سلامت نیوز :ژیاردیازیس از مهمترین و شایعترین عفونت های انگلی روده ای در سراسر دنیا است و بر اساس نتایج مطالعات اخیر در کشورمان، کودکان سه تا هشت سال بیشتر دچار این عفونت می شوند.
سیده زهرا خادمی کارشناس ارشد انگل شناسی پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: عفونت های انگلی روده ای جزو شایعترین بیماری های عفونی در دنیا است و بالاترین درصد آلودگی به این عفونت ها نیز در کودکان مشاهده می شود.

وی گفت:علت شیوع بالای عفونت های انگلی روده ای در کودکان وضعیت ایمنی آنها است، چرا که به سبب پایین بودن سطح ایمنی و تماس بیشتر با خاک و مواد آلوده کننده و نیز رعایت نکردن موازین اولیه بهداشتی،‌کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به انگل ها قرار دارند.

خادمی با بیان اینکه ژیاردیازیس از مهمترین و شایعترین عفونت های انگلی روده ای در سراسر دنیا است،افزود: در اکثر تحقیقات انجام شده در نقاط مختلف کشور، عفونت ژیاردیازیس شایعترین تک یاخته انگلی گزارش شده بوده است.

وی تأکید کرد:عفونت ژیاردیا می تواند باعث بروز مشکلاتی همانند کاهش وزن، کند شدن روند رشد، بی اشتهایی و اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی در افراد آلوده شود.

خادمی تأکید کرد:بر اساس نتایج مطالعات اخیر در کشورمان، شیوع عفونت انگلی روده ای ژیاردیازیس در کودکان بیشتر دیده می شود، به طوری که آمار مبتلایان به این عفونت در کودکان سه تا هشت سال بیشتر از دیگران است.

وی یادآور شد:در مطالعات انجام شده بیشتر کودکان به فرم کیست تک یاخته آلوده بودند که ماهیت مزمن آلودگی به انگل ژیاردیا، دفع دوره ای و غیر تهاجمی بودن آن موجب افزایش موارد آلودگی فاقد علامت عفونت می شود که این افراد می توانند به عنوان حاملان بدون علامت باعث انتقال این عفونت شوند.

این کارشناس ارشد انگل شناسی پزشکی گفت:همچنین ارتباط معنی داری بین میزان تحصیلات والدین و آلودگی به انگل ژیاردیا نشان داده شد که این امر بیان کننده این است که با افزایش سطح سواد والدین، میزان آلودگی به این عفونت انگلی کاهش یافته است.

وی اظهارداشت:در مطالعات انجام شده تأثیر قوی و قابل توجه موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فاکتورهای محیطی بر میزان شیوع آلودگی های انگلی روده ای مشخص شده و خانواده هایی که سطح درآمد و آگاهی بیشتری دارند،کمتر به انگل ها آلوده می شوند.

خادمی خاطرنشان کرد:عفونت انگلی ژیاردیازیس تقریباً در تمام نقاط کشور دیده می شود، اما شیوع این عفونت روده ای در مناطق جنوبی کشور بیشتر از سایر مناطق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha