شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 27729
سلامت نیوز :محققان آمریكایی می‌گویند آموزش بهداشت به دختران خوب است اما تمیزی بیش از حد می‌تواند عامل ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آسم، آلرژی و بیماری‌های التهابی مانند كروهن و پلی‌آرتریت روماتویید باشد.

طبق تحقیقی كه توسط پژوهشگران دانشگاه Oragon state انجام و در مجله Social Science of medicine منتشر شده است دختران و پسران با میكروب‌های مختلفی سروكار دارند چون دختران برخلاف پسرها در كوچه بازی نمی‌كنند و با آلودگی‌های كمتری سروكار دارند.

پیش از این تحقیقی كه توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد انجام شده بود نشان داد پاكیزگی بیش از حد برای سلامت كودكان مضر است و می‌تواند احتمال ابتلا به آسم را در آنها افزایش دهد. طبق آمار جدید مركز آمریكایی Dlsease control میزان ابتلا به آسم در زنان بیش از مردان است و زنان 3 برابر مردان دچار ناراحتی‌های اتوایمیون می‌شوند. به نظر می‌رسد ارتباط كمتر دختران با آلودگی‌ها در مقایسه با پسرها در این موضوع نقش داشته باشد.

تحقیقات دیگری هم در دانشگاه میشیگان انجام شده است که نشان می دهد افرادی که به دفعات زیاد با صابون های آنتی باکتریال حاوی ماده "تریکلوزان" در تماس هستند بیشتر دچار حساسیت می شوند و در واقع قرار گرفتن در معرض ماده "بیسفنول A" هم ممکن است روی سیستم ایمنی اثر منفی بگذارد.

 ماده تریکلوزان ترکیب شیمیایی است که به طور گسترده در صابون های آنتی باکتریال، خمیر دندان ها، کیسه های پلاستیکی و وسایل پزشکی یافت می شود. بیسفنول A هم ماده ای است که در بسیاری از مواد پلاستیکی مانند پوشش محافظ قوطی های کنسرو یافت می شود. هر دوی این مواد از جمله مواد سمی محیطی به شمار می روند و اثرات منفی روی سلامتی انسان گذاشته و باعث تغییر هورمون ها می شود.

محققان میزان بیسفنول A و تریکلوزان ادراری را با میزان آنتی بادی ویروس های سلولی مقایسه کردند و بروز حساسیت یا تب یونجه را در نمونه های گرفته شده از افراد بالغ و کودکان بالای ? سال مورد بررسی قرار دادند. تشخیص حساسیت و تب یونجه و آنتی بادی های ویروس های سلولی دو شاخص تغییرات سیستم ایمنی به شمار می آمدند. محققان دریافتند افراد بالای ?? سال که با مقادیر بالاتری از بیسفنول A در تماس هستند میزان آنتی بادی ویروس سلولی بیشتری دارند که همین مسئله باعث بروز اختلال در عملکرد سیستم ایمنی سلولی می شود.

از سوی دیگر، افراد  با دارا بودن مقدار بالای تریکلوزان، بیشتر دچار حساسیت و تب یونجه می شوند. در واقع تحقیقات صورت گرفته مبنی بر این است که زندگی در محیط های بسیار تمیز و بهداشتی روی میکرواورگانیسمهایی که برای سیستم ایمنی بدن مفیدند، تأثیر گذاشته و سیستم ایمنی را تضعیف کرده و فرد را در مقابل بیماری ها مستعد می کند.منبع:

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha