متاسفانه افزایش علاقه مندی افراد به کشیدن قلیان مختص ایران نیست و این علاقه در بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و سلامت افراد را به شکل جدی تهدید می‌کند. به همین دلیل توجه محققان به عوارض قلیان بیشتر شده است .

بیشترین میزان جذب سموم قلیان در ۱۰ دقیقه اول

سلامت نیوز: متاسفانه افزایش علاقه مندی افراد به کشیدن قلیان مختص ایران نیست و این علاقه در بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و سلامت افراد را به شکل جدی تهدید می‌کند. به همین دلیل توجه محققان به عوارض قلیان بیشتر شده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در این هفته نتایج مطالعه‌ای از دانشگاه کالیفرنیا در آروین منتشر شد که طی آن برای اولین بار، وجود ذرات کوچک‌تر از 100 نانومتر دردود قلیان و عوارض جذب آن مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج آن ...


نتایج این مطالعه که در نشریه دانش و فناوری افشانه‌ها (Aerosol Science and Technology) منتشر شده است، مانند مطالعات پیشین، تایید می‌کند که مواد سمی موجود در دود قلیان بسیار زیاد است.

البته در کنار وجود مواد سمی چون بنزن، در فرایند سوخت زغال درقلیان، مقدار زیادی منواکسید کربن نیز تولید می‌شود که می‌تواند همراه با دود وارد بدن فرد شود و حتی مسمومیت ناشی از منواکسید کربن ایجاد کند.در این مطالعه قلیان‌های معمولی که در آن ها از تنباکو و قلیان‌هایی که در آن هااز ترکیب‌های گیاهی بدون نیکوتین استفاده می‌شود، بررسی و مشخص شد،  میزان مواد سمی در هر دو نوع قلیان بسیار زیاد است.


 ذرات ریزی که تا عمق مغز نفوذ می‌کند!
کار متفاوت پژوهشگران در این مطالعه، بررسی میزان ذرات کوچک‌تر از 100 نانومتر در دود قلیان بود. نکته‌ قابل تامل درباره این ذرات، ورود آن‌ها به عمیق‌ترین بخش‌های ریه و حتی عبور از سد خونی مغز است. در واقع این مطالعه نشان می‌دهد که این ذرات به صورتی گسترده می‌تواند وارد سلول‌های مغزی شود. پژوهشگران بخشی از دلیل این نفوذ بالای ذرات  را عبور دود قلیان از آب و تغییرات حاصل از آن دانسته‌اند.


 افسانه تمیز بودن دود قلیان
موضوع افسانه تمیز شدن دود قلیان بعد از عبور از آب، یکی دیگر از مواردی بود که در این مطالعه به آن پرداخته شد. یکی از مجریان این مطالعه، «ورونیکا پرود»، در این باره می گوید: اغلب گازها، توانایی عبوراز سد مغزی را آن هم  بدون هیچ تغییری دارند. البته بخش دیگری از دود قلیان با عبور از آب دچار تغییر می‌شود؛ اما تغییری منفی! همان طور که اشاره شد طبق یافته‌های این مطالعه،  ترکیب ذرات ریز بعد ازعبور از آب به شکلی تغییر می‌کند که متاسفانه امکان جذب بهتری را  در بدن می یابد.


 جذب بالای مواد سمی در چند دقیقه اول
یکی دیگر از بخش‌های این مطالعه مقایسه بین تاثیر دود قلیان در بازه‌های مختلف کشیدن قلیان بود. به این منظور میزان جذب مواد سمی در بازه‌های زمانی مختلف قلیان کشیدن بررسی شد؛ در ابتدا، در میانه کشیدن و در انتهای آن. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در 10 دقیقه ابتدایی بیشترین میزان مواد سمی وارد بدن فرد می‌شود و بعد از این زمان، بدن مواد سمی کمتری را جذب می‌کند.

بنابراین اگر شما اهل کشیدن قلیان هستید و با کوتاه کردن زمان استفاده، خود را توجیه می‌کنید که مواد سمی چندانی وارد بدن‌تان نمی‌شود، توجه کنید که در واقع همان چند دقیقه پک زدن به قلیان برای ورود مواد سمی متعدد به بدن شما کافی است.


 چند نکته برای دور شدن از قلیان
تا صحبت از قلیان کشیدن و عوارض آن می‌شود، برخی توجیه می کنند و می‌گویند: قلیان کشیدن تنها تفریح بسیاری از جوانان است! حالا شما می‌خواهید با این حرف‌ها همین یک تفریح را نیز از آن‌ها بگیرید. شاید در جواب این گروه از افراد بهتر باشد چند نکته را یادآوری کنیم:


فرض کنیم نه کوهنوردی، نه سینما، نه کارهای هنری و ورزشی و خلاصه هیچ تفریح دیگری در دسترس نیست، آیا صرف در دسترس نبودن موارد دیگر به ما این اجازه را می‌دهد کاری را که می‌دانیم قطعا به ما ضرر می‌رساند، انجام دهیم؟ یادمان باشد هزینه درمان بیماری‌های ناشی از قلیان یا سیگار، چندین برابر هزینه‌ای است که این روزها می‌توانیم برای داشتن تفریحاتی سالم داشته باشیم.مطالعات نشان می‌دهد برای بسیاری قلیان کشیدن نه به دلیل خود این کار، که به واسطه همراهی دوستان، جذاب است.

این موضوع می‌تواند به شما ایده دهد تا با برنامه‌ریزی‌های بهتر برای دورهمی‌های دوستانه، خود را در معرض وسوسه کشیدن قلیان قرار ندهید و از همراهی دوستان خود لذت ببرید.اغلب افراد اولین تجربه خود از قلیان کشیدن را در حضور دیگران دارند و به نوعی با تشویق افرادی که تجربه قلیان کشیدن داشته، این کار را شروع کرده‌اند.

بنابراین بهتر است با آگاهی بیشتری در جمع‌های اهل قلیان حاضر شوید و اگر نمی‌خواهید خود را در معرض عوارض قلیان قرار دهید، محکم به پیشنهاد دیگران نه بگویید.اگر احساس می‌کنید وابستگی جسمی به کشیدن قلیان یا سیگار دارید، با پزشک مشورت کنید. خوشبختانه این روزها راه‌های خوبی برای مدیریت اعتیاد به نیکوتین وجود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha