سلامت نیوز :متخصصان اطفال می‌گویند اگر دادن غذای مكمل و جامد به نوزاد خود را اندكی زودتر آغاز كنید، احتمال ابتلای وی به آلرژی بادام زمینی را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهید.

به گزارش ایسنا، نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد نوزادانی كه سابقه ابتلا به آلرژی را در خانواده‌هایشان دارند در صورتی كه مادر در سن 4 ماهگی به آنها غذای مكمل بدهد به احتمال كمتری دچار آلرژی به بادام زمینی می‌شوند.

 این متخصصان تاكید دارند بین كودكان 2 تا 3 ساله كه والدینشان مبتلا به ‌آلرژی هستند، آنهایی كه در نوزادی زودتر غذای جامد یا شیر گاو خورده‌اند، 5 برابر از میزان حساسیتشان به بادام زمینی كه یك فاكتور مهم در آلرژی‌های غذایی است، كاهش پیدا می‌كند. حساسیت به این معنی است كه آنتی بادی‌های سیستم ایمنی بدن یك كودك به طور مشخص به یك ماده آلرژی‌زا، مثلا در این مورد به پروتئین‌های موجود در بادام زمینی واكنش غیرعادی نشان می‌دهد.

به گفته پزشكان و متخصصان تغذیه، آلرژی به بادام زمینی در واقع خطر سایر آلرژی‌های غذایی را افزایش می‌دهد.

دكتر كریستین جوزف رئیس این مطالعه و متخصص همه‌گیرشناسی در نظام بهداشتی هنری فورد در شهر دیترویت خاطرنشان كرد: این یافته‌ها ثابت نمی‌كند كه آغاز زودتر مكمل‌های غذایی برای نوزاد به طور كامل از بروز این آلرژی جلوگیری می‌كند اما حداقل تا حدی می‌تواند درصد ابتلا به آن را كاهش دهد یا شدت آلرژی را كمتر كند.

وی تصریح كرد: در مطالعات ما وجود این رابطه نشان داده شده اما هنوز مشخص نیست كه كدام یك عامل بروز دیگری است. بنابراین هنوز خیلی زود است كه به والدین توصیه كنیم به نوزادان خود زودتر غذای مكمل بدهند.

این یافته براساس مطالعه روی 594 كودك انجام گرفته كه مادران آنها در زمانی كه كودكانشان یك ماهه، 6 ماهه یا 12ماهه بودند مورد مصاحبه قرار گرفتند و بعد كودكانشان دوباره در سنین 2 و 3 سالگی آزمایش شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha