آخرین پیگیری‌های «شهروند» از ماجرای نابیناشدن ٥٢نفر در پی تزریق داروی تقلبی «اوستین» نشان می‌دهد یکی از کارمندان سامانه تی‌تک- سامانه سازمان غذا و دارو- در این تخلفات دست داشته است.

آخرین جزییات پرونده دارویی که ٥٢نفر را نابینا کرد

سلامت نیوز: آخرین پیگیری‌های «شهروند» از ماجرای نابیناشدن ٥٢نفر در پی تزریق داروی تقلبی «اوستین» نشان می‌دهد یکی از کارمندان سامانه تی‌تک- سامانه سازمان غذا و دارو- در این تخلفات دست داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،حالا براساس اعلام وزیر بهداشت به روزنامه شهروند، این شخص دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده است. با این‌همه اما سعید نمکی از سرنوشت شرکتی که وارد‌کننده این دارو بوده، بی‌خبر است و می‌گوید که این اتفاقات در دوره وزارتش رخ نداده ولی وزارت بهداشت در حال پیگیری پرونده است.


تخلف یک نفر
حالا سعید نمکی، وزیر بهداشت که ٦ماه پیش، پس از استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیرسابق بهداشت، در این سمت مشغول به کار شد، در پاسخ  درباره تخلفی که در سامانه سازمان غذا و دارو (تی‌تک) اتفاق افتاده و منجر به استفاده چند بیمارستان و مرکز درمانی چشم‌پزشکی از داروی تقلبی اوستین شد، می‌گوید: «سامانه تی‌تک، سامانه‌ای بود که می‌توانست به ثبت و ضبط اطلاعات کمک کند، اما همان‌طور که سازمان دیده‌بان شفافیت اعلام کرده، نارسایی‌هایی داشته است.

نزدیک به ٤ماه است که روی این سامانه مشغول به کار هستیم، به‌ هرحال برای زیرساخت‌های این سامانه زحمت کشیده شده و ما درحال بازنگری آن هستیم، تا بتوانیم داشبوردهای مدیریتی قابل پیگیری و پایشی را برایش نصب کنیم و اطلاعات آن شفاف‌تر شود. درحال حاضر یک تیم قوی ‌آی‌تی، روی این موضوع کار می‌کند.»

او درباره این‌که گفته می‌شود تخلف از سوی سازمان غذا و دارو رخ داده و منجر شده تا دارویی که مجوزی نداشته و غیرقانونی وارد کشور شده، به صورت قانونی و مجوزدار وارد چرخه درمان شود، توضیح می‌دهد: «به هرحال سامانه اشکالاتی داشته که ما این موضوع را تأیید می‌کنیم، اما همه ادعاها را نمی‌توانیم تأیید کنیم، هرچند که اخیرا هم چند پرونده جدید تخلف ارزی را تحویل مقام قضائی داده‌ایم.»


 او ادامه می‌دهد: «زمانی که این پرونده مطرح شد، من وزیر بهداشت نبودم و در این مدت هم هنوز به این پرونده ورود پیدا نکرده‌ام. اگر در زمان خودم اتفاق افتاده بود، حتما رسیدگی می‌کردم.» براساس اعلام نمکی، یکی از کارمندان سامانه تی‌تک در تخلف داروی اوستین دست داشته که این فرد شناسایی و تحویل مقام امنیتی- قضائی شده است: «وزارت بهداشت بدون تشویش اذهان عمومی و سروصدا درحال پیگیری پرونده است.»


ماجرای اوستین چه بود؟
زمستان ‌سال٩٣ بود که خبر آمد ١٥نفر در یکی از کلینیک‌های چشم‌پزشکی تهران به دلیل تزریق داروی اوستین، از یک یا دو چشم نابینا شده‌اند؛ این دارو برای درمان بیماری سرطان و برخی از بیماری‌های چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این‌که آن زمان وزارت بهداشت، تنها به تقلبی‌بودن دارو اشاره کرده بود، اما اواسط هفته گذشته، گزارشی از سوی سازمان مردمی دیده‌بان شفافیت منتشر شد که نشان می‌داد تزریق این دارو در همان سال، منجر به نابیناشدن ٥٢نفر در تهران شده و این دارو در سه مرکز درمانی تهران به بیماران تزریق شده است. در گزارشی که محسن جلواتی، قائم‌مقام این سازمان منتشر کرد، آمده که داروی تقلبی اوستین، که یک داروی یخچالی است، از طریق شرکتی از ترکیه به ایران منتقل شده و وارد سیستم درمان شده است.

اصالت این دارو در سامانه اطلاعات دارویی تی‌تک که متعلق به سازمان غذا و داروست، هم تأیید شده بود، درحالی ‌که دارو مجوز نداشته و به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است.

جلواتی در توضیح بیشتر  گفت که این گزارش نتیجه دو‌سال تحقیق سازمان دیده‌بان شفافیت است. او سازمان غذا و دارو را در این ماجرا مقصر دانست، چراکه نظارت کافی در این زمینه نداشته‌اند و دارو از طریق آنها، وارد چرخه درمان شده است.  به گفته او، قیمت داروی اوستین در ترکیه نزدیک به دو‌میلیون تومان بود اما در ایران به قیمت ٥‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان قیمت‌گذاری شد و همین هم شد تا برای سودآوری بیشتر این دارو به صورت چمدانی از آن کشور به ایران وارد شد.


سرنوشت ٥ پرونده تخلف دیگر
حالا وزیر بهداشت در پاسخ از تحویل ٥ پرونده تخلف دیگر در وزارت بهداشت به مرجع قضائی خبر می‌دهد: «البته اگر سامانه تی‌تک از خصوصی به حاکمیتی تغییر کند، می‌تواند اصلاح شود و از آن استفاده درستی شود.»

او از پرداخت دیه به قربانیان پرونده داروی اوستین اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «من هنوز به این پرونده ورود پیدا نکرده‌ام، چون در زمان من رخ نداده است، اما می‌دانم که پرونده دست مقام قضائی است.»


البته وزیر بهداشت روز گذشته در اجلاس معاونان غذا و دارو هم صحبت‌هایی درباره سامانه تی‌تک کرد و گفت که قرار است نقاط آسیب‌پذیر این سامانه برطرف و نقاط قوتی به آن اضافه شود. در مرحله دوم از آنجایی که این سامانه اقدامی حاکمیتی است، نباید کلیدش در دست غیرحاکمیت باشد که این موضوع هم پیگیری می‌شود. او گفت: «در ابتدای حضورم در وزارت بهداشت رئیس سازمان غذا و دارو را صدا زدم و گفتم شما از سامانه تی‌تک چه اطلاعاتی داشتید که گفتند من تا روز آخر شناسه‌ای از این سامانه در اختیار نداشتم.

بنده گفتم درِ این سازمان غذا و دارو را. ببندید در جایی که رئیس سازمان غذا و دارو به اطلاعات این سازمان دسترسی ندارد، چرا این مجموعه را نگه داشته‌اید؟ بنابراین به مسأله ورود کردیم. با ورود دکتر شانه‌ساز به سازمان جلسه گذاشتیم.

پرسیدیم که در حوزه مواد اولیه چقدر موجودی انبار داریم؟ گفتند که نمی‌دانیم. می‌پرسیدم چقدر در انبارهای پخش موجودی داریم؟ باز هم گفتند نمی‌دانیم. پرسیدم فعل و انفعالات ارزی به چه میزان بوده است؟ که باز هم گفتند نمی‌دانیم. کلید این راز سر به مهر در جیب یکی دونفر بود.» او در ادامه درباره تخلفات رخ‌داده در حوزه غذا و دارو گفت که در سال‌های گذشته، بزرگترین آفت در این سازمان، آفت نبود شفافیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha