شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 277468

عید سعید قربان در پیش است. قربانی كردن حیوانات و توزیع گوشت نذریٍ از سنت‌های پسندیده این عید مذهبی است. با این حال با توجه به این‌كه در حال حاضر این عید سعید با فصل تابستان همزمان شده است، باید جهت پیشگیری از یك بیماری مسری در فصل تابستان به نام تب‌كریمه كنگو احتیاط شود.

سلامت گوشت نذری در عید قربان

سلامت نیوز:عید سعید قربان در پیش است. قربانی كردن حیوانات و توزیع گوشت نذریٍ از سنت‌های پسندیده این عید مذهبی است. با این حال با توجه به این‌كه در حال حاضر این عید سعید با فصل تابستان همزمان شده است، باید جهت پیشگیری از یك بیماری مسری در فصل تابستان به نام تب‌كریمه كنگو احتیاط شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،تب كریمه كنگو بیماری مهلك و خطرناكی است كه از دسته بیماری‌های ویروسی مشترك بین انسان و دام به شمار می‌رود. متاسفانه این بیماری هر ساله به ابتلا و فوت تعدادی از هموطنان عزیز منجر شده است. طبق اعلام اخیر مسؤولان وزارت بهداشت، در سه ماه ابتدایی سال 98 مجموعا حدود 50 نفر در كشور به تب‌كریمه كنگو مبتلا شده و متاسفانه پنج نفر فوت كردند.


علائم اولیه ابتلا به بیماری تب كریمه‌كنگو شامل تب، لرز، ترس از نور، درد عضلانی، تهوع و سردرد است. سپس خونریزی زیرپوستی شبیه كبودشدگی پوست آغاز می‌شود. خونریزی در اندام‌های داخلی بدن نیز محتمل است و خطر مرگ را در پی دارد.


گزیدگی با كنه یكی از راه‌های ابتلای انسان است. اما بیماری از راه تماس با ترشحات دام بیمار نظیر خون نیز منتقل می‌شود. بنابراین قصابان و افرادی كه مسؤول ذبح حیوانات هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند و حتما باید از روپوش و دستكش استفاده
كنند.


برای پوست كنی گوسفند معمولا قصابان هوا را با دهان خود به زیر پوست حیوان ذبح‌شده می‌دمند تا جداسازی پوست از لاشه آسان شود.
تماس مستقیم دهان قصاب با پوست حیوان ذبح شده خطرناك است و توصیه شده مرحله هوادهی زیر پوست گوسفند با استفاده از تلمبه انجام شود.

همچنین تماس مستقیم پوست با گوشت حیوانات بیمار نیز ممكن است سبب ابتلای انسان ‌شود. به همین دلیل هنگام خرد كردن و بسته بندی قطعات گوشت‌های نذری نیز حتما باید از دستكش استفاده كرد.


توصیه اكید این است كه قربانی كردن حیوانات در سطح شهر تحت نظارت اكیپ‌های اداره دامپزشكی هر منطقه و پس از انجام بازرسی‌های بهداشتی توسط دامپزشك انجام شود. در غیر این صورت بهتر است گوشت گرم به مدت یك روز داخل یخچال قرار داده شود و سپس به مصرف برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha