اگر در غرب تهران سکونت داشته باشید، برای رسیدن به دامان طبیعت دیگر ناچار نیستید مدت زیادی زمان صرف کنید تا از این سازه‌های آهنی و دود و ترافیک شهر فرار کرده و در دامن طبیعت نفسی تازه کنید.

بفرمایید طبیعت گردی

سلامت نیوز: اگر در غرب تهران سکونت داشته باشید، برای رسیدن به دامان طبیعت دیگر ناچار نیستید مدت زیادی زمان صرف کنید تا از این سازه‌های آهنی و دود و ترافیک شهر فرار کرده و در دامن طبیعت نفسی تازه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،ین که تصمیم بگیرید روزتان را در دل طبیعت بگذرانید، بدون گرفتار شدن در ازدحام ترافیک و شلوغی بزرگراه‌های شهر با پیمودن کم‌ترین مسافت، به منطقه‌های خوش آب و هوایی می‌رسید که هنوز اصالت و هویت قدیمی‌شان را حفظ کرده‌اند و در تعریف نظام شهرسازی به آن «حریم» می‌گویند.

حریم‌هایی که بین محدوده شهرداری منطقه 5 و 22 قرار گرفته است و در مقابل ساختمان‌های بلند و آپارتمان‌های قوطی کبریت شهر، رفتن به این نقاط و نشستن در کنار دره‌ها، باغ‌ها، رودخانه و کوه‌هایش جانی دوباره به شما می‌بخشد. اگر برای رفتن به این روستاها و نقاط دیدنی آن مصمم هستید با ما همراه شوید تا این روستاها را معرفی کرده و به شما بگوییم از کجا و چگونه به این مکان‌های بکر و زیبای طبیعی سفر کنید. 

روستای کن
محله «کن» با پیشینه 1400 ساله‌اش یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر تهران محسوب می‌شود و دارای 2روستای کن و «سولقان» است. روستای کن شامل روستاهای کوچک امامزاده داود(ع)، مزراء (امامزاده عقیل)، باغ میر، جنگلک، رندان، سنگان، سولقان، طالون، قلعه ارامنه، قلهک دره، حسن‌آباد، کشار سفلی، کشار علیا، کیگا هریاس است که هرکدام از این روستاها نقاط گردشگری زیبایی برای رهایی از شلوغی شهر و لذت بردن از طبیعت بکر حاشیه تهران دارد. همچنین رودخانه این بخش از رشته کوه‌های «توچال» سرچشمه می‌گیرد و با گذر از محله‌های این روستا، طراوت و سرسبزی آنها را دوچندان می‌کند.


در این محله قدیمی، بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که می‌توان به «حمام کن»، «پل آجری» و کوچه باغ‌های قدیمی‌اش اشاره کرد. از سویی دیگر در این محدوده دره‌های زیادی وجود دارند که اهالی و گردشگران تهرانی در همه ایام سال به‌ویژه فصل بهار و تابستان برای تفریح به این مکان‌ها می‌آیند.

وسک، قلاچ، گرمدره، خرگوش دره، مالا و باغ میر از جمله این دره‌هاست. همچنین در شمال غربی فرحزاد دره‌ای زیبا به نام «دوچناران» قرار دارد که به قله 2761 متری «‌بند عشق» منتهی می‌شود. این منطقه از ادامه جاده کوهسار و شهران قابل دسترسی است. در میان این دره، چشمه‌ای به‌نام «آب زندگانی» است که از زمین می‌جوشد.


سولقان
روستای سولقان از توابع دهستان کن در 5 کیلومتری شهر تهران واقع شده است. سولقان از چندین محله به نام‌های پشته کوچک، حصار، پاچنار، میان ده، پاجوزدار، کوچه پایین، باغ شاه و محله قاضی تشکیل شده است. این روستا یکی از قطب‌های تولید‌کننده میوه کشور محسوب می‌شود و از طرفی به دلیل رودخانه و چشمه‌های زیبای این روستا و هوای مطبوعش، پذیرای گردشگران و شهروندان تهرانی است.


این روستا بیش از 550هکتار باغ‌های میوه مانند گیلاس، آلبالو، شاتوت، توت، گردو و خرمالو و از طرفی حدود 2هزار زمین‌ زراعی دارد. جونارون، جو زمین، جوب دره، جنغجو، در آسیاب الوم‌بالا، درسوء‌قاضی، اون دست، ویشت‌ها، پوراز بالا و پایین، کاندونک، جره، چال ماهی و تنگه مش نجف از جمله 13 نهری است که درختان باغ‌های این روستا با آب جاری و زلال این نهرها آبیاری و روزهای تعطیل تفرجگاهی خنک برای شهروندان و گردشگران محسوب می‌شوند.

وردیج
«وردیج» در حریم منطقه 22 قرار گرفته است. در انتهای بزرگراه شهید «خرازی»، تابلوی سفید‌رنگی شما را به سمت روستاهای وردیج و «واریش» هدایت می‌کند. نخستین روستا در این مسیر، روستای وردیج است. محدوده‌ای که بین کوه و دره‌ها احاطه شده و آب آن از چشمه‌سارهای متعددی به‌ویژه چشمه شاه و چشمه پااورزا تأمین می‌شود.


 در جاده عبوری به روستای وردیج بخشی از دیواره کوه‌ها به دلیل فرسایش سنگ و هوازدگی شکل عجیب و زیبایی به خود گرفته است. شما در این دیواره‌های سنگی می‌توانید صورتک‌هایی پر از حفره، بازمانده‌های یک قلعه قدیمی را ببینید که شکل مجسمه‌های «مصری» و جمجمه انسان را در ذهنتان تداعی می‌کند.
آبشار لتمال در مسیر رسیدن به روستای وردیج 3آبشار قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار باید پیش از وارد شدن به مسیر اصلی جاده و پس از عبور از مجتمع «معلم»، به سمت دره پیاده‌روی کنید. آبشار اول و دوم حدود 5متر ارتفاع دارد و در مقایسه با آبشار سوم یا آبشار معروف «لتمال» که ارتفاعش به 35‌متر می‌رسد و به شکل پلیکانی است، کوچک‌تر به نظر می‌آیند. به گفته اهالی روستای وردیج، لتمال به معنی مالیده شدن آب روی سنگ است.

واریش
با پشت سر گذاشتن روستای وردیج و ادامه مسیر 4 کیلومتری، به روستای دیدنی و سرسبز واریش می‌رسید. روستای واریش یکی از مسیرهای صعود به قله «گندم چال» و «پهنه حصار» است. دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع، مناظر چشمنوازی است که در کنار باغ‌های گیلاس و آلبالو در طول جاده و در طی مسیر، چشم‌های زیبابین و کنجکاو شما را به خود جلب خواهند کرد.


قله‌ای 3375 متری در شمال غرب تهران قرار دارد رودی از دامنه شرقی آن سرچشمه گرفته و در مسیر خود، آبشار «سنگان» را می‌سازد و در نهایت به رود کن می‌ریزد. این رشته کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می‌رسد.

بلندترین قله این رشته کوه «پهنه‌سار» است که «پهن حصار» و «پشته بند» و «گندم چال» هم نامیده می‌شود. کوهنوردان یا گردشگرانی که به روستای واریش می‌روند سپس از گذشتن از جاده خاکی، از بالای روستا به سمت کوه پهنه‌حصار می‌روند. برای رسیدن به قله از روستا باید 5 ساعت کوهنوردی کرد.

روستای ییلاقی امامزاده داود(ع)
این روستا منطقه‌ای ییلاقی است و در فصل زمستان به دلیل بارش برف‌های سنگین و سردی هوا کمتر گردشگر و زائری به این مکان سفر می‌کند. برای همین بازار محلی‌اش در این ایام تعطیل است. از طرفی چون امکانات رفاهی، از جمله گاز شهری هنوز در این روستا وجود ندارد، تعداد ساکنان دائمی‌اش هم انگشت‌شمار است، اما در ایام تابستان و ابتدای پاییز به‌ویژه پنجشنبه و جمعه‌ها زائران و گردشگران بسیاری به این روستا می‌آیند و مسافرخانه‌هایش مملو از جمعیت است.


از چند پیچ مانده به آستان امامزاده داود(ع)، از پیچی که بین زائران به «تپه سلام یا گنبدنما» معروف است، نقاط گردشگری روستای امامزاده داود(ع) آغاز می‌شود. روستای امامزاده داود(ع) از جمله روستاهای گردشگری مذهبی به شمار می‌آید که سالانه حدود 700 هزار نفر، برای زیارت به این روستا سفر می‌کنند. از جمله مکان‌های زیارتی سیاحتی می‌توان به آستان مقدس امامزاده، آبشارهای همیشه جاری، بازارچه و شهربازی‌اش اشاره کرد. آسان‌ترین مسیر برای رسیدن به امامزاده داود(ع)، جاده کن به امامزاده داود(ع) است. از ابتدای جاده تا آستان امامزاده، نزدیک به ۲۵ کیلومتر است.

سنگان
پس از روستای سولقان و 10 کیلومتر رانندگی در مسیر اصلی به یک دوراهی می‌رسید که سمت راست جاده، شما را به بارگاه امامزاده داود(ع) هدایت می‌کند و سمت چپ، شما را به روستای «سنگان» می‌برد. روستای سنگان جزو یکی از روستاهای تحت پوشش بخشداری کن و به دلیل قرار گرفتن در نقاط کوهستانی، زیبا و سرسبز است. این روستا از 6 محله و ده پایین، ده میان، ده سر، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو تشکیل شده است و آرامگاه امامزاده‌های سه‌گانه سنگان، نشانگر قدمت این روستاست.


برای دیدن این آبشار زیبا دست کم باید 3 ساعت کوهنوردی کنید، آبشار سنگان به ارتفاع 2هزار و 575‌ متر در شمال غرب روستا و ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه ‌حصار واقع شده است.

این آبشار در همه فصل‌های سال، زیبا و مکان بکری برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب می‌شود. مسیر رسیدن به آبشار آسان است. پس از گذشتن از محوطه داخلی امامزاده «عقیل»(ع) و بستر رودخانه و طی کردن سراشیبی به آبشار دیدنی سنگان می‌رسید. همچنین دره سنگان هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای سنگان است. گردشگران می‌توانند برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این روستا از جاده کن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha