هیپنوتیزم یک علم روانشناسی مطرح در دنیا است که با تلقین و تمرکز ذهن بر روی موضوعی خاص برای درمان بیماری های روانشناختی استفاده می شود

هیپنوتیزم، تسخیر ذهن برای درمان بیماری های روانشناختی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، هیپنوتیزم یا خوابگری شاخه ای از علم روانشناسی است که فرد با استفاده از تلقین در حالت خاصی از هوشیاری قرار می گیرد و ذهن بر روی موضوعی خاص متمرکز می شود. هیپنوتیزم یک حالت تغییر یافته از آگاهی و افزایش آرامش است که تمرکز را بهبود می بخشد. هیپنوتیزم معمولا با راهنمایی یک متخصص با استفاده از تکرار کلامی و تصاویر ذهنی انجام می شود. در طول هیپنوتیزم، اکثر افراد احساس آرامش و آرامش می کنند. هیپنوتیزم معمولاً افراد را نسبت به پیشنهادات در مورد تغییرات رفتاری بازتر می کند.

هیپنوتیزم می تواند به شما کمک کند رفتارهایی را که می خواهید تغییر دهید، کنترل کنید. ممکن است به شما کمک کند بهتر با اضطراب یا درد کنار بیایید. اگرچه در حین هیپنوتیزم پذیرای پیشنهادها هستید، اما در طول جلسه هیپنوتیزم کنترل رفتار خود را از دست نمی دهید.

چرا هیپنوتیزم انجام می شود؟

هیپنوتیزم می تواند راهی موثر برای مقابله با استرس و اضطراب باشد. به ویژه، ممکن است استرس و اضطراب را قبل از یک روش پزشکی، مانند بیوپسی سینه، کاهش دهد.

هیپنوتیزم همچنین ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

  • کنترل درد: هیپنوتیزم ممکن است به  تسکین درد ناشی از سوختگی، سرطان، زایمان، سندرم روده تحریک پذیر، فیبرومیالژیا، مشکلات فک، روش های دندانپزشکی و سردرد کمک کند.
  • گرگرفتگی: هیپنوتیزم ممکن است گرگرفتگی ناشی از یائسگی را کاهش دهد.
  • تغییر رفتار: هیپنوتیزم با موفقیت در درمان مشکلات خواب، خیس کردن رختخواب، سیگار کشیدن و پرخوری مورد استفاده قرار گرفته است.
  • عوارض جانبی درمان سرطان: هیپنوتیزم برای کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده شده است.
  • شرایط سلامت روان: هیپنوتیزم ممکن است به کاهش اضطراب مرتبط با ترس و فوبیا کمک کند.

خطرات هیپنوتیزم

هیپنوتیزم انجام شده توسط یک پزشک آموزش دیده، یک درمان پزشکی ایمن، مکمل و جایگزین است. اما توجه داشته باشید که هیپنوتیزم ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری روانی شدید بی خطر نباشد.

واکنش های مضر به هیپنوتیزم نادر است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • اضطراب یا پریشانی
  • مشکلات خواب

هنگامی که کسی هیپنوتیزم را به عنوان راهی برای مقابله با رویدادهای استرس زا در اوایل زندگی پیشنهاد می کند، محتاط باشید که ممکن است باعث واکنش عاطفی شدید شود.

هیپنوتیزم چگونه انجام می شود؟

برای هیپنوتیزم نیازی به آمادگی خاصی ندارید. پوشیدن لباس راحت برای کمک به آرامش شما ایده خوبی است. مطمئن شوید که از قبل به خوبی استراحت کرده اید. به این ترتیب، کمتر در طول جلسه به خواب می روید، زیرا هدف آن کسب آرامش است.

پزشکی را انتخاب کنید که دارای تخصص برای انجام هیپنوتیزم باشد.  فراموش نکنید که از قبل سوالات خود را از پزشک بپرسید، مانند:

  • آیا آموزش تخصصی هیپنوتیزم دارید؟
  • آیا در این تخصص مجوز دارید؟
  • چقدر در زمینه هیپنوتیزم آموزش دیده اید؟
  • چند وقته هیپنوتیزم می کنید؟
  • هزینه های آن چقدر است؟
  •  آیا بیمه خدمات شما را پوشش می دهد؟

آنچه می توانید انتظار داشته باشید

قبل از شروع، پزشک شما روند هیپنوتیزم را توضیح می دهد و اهداف درمانی شما را بررسی می کند. او معمولاً با صحبت کردن با لحنی ملایم و آرام‌بخش شروع می‌کند و تصاویری را توصیف می‌کند که حس آرامش، امنیت و رفاه را ایجاد می‌کنند.

وقتی کاملا آرام هستید، پزشک راه هایی را برای دستیابی به اهدافتان به شما پیشنهاد می کند. برای مثال، این ممکن است شامل راه‌هایی برای کاهش درد یا کاهش میل به سیگار باشد.  پزشک همچنین ممکن است به شما کمک کند تا تصاویر ذهنی واضح و معنی‌داری از خود را در حال انجام اهدافتان تجسم کنید.

وقتی جلسه تمام شد، ممکن است بتوانید خودتان را از هیپنوتیزم خارج کنید. یا پزشک شما ممکن است به شما کمک کند به تدریج و به راحتی هوشیاری خود را افزایش دهید.

برخلاف آنچه ممکن است در فیلم‌ها یا در حین بازی هیپنوتیزم کننده ببینید، افراد کنترل رفتار خود را در طول هیپنوتیزم از دست نمی‌دهند. آنها معمولاً در طول یک جلسه آگاه می مانند و به یاد می آورند که چه اتفاقی می افتد.

با گذشت زمان، ممکن است بتوانید خودهیپنوتیزم را تمرین کنید. در طول خود هیپنوتیزم، بدون راهنمایی پزشک به حالت آرامش می رسید. این مهارت می تواند در بسیاری از موقعیت ها مانند قبل از عمل جراحی یا سایر اقدامات پزشکی مفید باشد.

نتایج

هیپنوتیزم می تواند در کمک به افراد برای مقابله با درد، استرس و اضطراب موثر باشد. البته به خاطر داشته باشید که پزشکان معمولاً درمان های دیگری مانند درمان شناختی رفتاری را برای آن شرایط قبل یا همراه با هیپنوتیزم پیشنهاد می کنند. هیپنوتیزم ممکن است به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی بزرگتر برای ترک سیگار یا کاهش وزن موثر باشد.

هیپنوتیزم برای همه مناسب نیست. همه افراد نمی توانند به طور کامل وارد حالت هیپنوتیزم شوند تا به خوبی کار کند. به طور کلی، هر چه افراد سریعتر و آسانتر در طول یک جلسه به حالت آرامش برسند، احتمال اینکه از هیپنوتیزم بهره مند شوند بیشتر است.

هیپنوتیزم چه زمانی بهتر اثر می کند؟

امواج مغزی در هیپنوتیزم دچار تغییر می شوند و علاوه بر کاهش آگاهی محیطی، تلقین پذیری فرد درباره موضوعات قابل توافق افزایش می یابد.
افرادی که هنگام فکر کردن به موضوعی به شدت روی موضوع متمرکز می شوند توانایی هیپنوتیزم پذیری مناسبی دارند؛ ذهن این افراد وقتی در حالت هیپنوتیزم قرار می گیرد برای پذیرش پیشنهادات و تلقینات درمان گر آمادگی دارد و هیپنوتیزم بر آنها اثر بخش تر است.


عضو انجمن هیپنوتیزم ایران، هیپنوتیزم را حالتی از جذب درونی و توجه متمرکز دانست و گفت: اشعه های آفتاب با استفاده از ذره بین متمرکز و قدرت آنها بیشتر می شود همین طور وقتی ذهن و حواس ما جمع و متمرکز می شود می توانیم استعداد و قدرت ذهن خود را بیشتر بکار گیریم و برخی احساسات مانند احساس درد یا اضطراب را از بین ببریم.

آرمین جولایی منش افزود: بعضی افراد سوء برداشت و ترس از هیپنوتیزم دارند که اگر هیپنوتیزم توسط درمانگر آموزش دیده انجام شود جایی برای نگرانی وجود ندارد ولی انجام آن توسط افراد غیرمتخصص به هیچ وجه درست نیست و می تواند اثرات بدی بدنبال داشته باشد.


فرد در هیپنوتیزم تحت کنترل نیست

این روانشناس با بیان اینکه هنگام هیپنوتیزم، بیمار تحت کنترل قرار ندارد، اظهار داشت: تمام هیپنوتیزم ها در واقع "خود هیپنوتیزم"  هستند و چیزی نیست که بر شما تسهیل شود بلکه حالتی است که خود فرد بوجود می آورد و درمانگر تنها به عنوان یک تسهیل کننده عمل می کند.
وی اضافه کرد: باور نادرست دیگر این است که فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و فراموشی به فرد دست می دهد درحالیکه موارد بسیار کمی وجود دارد که به سوژه ای، تلقین فراموشی شود و در آن موارد هم فقط ۲۰ درصد افراد فراموشی را تجربه می کنند.
جولایی منش با بیان اینکه هیپنوتیزم عارضه جانبی خاصی برای افراد ندارد، گفت: مطالعات نشان داده است که هیپنوتیزم اثربخشی قابل توجهی در درمان اختلالات اضطراب، وسواس، فوبیا استرس پس از حادثه دردهای سایکوسوماتیک، انواع فوبیا بی حسی حین جراحی، درمان اختلالات جنسی، شب ادراری کودکان، بهبود عملکرد تحصیلی و ورزشی و افزایش اعتماد به نفس دارد.
وی افزود: فرد نیازمند به مشاوره روان شناسی با مراجعه به روان پزشک، طبق تشخیص روانشناس می تواند درمان اختلالات روان شناختی را آغاز کند.


تشخیص بیماری های روانشناختی با هیپنوتیزم

این روانشناس دزفولی هیپنوتیزم را بر ۲ نوع درمانی و هیپنوآنالیز دانست و گفت: در هیپنوآنالیز به گذشته فرد برمی گردیم و منشا هیپنوتیزم را پیدا می کنیم؛ اگر مواردی باعث آزار فرد شده کشف و درمان می شوند.
وی با بیان اینکه هیپنوتیزم کار تشخیص مشکل را انجام می دهد، افزود: هیپنوتیزم یک ابزار درمانی است و فقط می بایست توسط درمانگران آموزش دیده و مورد تایید انجام شود.


بهبود عملکرد افراد با هیپنوتیزم

جولایی منش اظهار داشت: میزان هیپنوتیزم پذیری همه افراد به یک سطح نیست؛ انتخاب درست بیماران و انجام تست های هیپنوتیزم پذیری قبل از شروع درمان همچنین توجه به اختلال بیمار، شرح حال و سوابق قبلی او از مواردی است که باید حتما در انتخاب درست بیماران مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به فواید هیپنوتیزم گفت: با انجام هیپنوتیزم می توان عملکرد افراد در رشته های مختلف را بالا برد و موجب رشد فرد در زمینه های مختلف ورزشی و تحصیلی شد ضمن اینکه می تواند در افزایش اعتماد به نفس افراد نیز موثر واقع شود.


سوء استفاده از هیپنوتیزم 

عضو انجمن هیپنوتیزم ایران گفت: هیپنوتیزم برای درمان انجام می شود و درصورت انجام توسط توسط افراد سودجو احتمال سوء استفاده وجود دارد چرا که ممکن است فرد سودجو افراد را به انجام برخی کارها که تمایل ندارند وادارد.
وی بیان کرد: انجام هیپنوتیزم به عنوان سرگرمی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه اگر توسط افراد نابلد و غیرکارشناس انجام شود می تواند اثرات بد و مشکلات غیراخلاقی برای فرد به دنبال داشته باشد.


چه افرادی توانایی انجام هیپنوتیزم را دارند؟

جولایی منش گفت: روان پزشکان، ماماها و دندانپزشکان با گذراندن دوره مخصوص می توانند هیپنوتیزم انجام دهند و از این علم برای درمان اختلالات استفاده کنند.
وی افزود: ماماها برای زایمان طبیعی و سزارین، دندانپزشکان برای دندانپزشکی کودکان و پزشکان دیگر برای انجام جراحی افرادی که امکان بیهوشی ندارند، می توانند از هیپنوتیزم استفاده کنند.
این عضو انجمن هیپنوتیزم ایران اظهار داشت: در حال حاضر زایمان و عمل جراحی قلب باز با هیپنوتیزم در مشهد انجام می شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha