شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 27723
سلامت نیوز :آفت‌كش‌ها بیش از آنچه تاكنون به نظر می‌رسید بر ناباروری مردانه تاثیر دارند.
به گفته محققان دانشگاه لندن و طبق مقاله‌ای كه در مجله environement health perspective منتشر شده است محققان از میان 134 آفت‌كشی كه مردم اروپا زیاد با آن سر و كار دارند، 37 مورد را انتخاب كردند و آزمایشاتی صورت دادند. بررسی‌ها نشان داد از میان 37 مورد، 23 آنتی‌آندروژن بوده و با كاهش تستوسترون میل جنسی را كم می‌كند.

 ناباروری یکی از مشکلات عدیده پزشکی در دنیای امروز است. به طوریکه میزان آن در جهان از سال 1955 تاکنون 50% افزایش یافته است و هم اکنون 10-15% از زوجها از این مشکل رنج می‌برند.
با صنعتی شدن جوامع و تغییر شیوه زندگی، به مرور بر انواع گوناگون عوامل خطرساز محیطی افزوده ‌شده و منجر به بروز اختلالاتی در ارگان‌های مختلف بدن انسان شده است. ترکیبات زیانبار، نظیر سرب، استفاده از آب شرب آلوده به مواد مضر شناخته شده و ناشناخته حاصل از صنایع گوناگون نظیر ترکیبات آرسنیک، کروم، بنزن و غیره، آب و خاک کشاورزی آلوده به سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی و به تبع آن، محصولات زراعی آلوده، استفاده از هورمونها و داروهای گوناگون در صنعت پرورش دام و طیور و وجود بقایای‌ آنها در محصولات لبنی و گوشتی، نظیر هورمون‌های استروییدی دفع شده در شیر، افزایش استفاده از مواد سنتتیک و نگهدارنده‌ها در صنایع غذایی، در کنار عادات تغذیه‌ای و رژیم‌های غذایی نامناسب و کمبود آنتی‌اکسیدانها و عناصری نظیر روی، سلنیم و مس در رژیم غذایی روزانه از جمله این عوامل خطرساز است.

 همچنین، آثار جانبی زیانبار برخی داروها و مواد شیمیایی نظیر کتوکونازول و دیوکسین، تماس روزانه با انواع پرتوهای مضر در محیط زندگی و کار، نظیر پرتوهای ایکس و فرابنفش، امواج ساطع شده از فرستنده‌های مخابراتی و تلفن همراه، تنش‌های فیزیکی و روانی محیط کار و زندگی، استعمال دخانیات، کاهش تحرک و عوارضی نظیر چاقی و افزایش سن ازدواج نیز، همه و همه عواملی هستند که ممکن است به طور مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش باروری در انسان تأثیر گذار باشند.
منبع:سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha