سلامت نیوز :یك جنین شناس گفت: خانواده‌هایی كه در آنها سابقه ابتلا به هموفیلی وجود دارد، پسردار نشوند چون پسرها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دكتر منصوره موحدین در گفت وگو با ایسنا، افزود: با انجام آزمایش تشخیص ژنتیك جنین قبل از لانه گزینی می‌توان برخی بیماریهای ژنتیك شناخته شده را كه روی برخی كروموزومها قرار می‌گیرند را تشخیص داد. به عنوان نمونه با انجام این آزمایش می‌توان جنسیت را تشخیص داد چون كروموزومهای x وy جنسیت را مشخص می‌كنند بنابراین می‌توان از تولد كودكانی جلوگیری كرد كه ممكن است به بیماریهای وابسته به جنس مانند هموفیلی مبتلا باشند.

وی در ادامه گفت:‌ برخی بیماریهای ژنتیك شناخته شده روی برخی كروموزومها قرار می‌گیرند كه مهمترین آنها سندرم دان است كه روی كروموزوم 21 می‌نشیند. این سندرم را در جنین‌هایی كه در آزمایشگاه تشكیل می‌شوند می‌توان تشخیص داد.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: روش تشخیص ژنتیك جنین قبل از لانه گزینی در آزمایشگاه انجام می‌شود البته در حال حاضر فناوریهای جدیدتری به بازار آمده است كه با استفاده از آنها می‌توان جنین پسر سالم و ناسالم را در خانواده‌های هموفیلی تشخیص داد البته در زمینه بیماریهای تالاسمی نیز پژوهشهایی در حال انجام است.

وی در ادامه گفت: ‌زمانی كه جنین 4 تا 8 سلول است 2 سلول برای آزمایش از آن جدا می‌شود البته تلاش می‌شود كه به جنین آسیبی نرسد.

موحدین با بیان اینكه استفاده از این روش به همه خانواده‌ها توصیه نمی‌شود، تصریح كرد: زنانی كه پس از 37 سالگی قصد بارداری دارند می‌توانند با استفاده از این روش باردار شوند چون احتمال ابتلای فرزند آنان به سندرم دان زیاد است علاوه بر آن زنانی كه به طور طبیعی باردار نمی‌شوند یا به طور مكرر، سقط جنین می‌كنند، می‌توانند با روش تشخیص ژنتیك جنین قبل از لانه گزینی باردار شوند.

وی افزود: زوج‌هایی كه در آزمایش آن‌ها ناهنجاری ژنتیك گزارش شده است، می‌توانند از این روش بهره بگیرند البته روش تشخیص ژنتیك جنین قبل از لانه‌گزینی، روشی تهاجمی است چون جنین دستكاری می‌شود و احتمال آسیب رسیدن به آن وجود دارد بنابراین به همه زوجها توصیه نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینكه استفاده از این روش بسیار پرهزینه است، گفت: زوجهایی كه مشكل بارداری ندارند، اگر قصد بهره گیری از این روش را دارند باید مانند یك زوج نابارور، دارو مصرف كنند و از زن تخمك و از مرد نمونه اسپرم گرفته و به روش آزمایشگاهی لقاح شود.

موحدین در پایان گفت: ‌با توجه به آن كه این روش در دو مرحله انجام می‌شود هزینه بسیار بالایی دارد اما بیمه پرداخت آن را تقبل نمی‌كند. هزینه یك مرحله از این آزمایش 2 تا 3 میلیون تومان است البته زوجین باید مبالغ دیگری را برای دارو و لقاح آزمایشگاهی پرداخت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha