیماران و کودکان، قربانیان تحریم

سلامت نیوز:تحریم‌های ضدبشری امریکا این روزها جان بیماران را نشانه گرفته است و دود آن هر روز به شکلی همچون کمبود داروهای خاص و مواد اولیه به چشم بیماران و کودکان می‌رود. تحریم‌ سیاست نخ‌نما شده امریکاییان در برابر ایران است و مروری بر فراز و نشیب‌های چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان بیانگر آن است که با وجود برخی مشکلات مقطعی، تحریم‌ها هیچگاه نتوانسته بر تعیین سیاست‌های جمهوری اسلامی تاثیرگذار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،اگر چه در عرف و قوانین بین‌المللی غذا و دارو، تحریم‌پذیر نیست و نمی‌توان و نباید جان و سلامت انسان‌ها به ویژه کودکان و بیماران و سالمندان را قربانی زیاده‌خواهی سیاسی کشورهای متخاصم قرار داد اما واقعیت آن است که تحریم روی دیگری دارد که پرداختن به آن طبل رسوایی تحریم‌سازان را می‌نوازد و نقاب دروغین مدعیان بشردوستانه را کنار می‌زند.

برای اثبات این ادعا نیاز نیست که خیلی بررسی و تحقیق کنیم، تجمع هفته گذشته بیماران‌ام. پی .اس- یک بیماری نادر پوستی- شاهد این ادعاست، خانواده‌های این بیماران در اعتراض به تحریم دارو و مشکلات دارویی در برابر وزارت بهداشت تجمع کرده بودند تا صدای اعتراضاشان را به گوش جهانیان برسانند که ادعای عدم تحریم دارو، دروغ بزرگی بیش نیست.

خبرگزاری الجزیره انگلیسی در گزارشی با اشاره به مشکلات بیماران در تهیه دارو و کمبودهایی دارویی ناشی از تحریم، نوشت: بسیاری از مردم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا را عامل کمبود دارویی و افزایش سرسام‌آور هزینه دارو در ایران می‌دانند. تحریم‌های امریکا به مردم عادی آسیب رسانده و موجب افزایش قیمت‌ها در تمامی محصولات مصرفی شده‌ است.

مادر یکی از بیماران بیمارستان خیریه کودکان در تهران گفت: مسوولان بیمارستان داروی مورد نیاز برای درمان پسرم را که به سرطان کبد مبتلاست به‌طور رایگان در اختیار ما قرار داده‌اند. این درحالی است که هزینه این دارو در بیمارستان خصوصی حدود ۱۳۸۰ دلار است و بدون کمک آنان قادر نبودیم هزینه خرید این دارو را برای پسرم فراهم کنیم.

درحالی که دولت امریکا تاکید دارد کالاهای بشردوستانه مشمول تحریم‌های این کشور نمی‌شوند، اعمال محدودیت‌های تجاری مانع از آن می‌شود بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خارجی با ایران روابط اقتصادی داشته باشند.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز چندی پیش گفت: کاهش بودجه‌ای ناشی از افت صادرات نفت خام این وزارتخانه را تحت تاثیر قرار داده است. تحریم‌های امریکا تمامی مردم ایران را مورد هدف قرار داده است و این ادعای دولت امریکا که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم‌های امریکا نیست دروغ بزرگ و آشکاری است.

دکتر آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه خیریه محک نیز گفت: بیشترین نگرانی ما مسدود شدن تمامی کانال‌های ارتباطی با جهان است. تحریم‌های بانکی نقل و انتقالات پولی را مسدود و دریافت‌های کمک‌های خارجی را متوقف کرده است.

امریکاییان هروز به بهانه‌ای تلاش می‌کنند که به تصور خودشان دایره تحریم‌ها را تنگ کرده تا به هدف مدنظر برسند غافل از آنکه با وجود همه مشکلات ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب چه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن همواره تلاش کرده که در عرصه‌های مختلف به خودکفایی برسند که یکی از این عرصه‌ها حوزه دارو است.

در همین زمینه رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت گفته است: واقعا نگرانی خاصی در حوزه تامین دارو نداریم و فکر نمی‌کنیم مشکلی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شود. زیرا بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازمان را در داخل تولید می‌کنیم.

در عین حال دو درصد داروهایی است که هم در داخل کشور تولید می‌شود هم مشابه خارجی‌شان وجود دارد.او تاکید می‌کند: دشمنی با مردم ما در حوزه غذا و دارو وجود دارد و دروغ می‌گویند که دارو تحریم نیست؛ چرا که جابه‌جایی پول دارو بسیار سخت است و ماشین آلات دارویی را به بهانه‌های مختلف به ما نمی‌فروشند.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز شمار کمبودهای دارویی را ۲۰ قلم بیان می‌کند و از اتخاذ تدابیر لازم برای تامین فوریتی داروها برای بیماران خاص و صعب‌العلاج خبر می‌دهد که براساس آن، در مورد تامین داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و مشکل حادی در این حوزه وجود ندارند و در صورت بروز کمبود حاد، داروی مورد نیاز به صورت “فوریتی “ توسط شرکت‌ها تامین می‌شود.

با وجود این تلاش‌ها اما واقعیت تلخ این است برخی درمان‌ها نیازمند موارد پیچیده‌ای است که به سادگی در دسترس نیست. اگر چه ایران 97 درصد از داروهای اصلی مورد نیاز خود را تامین کرده و حتی برخی از محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کند اما با این حال در مورد داروهای بیماری‌های نادر و تجهیزات پزشکی، نیاز شدیدی به واردات وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha