مطالعات اخیر محققان دانشگاه ایندیانا در آمریکا نشان می‌دهد، زنان و سالمندان بیشتر در معرض عوارض جانبی ناشی از برهم‌کنش‌های دارویی و واکنش نامطلوب داروها هستند.

زنان و سالمندان بیشتر در معرض برهم‌کنش‌های دارویی هستند

سلامت نیوز: مطالعات اخیر محققان دانشگاه ایندیانا در آمریکا نشان می‌دهد، زنان و سالمندان بیشتر در معرض عوارض جانبی ناشی از برهم‌کنش‌های دارویی و واکنش نامطلوب داروها هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس این مطالعه، زنان نسبت به مردان ۶۰ درصد بیشتر در معرض واکنش دارویی نامطلوب قرار دارند. معمولا واکنش دارویی نامطلوب بر اثر مصرف داروهایی که تداخل دارند یا بر اثر واکنش یک دارو با ماده غذایی یا نوشیدنی خاص به وجود می‌آید و می‌تواند عوارض جانبی بسیار نامطلوبی به همراه داشته باشد.واکنش دارویی نامطلوب در افراد بالای ۵۵ سال،‌ یک مورد از هر چهار مورد است و این آمار در افراد ۷۰ تا ۷۹ سال، یک مورد از هر سه مورد است.


به گزارش پایگاه خبری ساینس الرت، واکنش‌های دارویی نامطلوب و برهم‌کنش دارویی نه تنها گاهی بیمار را نیازمند مراقبت‌های بهداشتی خاص می‌کند؛ بلکه هزینه هنگفتی برای بیمار و جامعه در بردارد. بر اساس آمار فقط در آنتاریو در کانادا، هزینه واکنش‌های دارویی نامطلوب حدود ۱۲ میلیون دلار در سال است.داروهایی‌ که در این مطالعه به عنوان ترکیب‌های خطرناک شناسایی شده‌اند، داروهای بسیار رایج از قبیل امپرازول (مهارکننده اسید معده)، فلوکستین (داروی ضد افسردگی)، ایبوپروفن (داروی ضد التهابی) و اریترومایسین (نوعی پنی‌سیلین) بوده است.محققان به پزشکان توصیه می‌کنند که داروهایی که با هم تداخل یا برهم‌کنش دارند را بیشتر بشناسند و فقط در صورت نیاز تجویز کنند.نتایج این مطالعه در نشریه Digital Medicine  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha