سلامت نیوز :دبیر علمی انجمن قلب و عروق ایران گفت: سكته مغزی از علایم ابتلا به تنگی عروق گردنی است البته ابتلا به سكته‌های گذرای مغزی كه علایم آن كمتر از 24 ساعت طول می‌كشد از علامت‌های این بیماری محسوب می‌شود.

دكتر مهدی پیغمبری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به سكته‌های گذرای مغزی، كم ‌خونی گذرای مغزی می‌گویند. بی‌حسی یك ‌طرفه صورت، اندام‌های فوقانی و تحتانی و گاهی اوقات اختلالات سطح هوشیاری از علایم سكته‌های گذرای مغزی است.

وی تاكید كرد: این اختلال باعث احساس درد نمی‌شود بلكه موجب از دست ‌رفتن تعادل و به زمین خوردن می‌شود. چنانچه فرد زمین بخورد یا بیهوش شود، سنگ ‌كوب كرده است و اگر بیهوش نشود به آن «پره سنگ‌كوب» می‌گویند. البته تنگی عروق گردنی تنها علت سنگ‌ كوب نیست البته گاهی اوقات سنگ‌ كوب بر اثر استرس و فشار روحی رخ می‌دهد.

دبیر علمی انجمن قلب و عروق درباره انواع بیماری‌های عروق محیطی اظهار كرد: این بیماری‌ها به دو دسته بیماری‌های سرخرگی عروق محیطی و بیماری‌های وریدی محیطی تقسیم می‌شود. در بیماری‌های سرخرگی عروق محیطی، تنگی‌های عروق كاروتید (عروق گردنی كه خون را به مغز می‌رسانند) از تنگی‌های مهم و جدی به شمار می‌آیند كه زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند سكته‌های مغزی هستند بنابراین این بیماری‌ها اهمیت زیادی دارند.

وی درباره عوامل ابتلا به بیماری تنگی سرخرگ محیطی گفت: همان‌ گونه كه تصلب شرایین در عروق كرونر قلب باعث سكته‌های قلبی می‌شود، این تنگی‌ها در عروقی كه به مغز خون می‌رسانند، می‌تواند موجب سكته‌های مغزی شوند.

دبیر علمی انجمن قلب و عروق افزود: تصلب شرایین درعروق كلیوی زمینه‌ساز نارسایی كلیه و تبعات ناشی از آن شده و در عروق اندامی به ویژه اندام تحتانی، اختلال در راه‌ رفتن و در نتیجه كاهش فعالیت فیزیكی را به همراه دارد البته یكی از مهم‌ترین انواع تصلب شرایین، تنگی در عروق گردنی است.

پیغمبری در پایان اظهار كرد: در گذشته دور هم تشخیص و هم درمان این نوع تنگی‌های عروق دشواری‌های زیادی داشت. امروزه این اختلالات به راحتی تشخیص داده می‌شود بگونه‌ای كه پیش از این با سونوگرافی و امروزه با سی‌تی‌ آنژیوگرافی این كار انجام می‌شود. با استفاده از دستگاه‌ سی‌تی آنژیوگرافی هم وجود تنگی درعروق و هم درصد تنگی قابل تشخیص است علاوه بر آن می‌توان مشخص كرد كه چه بیمارانی با عمل جراحی و چه بیمارانی به روش غیرجراحی مانند آنژیوپلاستی را می‌توان درمان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha