شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 27733

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مصرف غذاهای آماده ذانقه فرد را در طولانی‌مدت تغییر می‌دهد و موجب می‌شود فرد نسبت به سبزیها و میوه‌ها كم‌اشتها شود و یبوست، اسهال و در نهایت سرطان حاصل مصرف بیش از حد این موادغذایی است.

سلامت نیوز :مهرداد حق‌ازلی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: دستگاه گوارش دستگاهی است كه مستقیماً با محیط اطراف در تماس است و غذایی كه می‌خوریم مستقیماً وارد این دستگاه می‌شود.

وی افزود: وظیفه این دستگاه این است كه مواد مورد نیاز بدن را از بین این غذاها هضم و جذب و مواد زائد را دفع كند. همچنین آب و املاح بدن را باید تنظیم كند.

حق‌ازلی تصریح كرد: این دستگاه دستگاهی بسیاری طویل با سطح جذب بسیار بالا و كمك‌كننده به سیستم ایمنی است چرا كه بعد از معده میزان قابل توجهی از میكروب‌ها كه برای زندگی انسان و جذب ویتامین‌ها مفید هستند زندگی می‌كنند.

وی گفت: هر تأخیری در نحوه ورود به موادغذایی میزان میكروب‌ها و آنزیم‌ها را تغییر می‌دهد و باعث آسیب به عملكرد دستگاه گوارش می‌شود دستگاه گوارش متأسفانه مورد هجوم بیماری‌های مختلف است.

حق‌ازلی گفت: یكی از مهمترین دلایل این موضوع تغییر رژیم غذایی از روش سنتی به رژیم غذاهای آماده است كه با حجم كم انرژی بالایی را وارد بدن می‌كند البته ما به طور كامل مخالف مصرف آنها نیستیم اما اینكه غذای آماده از چه محلی و با چه مواد اولیه‌ای تهیه می‌شود و افرادی كه روی آن كار می‌كنند چقدر استانداردها را رعایت می‌كنند باید گفت كه خیلی وضع موجود با استاندارد تطبیق ندارد.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: روغن‌هایی كه استفاده می‌شود اگر چند بار مصرف شود اكسیده شده و ماده مضری برای بدن محسوب می‌شود. این مواد باعث می‌شود اشتهای فرد تغییر كند و مواد غذایی لازم و ضروری بدن مانند میوه‌ها و سبزی‌ها را كمتر استفاده كند.

وی گفت: این موضوع از طرفی موجب افزایش وزن افراد شده و می‌تواند موجب سوزش سردل، ترش‌كردن و نفخ شود و یبوست و اسهال را برای فرد ایجاد كند كه تغییرات دائمی موارد ذكر شده می‌تواند سرطان‌ها را در پی داشته باشد.

حق‌ازلی خاطرنشان كرد: كاهش فعالیت‌های بدنی موجب كاهش فعالیت دستگاه گوارش می‌شود لذا توصیه می‌شود علاوه بر اینكه افراد به اندازه كافی ورزش می‌كنند و استعمال سیگار نداشته باشند از غذاهای آماده كمتر استفاده كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha