در خبرها آمده بود كه ۹۰ هزار نابینا در كشور داریم. در حالی كه حق بسیاری از این افراد نابینایی نیست، چرا كه براساس یافته‌های پزشكی، ۸۰ درصد اختلالات منجر به نابینایی و كم‌بینایی قابل پیشگیری است.

عاملان اصلی نابینایی را بشناسید

سلامت نیوز:در خبرها آمده بود كه ۹۰ هزار نابینا در كشور داریم. در حالی كه حق بسیاری از این افراد نابینایی نیست، چرا كه براساس یافته‌های پزشكی، ۸۰ درصد اختلالات منجر به نابینایی و كم‌بینایی قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،جالب است بدانید كه در سال ۱۹۷۵ تعداد كل نابینایان سراسر دنیا ۲۸ میلیون و تعداد كم‌بینایان ۸۰ میلیون نفر بودند كه در طول ۴۴ سال گذشته تعداد نابینایان به ۷۶ میلیون و تعداد كم‌بینایان به ۱۸۰ میلیون رسیده است. به گفته دكتر عباس عظیمی، متخصص اپتومتری دانشگاه علوم پزشكی مشهد و رئیس بیست‌و‌دومین كنگره انجمن علمی اپتومتری ایران (23 تا 28 مرداد 98) جمعیت نابینایان در ایران حدود ۹۰ هزار نفر و كم‌بینایان دو برابر آن است.

گرچه جمعیت نابینایان در ۲۲ كشور شرق مدیترانه چهار میلیون نابینا و ۱۲ میلیون كم‌بینا گزارش شده است، اما متاسفانه آمار ایران نسبت به سایر كشورها تقریبا بالا و زیاد است. به همین دلیل و با توجه به آن‌كه سازمان بهداشت جهانی، امسال را سال مراقبت‌های چشمی معرفی كرده با وی درباره علل بروز اختلالات نابینایی و كم‌بینایی در كشور به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


ما می‌توانیم با رعایت مسائل بهداشتی و با كمك‌های مسؤولان وزارت بهداشت از بروز بسیاری از اختلالات منجر به نابینایی و به‌ویژه كم‌بینایی پیشگیری كنیم. دکتر عظیمی ضمن اشاره به این موضوع می افزاید:در مورد مسائل چشم و بینایی هم چشم‌پزشكان و هم اپتومتریست‌ها كه كار مراقبت‌های چشمی را انجام می‌دهند، می‌توانند به وزارت بهداشت كمك كنند. بی‌شك باید دستورالعمل‌های لازم در امر پیشگیری از بروز اختلالات بینایی به اطلاع عموم مردم برسد.


آب مروارید و آب‌سیاه، عاملان اصلی نابینایی
آب مروارید نوعی اختلال چشمی است كه با تار شدن عدسی چشم آغاز می‌شود، با افزایش تیرگی و كدر‌‌شدن عدسی، بینایی را مختل می‌كند و در صورت درمان نشدن منجر به نابینایی می‌شود.  آب‌سیاه هم در اثر افزایش شدید فشار زجاجیه (مایع درون چشم) بروز می‌كند و می‌تواند به بینایی چشم فرد مبتلا، به صورت ماندگار آسیب برساند و در صورت درمان‌نشدن، منجر به نابینایی شود.


آمار و تحقیقات نشان می‌دهد 47‌درصد اختلالات نابینایی ناشی از آب مروارید، 12 درصد از آب‌سیاه و 5‌‌درصد بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت است. 18 درصد اختلالات نابینایی نیز ناشی از عیوب انكساری اصلاح نشده و 5 درصد از كدورت قرنیه‌ای و 13 درصد نیز از سایر مسائل ژنتیكی و ازدواج‌های فامیلی ناشی می‌شود. 

هر كدام از این اختلالات و بیماری‌ها را كه نتوانیم كنترل و درمان كنیم منجر به نابینایی می‌شود.  به گفته دكتر عظیمی، شناسایی نشدن به موقع بیماران سبب افزایش شمار نابینایان در اثر بیماری آب مروارید در كشور شده است؛ بیماری ای كه به‌راحتی و با هزینه بسیار اندك می‌توان در صورت تشخیص به موقع آن را درمان و از نابینایی و معلولیت افراد پیشگیری كرد. اگر غربالگری اصولی و سراسری در تمام نقاط كشور به‌ویژه نقاط دوردست صورت گیرد، می‌توان به میزان قابل توجهی از بروز نابینایی پیشگیری كرد. در واقع با غربالگری دقیق و منظم سالانه از حیث آب مروارید و آب‌سیاه از بروز هزاران «نابینایی» جلوگیری خواهد‌شد.


چشم‌ها  پیر می‌شوند
از عوامل دیگر موثر در بروز كم‌بینایی، افزایش سن است. با افزایش سن اختلالات چشمی مانند آب مروارید، آب‌سیاه و اختلالات چشمی ناشی از دیابت افزایش می‌یابد.


البته اختلالات بینایی به‌طور نامساوی در سنین مختلف توزیع می‌شود، اما بیش از 82 درصد افراد نابینا حدود 50 سال سن دارند و فقط 19 درصد از جمعیت جهان هستند كه علت شیوع نابینایی در آنها به‌خاطر افزایش سن است.


زمان طلایی غربالگری چشم نوزادان
زمان طلایی درمان اختلالات بینایی، هفته اول تولد است و به همین دلیل، والدین باید مراقب هر گونه اختلال چشمی در نوزادان باشند. به گفته دكتر عظیمی، 8/1 تا 2 درصد نوزادان ایرانی دچار تنبلی چشم هستند كه اگر درمان نشوند، درصد قابل توجهی از آنها نابینا خواهند شد.

همچنین 5/0 درصد (یك در هزار‌نفر) نوزادان در ایران با آب‌مروارید و آب‌سیاه مادرزادی متولد می‌شوند كه اگر آنها نیز به موقع درمان نشوند، دچار نابینایی خواهند شد.

اختلالات بینایی نوزادان به‌ویژه بیماری‌های آب‌سیاه و آب‌مروارید مادرزادی هرچه زودتر تشخیص داده و درمان شوند، نتیجه بهتر خواهد بود؛ بنابراین لازم است در روزهای اول تولد بررسی‌های دقیق در مورد سلامت بینایی به‌ویژه در مورد نوزادانی كه حاصل ازدواج فامیلی هستند، صورت گیرد.


داغ كم‌بینایی بر چشم زنان
زنان به‌دلیل طول عمر بیشتر و این‌كه در جوامع فقیر كمتر به خدمات چشم‌پزشكی دسترسی دارند، در تمام سنین در معرض ریسك بالاتر اختلالات بینایی قرار دارند.


از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی و اجتماعی هم در مسائل بینایی دخالت دارد.  مصرف دخانیات، فقر ویتامین‌A و قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش، شاخص توده‌ای بدن، مشكلات متابولیسمی و بدخیمی‌ها نیز در بروز این اختلالات تاثیر‌گذار است.

   بعلاوه تعداد زیادی از مردم با مسن شدن در معرض اختلالات بینایی قرار می‌گیرند. به‌ویژه بیماری‌های دیابت، فشار خون، تیروئید، اختلالات آب‌سیاه و ماكولای چشم و نیز بیماری‌های عفونی و غیر‌عفونی می‌توانند افراد را دچار كم‌بینایی و نابینایی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha