چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 277691

بسیاری از ما هرازگاهی بوی بد دهان را به دلایل مختلف تجربه كرده‌ایم. كارشناسان می‌گویند این مشكل برای یك‌سوم افراد ایجاد می‌شود. در ادامه با عوامل اصلی ایجاد بوی بد دهان و راه‌های مقابله با آنها آشنا می‌شوید.

چرا دهانم بو می‌دهد؟

سلامت نیوز:بسیاری از ما هرازگاهی بوی بد دهان را به دلایل مختلف تجربه كرده‌ایم. كارشناسان می‌گویند این مشكل برای یك‌سوم افراد ایجاد می‌شود. در ادامه با عوامل اصلی ایجاد بوی بد دهان و راه‌های مقابله با آنها آشنا می‌شوید.


باكتری‌هایی كه روی زبان زندگی می‌كنند: به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، زبان به‌ویژه قسمت عقب آن دارای شیارها و شكاف‌هایی است كه باعث می‌شوند مكان مناسبی برای زندگی باكتری‌های دهانی ایجاد شود. این باكتری‌ها با شكستن مواد غذایی تركیبات سولفوری ایجادكننده بوی بد دهان را آزاد می‌كنند. مسواك‌زدن زبان می‌تواند تاحدودی به رفع مشكل كمك كند، اما استفاده از مواد خوراكی‌ای كه با باكتری‌ها مقابله و تركیبات سولفوری را خنثی می‌كنند راه حل موثرتری است.


 پلاك‌های دندان: پلاك‌های دندانی لایه‌ای از باكتری‌ها هستند كه به‌طور طبیعی روی دندان‌ها تشكیل می‌شوند و می‌توانند عامل تولید تركیبات سولفوری‌ای باشند كه بوی بد دهان را ایجاد می‌كنند. حفظ بهداشت دهان به‌طور روزانه و استفاده از خمیردندان‌هایی كه دارای خواص ضد باکتری هستند می‌تواند كمك‌كننده باشد.


خشكی دهان:  بزاق از بین‌برنده طبیعی بوی بد دهان است، زیرا باكتری‌ها را از بین می‌برد، اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از خشكی دهان رنج می‌برند. جرعه جرعه نوشیدن آب به طور مكرر، جویدن آدامس‌های بدون قند و مكیدن آب‌نبات‌های بدون قند در بین وعده‌های غذایی می‌تواند باعث تولید بزاق شده و مشكل را برطرف كند.


 مصرف داروها:   برخی داروها نیز عامل ایجاد بوی بد دهان هستند. جویدن آدامس زایلیتول و نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز به حل مشكل كمك می‌كند.


   مشكلات سلامت:  گاهی اوقات بوی بد دهان نتیجه مستقیم مشكلات لثه است. اما مشكلاتی همچون آلرژی‌ها، عدم تحمل لاكتوز و دیابت نیز می‌توانند عامل بوی بد دهان باشند. اگر به شكل مزمنی دچار بوی بد دهان هستید و راه‌حل‌های بالا كمكی به حل مشكل نمی‌كنند بهتر است به یك دندانپزشك یا یك متخصص داخلی مراجعه كنید تا با تشخیص علت اصلی بوی بد دهان، آن را درمان كند.
منبع: jnj  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha