اُزن از ابتدای سال تاکنون ۲۵ روز از هوای پایتخت را آلوده کرده است و به گفته حمید ناصری، کارشناس شبکه پایش محیط زیست، امکان پایش آلاینده ناکس که پیش‌ساز اُزن است، در مراکز معاینه فنی خودرو وجود ندارد.

اندازه‌گیری آلاینده ناکس در مراکز معاینه فنی خودرو امکان‌پذیر نیست

سلامت نیوز:  اُزن از ابتدای سال تاکنون ۲۵ روز از هوای پایتخت را آلوده کرده است و به گفته حمید ناصری، کارشناس شبکه پایش محیط زیست، امکان پایش آلاینده ناکس که پیش‌ساز اُزن است، در مراکز معاینه فنی خودرو وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، حمید ناصری، کارشناس شبکه پایش محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره علل افزایش اُزن در هوای تهران اظهار کرد: پیش‌سازهای اُزن مواد آلی فرار و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن است که این مواد در مجاورت گرما و نور خورشید به اُزن تبدیل می‌شوند و از آنجا که امسال دمای هوا در تابستان نسبت به سال‌های اخیر افزایش یافته است، تشعشع مستقیم نور خورشید نیز بیشتر بوده است که در نهایت آلاینده اُزن بیشتر تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: ازن به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه از سوی واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود، از این رو میزان آن در تابستان طی اواسط روز بیش از سایر مواقع است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه مواد آلی فرار از منابع مختلفی همچون پمپ بنزین‌ها یا باک خودروها متصاعد می‌شود، گفت: هر قدر خودروها پرمصرف‌تر باشند مواد آلی فرار( VOC ) بیشتری وارد هوا می‌شود از طرفی اگر خودرو یا به ویژه موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده باشد، مواد آلی فرار بیشتر متصاعد می‌شود و آلودگی را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای «طرح کهاب» گفت: پیشتر این طرح از سوی وزارت نفت برای کاهش بخارهای ناشی از پمپ بنزین‌ها طراحی شده بود اما این طرح ناقص اجرا شد که ضرورت دارد طرح به صورت کامل اجرا شود.

ناصری درباره آلاینده ناکس به عنوان پیش‌ساز آلاینده اُزن گفت: اگر خودروها کاتالیست مناسبی نداشته باشند آلاینده ناکس تولید می‌شود. البته اکنون اندازه‌گیری این آلاینده در مراکز معاینه فنی امکان‌پذیر نیست. علاوه بر خودروها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها نیز که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند، منشایی برای تولید آلاینده ناکس هستند.

وی توصیه کرد: کاهش حضور زمان حضور در فضای باز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند تاثیر سوء ازن بر تنفس را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha