اجرای پروتکل بیمه ای آنژیوگرافی در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی نتایج بسیار مثبتی داشت بطوریکه درصد قابل توجهی از آنژیوگرافی های غیرضرور که منجر به تابش فراوان اشعه سرطان زای ایکس به بدن بیماران می شود حذف شد که باید تشکر ویژه ای از متخصصین قلب شاغل در این مراکز داشت.

سالیانه دو میلیون نفر آنژیوگرافی می شوند/ایرادات اساسی در پروتکل آنژیوگرافی وزارت بهداشت

سلامت نیوز: اجرای پروتکل بیمه ای آنژیوگرافی در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی نتایج بسیار مثبتی داشت بطوریکه درصد قابل توجهی از آنژیوگرافی های غیرضرور که منجر به تابش فراوان اشعه سرطان زای ایکس به بدن بیماران می شود حذف شد که باید تشکر ویژه ای از متخصصین قلب شاغل در این مراکز داشت.

به گزارش سلامت نیوز، منتهی بیمارستان میلاد از همان ابتدا از اجرای این پروتکل کنار گذاشته شد، در حالیکه طبق براوردها این بیمارستان به تنهایی حدودا برابر یا بیشتر از همه ی مراکز انژیوگرافی تامین اجتماعی با احتمالا بیش از ۲۰ هزار آنژیوگرافی در سال در صدر امار بیماران آنژیوگرافی شده می باشد.

جا دارد که جناب آقای سالاری همان تیم متخصصین قلب تدوین کننده آنژیوگرافی مراکز ملکی را مامور بررسی عملکرد بخش آنژیوگرافی بیمارستان میلاد کند.

در جلسه ی سه شنبه ی قبل در موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی به مدیرعامل محترم سازمان تذکرات جدی از سوی صاحب نظران حوزه ی سلامت داده شد. از جمله جناب آقای دکتر اکبری ساری متخصص اقتصاد سلامت و رئیس برد این رشته و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بخش قابل توجهی از هزینه های درمان را متاثر از خدمات القایی و غیرضروری دانست.

جالب بود که آقای سالاری نیز در همان جلسه با اوردن مثالی جالب وجود خدمات القایی را پذیرفت.

در پروتکل آنژیوگرافی وزارت بهداشت ایرادات اساسی وجود دارد، از جمله اینکه تنها تنبیه پزشکی که بیش از ۲۵ درصد از آنژیوگرافی های وی نرمال باشد را عدم پرداخت دستمزد عنوان کرد که مشخص نیست منظور درصد بالاتر از ۲۵ است یا کل نرمال ها را شامل می شود و ایراد دیگر این است که جریمه ی وارد شدن خسارت به بیمار و بیمارستان را لحاظ نکرده است. اشکال دیگر پروتکل انژیوگرافی این است که تعریف نرمال مشخص نیست در حالیکه گرفتگی ملایم هم که نیازی به آنژیوگرافی ندارد جزو نرمال لحاظ نشده است.

براورد می شود که فقط در شهر تهران سالیانه حدود هشتصد هزار نفر آنژیوگرافی می شوند و در کل کشور عددی حدود دو میلیون بار آنژیوگرافی صورت می گیرد. یعنی به اذای هر ۴۰ نفر در ایران یک نفر آنژیوگرافی می شور با احتساب حداقل ۲ درصد آنژیوپلاستی عدد ۴۰۰ هزار بدست می اید که به معنای آنژیوپلاستی می باشد که به ازای هر صد هزار نفر ۵۰۰ نفر آنژیوپلاستی را داریم در حالیکه این امار در آلمان حدود ۲۵۰ آنژیوپلاستی در ازای صد هزار نفر است‌.

به هرحال اشکال اصلی کار بیمه های ایران این است که پرونده های انژیوگرافی و آنژیوپلاستی را از سایر پرونده های بیمارستانی جدا نمی کنند از سویی تعداد نرمال ها را احصا نمی کنند. بر آورد می شود که در طول سال با دو میلیون آنژیوگرافی (حدود ۴۰۰ هزار آنژیوپلاستی)، حداقل سه هزار میلیارد در این بخش هزینه از سوی بیمه ها پرداخت شود که این عدد به جز پرداختی بیمه های تکمیلی و پرداخت از جیب مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha