در مذمت اعتیاد ،بارها و بسیار سخن گفته شده است؛ دامی که می‌تواند زندگی انسان‌ها را به نابودی بکشاند؛ اما آغاز روزگار تباهی کجاست؟ اگرچه گفته می‌شود که در هر سنی و هر جامعه‌ای اعتیاد می‌تواند زندگی‌ها را به تباهی بکشاند اما آمار سال‌های اخیر از روند نگران‌کننده شیوع اعتیاد و نخستین مصرف مواد مخدر در مدارس کار را به جایی رسانده که ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش به میدان آمده‌اند تا برای مبارزه با اعتیاد تفاهمنامه امضا کنند.

بی‌خبری از دانش‌آموز، دروازه ورود اعتیاد به مدارس

سلامت نیوز:در مذمت اعتیاد ،بارها و بسیار سخن گفته شده است؛ دامی که می‌تواند زندگی انسان‌ها را به نابودی بکشاند؛ اما آغاز روزگار تباهی کجاست؟ اگرچه گفته می‌شود که در هر سنی و هر جامعه‌ای اعتیاد می‌تواند زندگی‌ها را به تباهی بکشاند اما آمار سال‌های اخیر از روند نگران‌کننده شیوع اعتیاد و نخستین مصرف مواد مخدر در مدارس کار را به جایی رسانده که ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش به میدان آمده‌اند تا برای مبارزه با اعتیاد تفاهمنامه امضا کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،روز گذشته مراسم امضای تفاهمنامه میان سردار اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شد؛ تفاهمنامه‌ای که موجب خواهد شد تا جلوی گسترش اعتیاد به‌عنوان اصلی‌ترین آسیب اجتماعی در جامعه گرفته شود.


در روزگار فعلی که والدین تمام وقت خود را برای تأمین نیازهای مادی فرزندان‌شان صرف می‌کنند، اعتیاد می‌تواند یک زندگی را به نابودی بکشاند. این اتفاق درست در زمانی روی می‌دهد که خانواده‌ها بی‌خبر از اتفاقاتی که برای فرزندان نوجوان و جوان‌شان می‌افتد، روزگار می‌گذرانند و نمی‌دانند که شاید فرزندان‌شان از روی غرور، رقابت و حتی خجالت از بابت «نه» گفتن در چه دامی افتاده‌اند. مواردی که خانواده‌ها و والدین به راحتی و حتی با ارتباط دقیق و نزدیک‌تر خود با فرزندان یا حتی اولیای مدرسه می‌توانند از آن پیشگیری کنند.


سردار اسکندر مؤمنی، در جلسه دیروز درباره اهمیت خانواده در مبارزه با شیوع اعتیاد در میان دانش‌آموزان اظهار کرد: نخستین مکانی که طرح یاریگران زندگی آغاز شده، آموزش‌و‌پرورش و خانواده آن است و تمام گروه‌های مرجع برای اقدامات پیشگیرانه فعال خواهند بود.

در خانواده بزرگ آموزش و پرورش که 14 میلیون دانش‌آموز و معلم در حال فعالیت هستند، از طرفی دغدغه خانواده‌ها موضوع اعتیاد است. تجربیات بسیاری نشان می‌دهد هر سازمان یا نهادی می‌تواند بهره خود را از دریای آموزش‌و‌پرورش ببرد و ما می‌گوییم متأسفانه دشمنان، جامعه، نوجوان و دانش‌آموز در حال تحصیل را هدف قرار داده‌اند که ما باید تلاش کنیم و از ظرفیت‌های آموزش‌و‌پرورش برای اقدامات پیشگیرانه بهره ببریم.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به مراسم امضای تفاهمنامه تاکید کرد: امروز یکی از بهترین روزهای کاری ما و آغاز مسیری بزرگ است. طی بررسی‌ها و تحقیقات در حوزه دانش‌آموزان چند اولویت احصا شد. در آموزش‌و‌پرورش نخستین علت ابتلای دانش‌آموزان به مواد مخدر را بی‌ضرر دانستن برخی از آنان عنوان می‌کردند و می‌گفتند موادی مثل گل بی‌ضرر است.

سر پر غرور
سردار مؤمنی در ادامه به دومین دلیل شیوع اعتیاد در بین دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: دومین دلیل ابتلای دانش‌آموزان به منظور کم نیاوردن و نه گفتن به جمع است و سومین علت، سرگرمی به حساب می‌آید و افرادی که آن را مصرف کرده‌اند، فکر نمی‌کردند با یکی دو بار مصرف کردن آن معتاد شوند و این مسیری است که راه بازگشتش بسیار سخت است و یک‌بار تجربه آن باعث وارد شدن نوجوان به اعتیاد می‌شود.

وی افزود: یافته‌های پژوهشی به ما می‌گوید در حوزه پیشگیری به خانواده 14 میلیونی آموزش‌و‌پرورش و همچنین خانواده‌ها آموزش دهیم که یک‌بار مصرف مواد مخدر می‌تواند نوجوان آن‌ها را با مشکل مواجه کند و باید قدرت نه گفتن به دانش‌آموزان را آموزش دهیم.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: افرادی که در حوزه پیشگیری از اعتیاد کار می‌کنند، نمی‌توانند اعداد و ارقام درستی ارائه کنند و به نوعی می‌خواهند از حوادثی که اتفاق نیفتاده جلوگیری کنند؛ حوادث اتفاق نیفتاده‌ای که در تمام حوزه‌ها شاهد آن هستیم، به‌طورکلی آن‌هایی که در حوزه بهداشت کار می‌کنند، نمی‌توانند اقدامات خود را به صورت کمیت ارائه دهند.


وی راه نجات را در ایجاد بازدارندگی و صیانت درونی دانست تا کسی به سمت اعتیاد نرود. سردار مؤمنی درباره آمار مطرح‌شده در این حوزه نیز تاکید کرد: شاید اعداد و ارقام دقیقی موجود نباشد، لذا از همکاران خود و آموزش‌و‌پرورش می‌خواهم که شاخص‌ها را بررسی و آینده‌پژوهی کنند و همچنین آمارها را به صورت اعداد و ارقام ارائه دهند تا از اقدامات آنان برای کاهش ابتلا به مواد مخدر مطلع شویم و بدانیم در چند درصد از دانش‌آموزان طرح‌ها کارایی داشت تا موضوع عینی‌تر شود.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نگاه‌های بسیار خوبی مطرح شد و استقبال بسیار خوبی را شاهد بودیم. همکاران ما در ستاد مستمراً موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند و جهش بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

بنده این نوید را به مردم می‌دهم که دو اقدام به قوت خود باقی است و ارتقا خواهد یافت اما از ظرفیت‌های موجود در حوزه پیشگیری، بهره کافی را خواهیم برد. با طرح یاریگران زندگی، معلمان و دانش‌آموزان نقش اصلی را ایفا خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم جامعه‌ای امن و دارای آرامش باشیم و در سایه آن به تعالی برسیم.

همسایگی با بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان
سردار مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران از بابت همسایگی با افغانستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است، اظهار کرد: در سال 2000 میلادی تولید مواد مخدر افغانستان 200 تن بود، ولی در سال 2017 براساس آمار سازمان ملل این رقم به بیش از 2000 تن رسیده است؛ این موضوع به ما اعلام می‌کند که باید در کنار اقدامات مقابله‌ای و درمانی حتماً اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده درونی را در اولویت خود قرار دهیم.

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر «افرادی که آسیب دیده‌اند باید درمان و توانمند شوند و به آغوش خانواده بازگردند.» وی در ادامه افزود: در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی صورت گرفت اما به نظر ما طی آسیب‌شناسی‌های 40ساله، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارند که باید احیا شوند.

اگر اقدامات درونی و بازدارندگی درونی ایجاد نشود، باید فقط مقابله کنیم و به درمان آسیب‌دیدگان بپردازیم ولی ما معتقدیم باید نگاه پیشگیرانه و بازدارنده درونی ایجاد شود تا حتی اگر مواد مخدر در دسترس بود کسی سراغ آن نرود؛ لذا اگر رویکرد درمان، مقابله و اقدامات پیشگیرانه با هم به صورت متوازن پیش نروند، چرخه معلول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha