پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 277748

انگار قرار نیست سایه محرومیت و مشکلات محیط زیستی از سر مردم استان سیستان و بلوچستان کوتاه شود و در چند ماه گذشته وزش بادهای 120 روزه که با طوفان های شن همراه است، برای بسیاری از مردم شمال این استان و شهرهای زابل، زاهدان، زهک و مناطق هیرمند مشکل ساز شده است.

طوفان ۶۰۰ نفر را به بیمارستان کشاند

سلامت نیوز: انگار قرار نیست سایه محرومیت و مشکلات محیط زیستی از سر مردم استان سیستان و بلوچستان کوتاه شود و در چند ماه گذشته وزش بادهای 120 روزه که با طوفان های شن همراه است، برای بسیاری از مردم شمال این استان و شهرهای زابل، زاهدان، زهک و مناطق هیرمند مشکل ساز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق آمار تاکنون بیش از 600 نفر به‌دلیل مشکلات قلبی، تنفسی و چشمی ناشی از گرد و غبار در بیمارستان بستری شده‌اند. همان‌طور که باقر حسینی، نماینده زابل در مجلس هشدار داده است:، به علت طوفان های شدید این منطقه در حال مدفون شدن زیر شن‌های روان است.

خشکسالی، کم‌آبی و نبود اعتبار مردم این استان و زابل را به مشکل روبه‌رو کرده و ادامه وزش بادهای 120 روزه و کاهش دید افقی آنها را خانه‌نشین کرده است. از سوی دیگر بحرانی‌ترین روز امسال در استان مربوط به 16 مرداد بود که آلودگی هوا به 26 برابر حد مجاز رسید.بادهای 120 روزه از مشهورترین بادهای محلی ایران است که تقریبا از خرداد شروع تا اوایل شهریور به پایان می‌رسد.

این بادها تاکنون خسارات فراوانی را بر منطقه سیستان تحمیل کرده و امنیت شهرها را تحت تاثیر خود قرار داده است. طوفان های 120 روزه برای مردم نابسامانی‌هایی از قبیل خالی شدن روستاهای مرزی از سکنه، پر شدن چاه‌ها، بیماری‌های چشمی و تنفسی، لغو و تاخیر در پرواز هواپیماها و انسداد راه‌های مواصلاتی را موجب شده است. از سوی دیگر عوارض این مشکلات می‌تواند امنیت اقتصادی منطقه را تحت تاثیر و سرمایه‌گذاران را فراری دهد.

بستری شدن 105 نفر در یک روز

در این رابطه مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در روزهای گذشته با تشدید بادهای 120 روزه شاهد وزش بادهای شدید تا خیلی شدید و در برخی نقاط طوفان، گرد و خاک و شن در زابل هستیم می‌گوید: این طوفان ها نواحی شرقی و غربی استان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عبدالرحمن شهنوازی کاهش دید افقی،‌ کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای را مهم‌ترین تبعات طوفان های این چند روزه می‌داند و می‌افزاید: روز سه شنبه (22 مرداد)، 105 نفر در نتیجه طوفان شن به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد 26 نفر بستری شدند.

این طوفان ها تا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به سرعت 104 کیلومتری باد و آلودگی 16 برابر حد مجاز هوا تصریح می‌کند: متاسفانه هیچ‌کدام از مصوبه‌های سفر سال گذشته وزیر کشور به استان برای مقابله با ریزگردها هنوز اعتبار دریافت نکرده‌اند.

شهنوازی با اشاره به 4 طرح «تامین 30‌میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها و شن‌های روان از طریق مالچ‌پاشی، نهال‌کاری و ایجاد بادشکن»، «تامین 20‌میلیارد تومان اعتبار برای خرید ماشین‌آلات ماسه‌روب برای شهرداری‌ها»، «اختصاص اعتبار لازم برای ساخت سایت‌های اسکان اضطراری و پایگاه‌های چندمنظوره مدیریت بحران» و «تامین 10‌میلیارد تومان برای جمع‌آوری شن‌های روان از روستاها و مناطق مسکونی» با هدف مقابله با طوفان های گرد و خاک که تیر سال گذشته به تصویب رسید، تصریح می‌کند:

به ما اعلام می‌کنند وزیر کشور به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار این طرح‌ها نامه زده است، اما هر بار پیگیری می‌کنیم پاسخ این است که طرح‌ها تامین اعتبار می‌شود و هیچ‌زمانی برای تامین اعتبار اعلام نمی‌شود.

مدیر کل محیط زیست سیستان ‌و بلوچستان اما معتقد است همه مشکلات ناشی از پدیده گرد و غبار در استان با اعتبار حل نمی‌شود. وحید پورمردان مهم‌ترین راه پیشگیری از طوفان ها و حل مشکلات را تامین آب برای هامون و منطقه می‌داند و می‌گوید: طرح‌هایی که با تامین اعتبار برای مقابله با پدیده گرد و غبار اجرا می‌شود بیشتر جنبه درمانی دارند و پیشگیرانه نیستند. اگر آب منطقه تامین شود، می‌توان از بروز طوفان شن پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha