محققان آمریکایی از تولید واکسنی خبر دادند که میمون ها را در برابر ابتلا به بیماری ایدز مصون می کند.

سلامت نیوز :محققان آمریکایی از تولید واکسنی خبر دادند که میمون ها را در برابر ابتلا به بیماری ایدز مصون می کند.
 
به گزارش بی بی سی نیوز، به گفته این محققان ، واکسن جدید در ایجاد مصونیت در ۱۳ میمون از ۲۴ میمون مورد آزمایش ، موفقیت آمیز بوده است.
پژوهشگران می گویند که در 12 مورد، مصونیت ایجاد شده بیش تر از یک سال دوام داشته است.
این محققان در گزارشی که در نشریه نیچر منتشر کردند ، گفتند دستاوردهای این تحقیق نقش مهمی در تولید واکسن ایدز برای انسان ها خواهد داشت.
محققان موسسه واکسن سازی و درمان ژنتیک اورگان در مطالعات خود واکسنی را که حاوی ویروس CMV بود، به ۲۴ میمون ماکاک تزریق کردند.

ویروس تزریق شده از نظر ساختار وراثتی دچار تغییراتی شده بود تا پس از تزریق، آنتی ژن مورد نیاز برای هجوم به ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) را تولید کند.
ویروس معادل ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است که عامل به وجود آورنده بیماری ایدز است.

آزمایش ها نشان داد که ۱۳ میمون از گروه دریافت کننده واکسن در برابر ویروس مصون شدند.
به گفته محققان، تزریق این واکسن با تحریک سیستم ایمنی میمون دریافت کننده دارو، باعث تولید نوع خاصی از لنفوسیت های تی می شود. لنفوسیت های تی از سلول های سیستم ایمنی بدن هستند.

این نوع خاص از لنفوسیت تی تا مدت ها پس از سرکوب عفونت در بدن فعال خواهد بود و نسبت به عفونت های بعدی مقاومت خواهند کرد.
پروفسور" لوئیس جی پیکر" سرپرست محققان ، این نوع از لنفوسیت های تی را به سربازانی تشبیه کرده است که در آماده باش به سر می برند.
پیکر گفت: آنها سربازانی هستند که همراه با اسلحه های خود در پایگاه مستقر هستند و سپس شاهد حضور آنها در جبهه خواهید بود.

نتیجه تحقیقات نشان داده است واکسن مورد آزمایش آثار ابتلا به ایدز را در میمون ها از بین برده است. هیچ کدام از آزمایش های انجام شده بر روی انسان چنین نتیجه ای را به همراه نداشته است.

کارشناسان با استقبال از نتیجه این آزمایش درباره ضرورت احتیاط در به کارگیری این واکسن در انسان ها هشدار داده اند.
پروفسور "سر اندرو مک مایکل " از دانشگاه آکسفورد با اشاره به ویروس (SIV) به عنوان منشا ایجاد ویروس HIV، مدل به کار گرفته شده در این تحقیق را درست ارزیابی کرد ولی هشدار داد که استفاده از این واکسن می تواند باعث بروز بیماری در انسان ها شود.
در حال حاضر تولید واکسن اچ آی وی به چالش بزرگی برای محققان تبدیل شده است ولی تاکنون موفقیت هایی در این زمینه حاصل شده است .
محققان تایلندی در سال ۲۰۰۹ گزارشی را در نشریه لنست منتشر کردند که خبر از تولید واکسنی آزمایشی می داد که احتمال آلودگی به اچ آی وی را یک سوم کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha