با توجه به افزایش روند مهاجرت به کلانشهرها که بسیاری دلیل آن را فقر، بیکاری، خشکسالی و کمبود امکانات حداقلی در شهرستان‌ها و روستاها می‌دانند، هر روز سیل عظیمی از بیماران برای استفاده از خدمات درمانی وارد کلانشهرهای بزرگ کشور همچون تهران می‌شوند.

موج مهاجرت بیماران سرطانی به تهران

سلامت نیوز: با توجه به افزایش روند مهاجرت به کلانشهرها که بسیاری دلیل آن را فقر، بیکاری، خشکسالی و کمبود امکانات حداقلی در شهرستان‌ها و روستاها می‌دانند، هر روز سیل عظیمی از بیماران برای استفاده از خدمات درمانی وارد کلانشهرهای بزرگ کشور همچون تهران می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،براساس آمار روزانه ۱۰۰‌هزار بیمار و همراهانش برای مداوا وارد تهران می‌شوند. این در حالی است که بحث کمبود پزشک متخصص و بیمارستان‌های پیشرفته در مناطق محروم در حالی مشاهده می‌شود که دولت و مجلس سعی دارند با افزایش دانشجوی پزشکی و اختصاص ۳۰‌درصد دانشجویان به مناطق محروم این خلأ را تا حد زیادی جبران کنند، اما با این اوصاف هر روز شاهد مهاجرت و مراجعه سیل عظیمی از مردم شهرستانی برای استفاده از خدمات درمانی به کلانشهرها و تهران هستیم.

از سوی دیگر بیمارستان‌ها و اورژانس‌های شلوغ پایتخت، نبود همراه‌سراهای کافی برای اقامت همراهان بیمارانی که به شهرهای بزرگی چون تهران و ... می‌آیند و هزینه‌های سنگینی که به‌دنبال این موضوع به خانواده‌ها و در سطح کلان به کشور و نظام سلامت وارد می‌شود، این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا مردم برای دریافت خدمات درمانی تخصصی که ممکن است در شهرها یا مراکز استان شهرهایشان وجود داشته باشد، به شهرهای بزرگ مراجعه می‌کنند.

چندی پیش دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و درمان، درباره مراجعه مردم از نقاط مختلف کشور به استان‌های بزرگ و تهران برای دریافت خدمات درمانی به ایسنا، گفته بود: باید توجه کرد که قسمتی از این موضوع اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه نمی‌توان بعضی از خدمات تخصصی و فوق تخصصی را در همه شهرها و استان‌ها فراهم کنیم.

یعنی نه‌تنها امکان این کار وجود ندارد، بلکه مستندات علمی هم مشخص کرده‌اند که اگر برخی از اقدامات درمانی در جاهایی متمرکز باشد و تعداد بسیار زیاد انجام شود، تاثیرگذارتر است. وی در پاسخ به اینکه چند‌درصد از خدمات تخصصی درمانی در تهران ارائه می‌شود، گفت:متاسفانه از گذشته بیش از یک‌سوم درمان‌های تخصصی در تهران بوده و در برخی از موارد میزان آن حتی به بالای 40‌درصد هم می‌رسد و این موضوع به دو دلیل است؛ اول اینکه امکانات شهرستان‌ها کم بوده و دوم اینکه به‌دلیل امکانات بهتر زندگی، جامعه پزشکی که تعهدات قانونی و اجباری خود را انجام داده‌اند، ترجیح می‌دهند که در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران مستقر شوند.

کمبود 100‌هزار تخت بیمارستانی در کشور

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر در بیمارستان‌های کشور 100‌هزار تخت کمبود داریم که با کمک خیرین باید این نیاز را تامین کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه تخت به ازای هر یک‌هزار نفر در کشورمان 1.6 تخت است که از سرانه جهانی پایین‌تر هستیم.

استاندارد جهانی سرانه تخت به ازای هر یک‌هزار نفر 3.5 تخت و در کشورهای منطقه 2.5 تخت است که ما نیز برای رسیدن به استاندارد جهانی باید نیازها و کمبودهای خود را تامین کنیم.حریرچی یادآورشد: با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی بدون کمک خیرین نمی توانیم نیاز درمانی مردم را تامین کنیم لذا چون گذشته باید از کمک افراد نیکوکار در این عرصه استفاده کنیم.

بر اساس آخرین آمارها در حال حاضر تعداد 39‌هزار و 800 تخت در مناطق مختلف کشور توسط دولت در دست ساخت است و برای تامین نیازها باید 100‌هزار تخت دیگر راه‌اندازی شود. باید استاندارد خدمت‌رسانی را به حد متوسط جهانی برسانیم و حضور موسسات خیریه ای مانند سجادیه و ساخت بیمارستان در مناطق محروم و پرجمعیت کار ارزشمندی است که می‌تواند موجب رضایت مردم و کاهش مهاجرت و مراجعه آنها به کلانشهرها شود.

آیا کمبود پزشک متخصص داریم

با توجه به صحبت‌های حریرچی، راه‌حل وزارت بهداشت برای حل مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم، 30‌درصد ظرفیت پذیرش بومی‌گزینی است؛ راه‌حلی که محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز بر آن تاکید دارد و مانند حریرچی به آمار و ارقام استناد می‌کند، اما آمار و ارقام یکی نشان از کمبود پزشک دارد و آمار و ارقام دیگر، بیانگر آن است که با توجه به سرانه سلامت، اوضاع اقتصادی و زیرساخت‌های تعداد پزشکان نه تنها کافی است بلکه در برخی رشته‌ها مازاد هم هست.

ظفرقندی معتقد است، اجرایی شدن طرح مجلس برای افزایش دوبرابری ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی 80‌هزار‌میلیارد تومان هزینه دارد. با این حال عوامل مهم در توزیع نامناسب پزشکان فقدان حضور پزشک کافی در کشور است. اگر پزشکی در شهر‌های بزرگ جایی برای کارکردن نداشته باشد، خواه ناخواه می‌پذیرد که با فراهم شدن شرایط نسبی زندگی در مناطق کمتر برخوردار از تهران و شهر‌های بزرگ برود.

در حال حاضر به‌دلیل کمبود پزشک خدمات پزشکی باکیفیت تنها در برخی مناطق شهر‌های بزرگ جمع شده و مناطق پایین شهر تهران هم از پزشک یا پزشکان حاذق خالی است. مهاجرت بیماران سرطانی به پایتخت نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه مهاجرت بیماران سرطانی از شهرستان‌ها به پایتخت منطقی نیست، گفت: امکانات درمان بیماران سرطانی نباید تنها اختصاص به کلان‌شهرها به‌ویژه در پایتخت داشته باشد. علی بختیار همچنین خاطرنشان کرد: حمایت از درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج در زمینه ارائه خدمات درمانی می‌بایست به طریق سراسری در دستورکار قرار بگیرد، اما متاسفانه هم اکنون بسیاری از مردم به بنده به‌عنوان نماینده مردم مراجعه می‌کنند و برای اقامت در تهران برای طی پروسه درمان کمک می‌خواهند، بنابراین این وضعیت نشان می‌دهد که ما در ارائه خدمات درمانی به بیماران سرطانی با کاستی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه عدم توجه مکفی به حوزه سلامت، مهاجرت از روستاها به شهرها را برای طی دوره درمان در برخواهد داشت تصریح کرد: امکانات درمانی برای بیماران خاص و سرطانی نباید تنها به کلانشهرها و پایتخت منحصر شود.

شکی نیست طی دوره درمان سرطان هزینه زاست بنابراین باید تدابیری در اولویت قرار بگیرد که بیماران سرطانی دغدغه‌ای برای طی دوره درمانی از جمله جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و عکسبرداری مکفی در حوزه پزشکی را نداشته باشند. باید درمان بیماری سرطان در اولویت حوزه بهداشت و درمان قرار بگیرد، زیرا دهک‌های کم درآمد جامعه متاسفانه با مشکلات اقتصادی کنونی توان مکفی برای پرداخت هزینه‌های درمان سرطان را ندارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha