شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 27769
سلامت نیوز :مصرف مکرر مواد ترش یا استفاده فراوان از مواد ترش با خاصیت اسیدی بیش از اندازه موجب سایش دندانها و انحلال مینا و عاج دندان می شود.

دکتر عبدالحمید ظفرمند متخصص ارتودنسی و دندانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سایش دندانها به دو علت مکانیکی و شیمیایی ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: سایش مکانیکی بر اثر دندان قروچه یعنی سایش دندان به صورت ارادی در طول روز و غیر ارادی بویژه در طول شب و هنگامیکه فرد در حین خواب است ایجاد می شود. ظفرمند با اشاره به اینکه سایش شیمیایی در اثر مصرف مکرر مواد ترش و همچنین مصرف بیش از اندازه مانند ترشی ها و لیموترش ایجاد می شود افزود: تمامی این موارد باعث انحلال مینای دندان و سپس عاج دندانها می شود.
این متخصص تاکید کرد: در مراحلی که برای دندانها هیچ علایم بالینی مثل درد یا حساسیت ایجاد نشده باشد صرفاً‌ پرهیز غذایی مواد ترش و استفاده به اندازه از مواد ترش در توقف سایش دندانها موثر  است.

*** درمان دندان قروچه ضروری است
ظفرمند عنوان کرد: درصورت حساسیت دندانی و درد در بعضی از سطوح دندانها، استفاده از خمیردندانهای ضد حساسیت یا مراجعه به دندانپزشک و انجام بعضی مراحل درمانی در مطب دندانپزشکی ضرورت پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه سایش دندانها بیش از حد شود یعنی به غیر از سایش مینا و عاج دندانها باعث نیمه نمایان شدن عصب دندانها شود، برخی درمانهای ترمیم، زیبایی و پروتز ضروری خواهد بود. این متخصص برای درمان دندان قروچه و سایش دندانها مراجعه به متخصص داخلی یا گوارش را برای بررسی وضعیت دستگاه گوارش لازم دانست و گفت: گاهی سایش دندانها با عامل عصبی، روحی، و روانی عارض می شود که مراجعه به مشاور روانشناس یا دندانپزشک تاکید می شود.
ظفرمند به افرادی که دچار دندان قروچه هستند توصیه کرد و گفت: برای درمان فوری دندان قروچه استفاده از پلاکهای مخصوص که سطح دندانها را به طور کامل می پوشاند در شب توصیه می شود که به تجویز دندانپزشک و به مدت معین ضروری خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha