سلامت نیوز : یك جراح عمومی با بیان این كه سرطان معده در مردان و سرطان پستان در زنان شایع‌ترین سرطان‌هاست، گفت: از سرطانهای شایع در قفسه سینه نیز سرطان‌های ریه و مری در ایران شیوع بیشتری دارد.

دكتر سیاوش صحت در گفت‌وگو با  ایسنا، افزود: پیشگیری از ابتلا به سرطان مری بسیار مهم است. ریفلاكس مستمر در افرادی كه در خانواده‌های آنان سابقه ابتلا به سرطان مری وجود دارد، ممكن است زمینه ابتلا به این سرطان را فراهم كند. بارزترین علامت ریفلاكس ترش كردن و تلخی دهان هنگام برخاستن از خواب است.

وی درباره علایم سرطان ریه گفت: شایعترین علامت آن، سرفه و تغییر شكل آن است. معمولا افراد سیگاری سرفه می‌كنند اما اگر شكل سرفه تغییر كرد باید نسبت به ابتلا به سرطان ریه مشكوك شوند. به عنوان نمونه فردی كه معمولا صبح‌ها چهار بار سرفه می‌كند، اگر پس از مدتی در طول روز هم سرفه كرد باید وضعیت ریه‌های خود را بررسی كند. علاوه بر آن وضعیت افرادی كه بیش از 4 هفته سرفه می‌كنند لازم است مورد بررسی قرار گیرد.

صحت در پایان اظهار كرد: افرادی كه سابقه ابتلا به سرطان در خانواده‌های آنان وجود دارد یا در مكانهایی مانند كارخانه‌های سیمان سازی یا معادن كار می‌كنند باید به سلامت ریه‌های خود توجه كنند. علاوه بر آن افراد از 40 سال به بعد باید سالی یك بار از قفسه سینه خود عكس بگیرند چون علایم بیماریهای این عضو بدن مانند سرطان ریه بسیار پنهان است و زمانی بروز می‌كند كه بیماری شدت پیدا كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha