فلزات سنگین به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند و ممکن است وارد محیط زیست، منبع تامین آب، غذا، دارو و یا مکمل های گیاهی، به ویژه نمونه های ساخت کشورهای دیگر، مصرفی ما شوند.

دانستنی‌هایی از جنس فلزات سنگین

سلامت نیوز: فلزات سنگین به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند و ممکن است وارد محیط زیست، منبع تامین آب، غذا، دارو و یا مکمل های گیاهی، به ویژه نمونه های ساخت کشورهای دیگر، مصرفی ما شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، نگرانی درباره جیوه و دیگر فلزات سنگین سمی به موضوعی داغ و بحث برانگیز برای افرادی که نگران سلامتی خود هستند، تبدیل شده است. بسیاری از افرادی که با مسائل و علائم سلامت مواجه شده و نمی توانند به سادگی دلایل این شرایط را مشخص کنند، بیشتر بر سمیت فلزات سنگین و نیاز به سمزدایی بدن از فلزات سنگین متمرکز می شوند، اما این به معنای مسمومیت آنها با فلزات سنگین نیست.

به گزارش "تودی"، حال این پرسش مطرح می شود که افراد عادی باید نگران سمیت فلزات سنگین باشند؟ به طور خلاصه، خیر.

مطالعات نشان داده اند که سطوح بالای مواجهه با فلزات سنگین در افراد عادی نادر است. جدی‌ترین موارد قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین در محیط کار و نه از غذایی که مصرف می کنید، رخ می دهند. اگر به سوشی، نوعی غذای ژاپنی که با ماهی خام درست می شود، علاقه دارید و هر از گاهی آن را مصرف می کنید، چندان جای نگرانی درباره مسمومیت با فلزات سنگین وجود ندارد.


فلزات سنگین چه چیزهایی هستند؟

فلزات سنگین به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند و ممکن است وارد محیط زیست، منبع تامین آب، غذا، دارو و یا مکمل های گیاهی، به ویژه نمونه های ساخت کشورهای دیگر، مصرفی ما شوند. رایج‌ترین فلزاتی که انسان را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سرب، کادمیوم، آرسنیک، آلومینیوم، جیوه و کروم می شوند. مسمویت زمانی رخ می دهد که به طور معمول طی مدت زمانی طولانی در معرض سطوح بالای فلزات سنگین قرار می گیرید.

مسمومیت با فلزات سنگین می تواند به دو شکل مزمن یا حاد باشد.

به عنوان مثال، اگر به عنوان یک کودک در معرض رنگ های ساختمانی قرار گرفته یا آبی که در لوله های سربی جاری بوده است را مصرف کرده باشید، شما می توانید به یک مسمومیت مزمن مبتلا شوید. سرب به شدت سمی است و هیچ سطح بی خطری برای خوردن، تنفس یا نوشیدن آن برای انسان وجود ندارد. رنگ های حاوی سرب یا سرب در آب آشامیدنی از جمله منابع اصلی مواجهه با این ماده هستند. اگرچه پژوهش هایی در زمینه وجود سرب در مواد غذایی و نوشیدنی ها، مانند آبمیوه ها و برخی غلات صبحانه صورت گرفته است، اما غذا به عنوان منبع اصلی مواجهه با آن در کودکان محسوب نمی شود.


علائم مسمومیت با فلزات سنگین

علائم مسمومیت با فلزات سنگین می توانند متفاوت باشند، اما بر اساس سن، نوع فلز و مقدار و مدت مواجهه در نظر گرفته می شوند. از جمله علائم معمول این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سردرد

- مسائل سلامت روانی

- مشکلات قلبی

- ناباروری

- آسیب کلیوی و استخوانی

- اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی

- حالت تهوع

- استفراغ

- بی اشتهایی

- سردرگمی یا پریشانی تنفسی


مواجهه با فلزات سنگین در کجا رخ می دهد؟

قرار گرفتن منظم در معرض سطوح بالای فلزات سنگین کار آسانی نیست. بیشتر افرادی که از سطوح بالای مواجهه رنج می برند در کارخانه ها یا معادن کار می کنند، یعنی مکان هایی که فلزات سنگین به وفور یافت می شوند. در مواجهه مزمن، فلزات سنگین از این فرصت برخوردار هستند تا در کلیه ها و دیگر اندام های بدن انسان نفوذ کنند.

از دیگر روش های قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین می توان به دود تنباکو، برخی ماهی ها و نرمتنان صدفدار، ظروف پخت و پز آلومینیومی، آلودگی هوا و آب اشاره کرد.

بیشتر مردم نیازی نیست نگران مسمومیت با فلزات سنگین باشند، اما در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه برای کاهش مواجهه با آنها ایده خوبی است. فلزات سنگین می توانند در بخش های مختلف محیط زندگی ما مانند هوا، خاک، غذا و آب وجود داشته باشند، از این رو، نمی توان به طور کامل از مواجهه با آنها پرهیز کرد، اما به عنوان مثال می توان با پرهیز از مصرف مقادیر زیاد ماهی هایی مانند تن، کوسه و خالمخالی از مواجهه با جیوه پرهیز کرد.


سخن پایانی


هیچ فردی از قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مصون نیست و همه ما دارای مقداری از آنها در بدن خود هستیم. با این وجود، مقدار فلزات سنگین موجود در بدن انسان بر اساس عوامل مختلفی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، کودکانی که پدر و مادر آنها هر دو سیگار می کشند، ممکن است هرچه بیشتر مستعد مواجهه با آرسنیک باشند.

آزمایش مواجهه با فلزات سنگین ساده نیست و به گفته کارشناسان قرص ها و محصولاتی که برای مقابله و معکوس کردن سمیت فلزات سنگین تبلیغ می شوند از پشتیبانی علمی برخورار نیستند. پس اگر با برخی علائم مسمومیت با فلزات سنگین مواجه هستید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha