شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 27772
سلامت نیوز :كنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است چرا كه بی توجهی به آن می تواند آسیب دیدن چشم و نابینایی كامل را به دنبال داشته باشد.
دكتر حسین دارنهال جراح  و متخصص چشم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر دیابت یكی از بیماری های خطرناك شایع در میان همه گروه های سنی است كه به دو نوع اول و دوم بروز می كند در دیابت نوع اول كه بیشتر در میان كودكان و نوجوانان شایع است غده لوزالمعده توانایی ترشح هورمون انسولین را ندارد كه تزریق انسولین توصیه می شود، در دیابت نوع دوم نیز كه بیشتر در میان سالمندان و افرادی كه دارای اضافه وزن هستند به چشم می خورد ،درمان دارویی توصیه می شود.

 وی ادامه داد: در طی این بیماری در صورت كنترل نكردن قند خون، بسیاری از قسمت های بدن تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم قرار می گیرند كه از جمله آنها می توان به ضایعات چشمی اشاره كرد.

 دارنهال تصریح كرد: عروق شبكیه یعنی محلی كه تصاویر مشاهده شده روی آن تشكیل می شود.مهمترین قسمتی است كه در درجه اول تحت تاثیر دیابت قرار می گیرد.

 وی با بیان اینكه این نكته كه شبكیه از رگ هایی تشكیل شده كه وظیفه خون رسانی به آن را دارند افزود: ترشح نشدن انسولین در بیماران دیابتی منجر به تجمع قند در این رگها و نازك و پاره شدن آنها می شود.

 به این ترتیب مواد درون رگها به شبكیه نفوذ كرده و در نهایت تاری دید و ورم شبكیه و بوجود آمدن عروق جدید روی پرده چشم و در نهایت نابینایی كامل را به دنبال دارد كه این عروق جدید نیز می توانند موجب خونریزی در داخل حوزه چشم شود.

 این جراح و متخصص چشم خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه كم توجهی به كنترل قند خون می تواند نابینایی كامل را به دنبال داشته باشد، بهترین راه درمانی برای این افراد را كنترل منظم قند خون در فواصل زمانی كوتاه و در موارد بسیار حاد نیز، نیاز به جراحی های خاصی موسوم به ویتروكتومی است.

 وی در انتها با ابزار تاسف نسبت به افزایش شمار مبتلایان به دیابت در دنیا یادآور شد: به منظور كاهش دید مبتلایان به دیابت باید حتما معاینات منظم دوره ای توسط چشم پزشك صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha