بر اساس گزارش اخیر شاخص‌ جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹، بخش عمده نیاز بازار دارویی ایران توسط شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود؛ ۷۰ درصد از بازار داخلی ۴.۵ میلیارد دلاری دارو، در اختیار شرکت‌های داخلی است.

توانمندی بالای ایران در تولید داروهای زیستی پیشرفته/صادرات ۶۰ میلیون دلاری داروهای ایران‌ساخت

سلامت نیوز:توانمندی بالای ایران در تولید داروهای زیستی پیشرفته/صادرات ۶۰ میلیون دلاری داروهای ایران‌ساختداروهای زیستیبر اساس گزارش اخیر شاخص‌ جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹، بخش عمده نیاز بازار دارویی ایران توسط شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود؛ ۷۰ درصد از بازار داخلی ۴.۵ میلیارد دلاری دارو، در اختیار شرکت‌های داخلی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گزارش شاخص جهانی نوآوری، در سال ۲۰۱۹ با تمرکز بر حوزه موضوعی سلامت، در فصل اختصاصی به بررسی و تحلیل وضعیت نوآوری و توانمندی ایران در حوزه دارویی با تمرکز بر داروهای زیستی پرداخته است.
بر اساس این گزارش، ظهور و گسترش بخش داروهای زیستی در ایران که بخشی پیچیده و با فناوری پیشرفته است، میزبان تعداد نسبتاً زیادی بنگاه موفق صادراتی است.


سهم ۷۰درصدی شرکت‌های داخلی از بازار دارویی ایران
در بازار ۴.۵ میلیارد دلاری دارو در ایران، سهم شرکت‌های داخلی از این بازار ۷۰ درصد است. در سال ۱۳۹۷، ۹۷ درصد اقلام دارویی مصرف شده تولید داخل بوده و ۶۷ درصد از ماده موثره دارویی (APIs) مورد استفاده برای تولید داروها در داخل کشور تولید شده است.
ارزش بازار تجهیزات پزشکی نیز در ایران ۲.۵ میلیارد دلار است، ۳۰ درصد این بازار در اختیار بیش از ۱۰۰ تولیدکننده داخلی است.
گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹ اجرای طرح تحول سلامت در ایران را یکی از گام‌های اثرگذار در افزایش دسترسی به خدمات حوزه سلامت می‌داند و عنوان می‌کند با اجرای این طرح، سهم بیماران از هزینه‌های پرداختی، از ۳۷ درصد کل هزینه‌ها به ۱۰ درصد در مناطق شهری و ۵ درصد در مناطق روستایی رسیده است.


صادرات ۶۰ میلیون دلاری داروهای زیستی ایران‌ساخت
این گزارش همچنین به بخش داروهای زیستی به عنوان یکی از حوزه‌های موفق و پیشرفته سلامت در ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: ایران توانسته علاوه بر افزایش قابل توجه ساخت داخلی و خودکفایی دارویی، ۶۰ میلیون دلار صادرات سالانه برای کشور به همراه داشته باشد که بخش قابل توجهی از این صادرات به کشورهای اروپایی بوده است. این تولیدات، صرفه جویی ارزی سالانه حدود یک میلیارد دلار را برای کشور به ارمغان آورده است.


بر اساس این گزارش، بخش زیست فناوری در ایران با قدمتی نزدیک به یک قرن (از زمان تأسیس انستیتوپاستور و موسسه رازی)، با حمایت سازمان‌یافته سیاستی توانسته داروهای متعدد و موفقی در درمان اِم اِس، انواع سرطان (از جمله سرطان پستان)، اختلالات سیستم ایمنی بدن، ناباروری، اختلالات استخوانی و ماهیچه‌ای و هموفیلی را با هزینه بسیار پایین در مقایسه با نمونه خارجی و با قابلیت دسترسی بسیار بالا در اختیار ایرانیان قرار دهد.


رشد سریع توسعه شرکت‌های دارویی زیستی در ایران
تازه‌ترین گزارش شاخص جهانی نوآوری با اشاره به این‌که رتبه ایران در تولید علم جهانی حوزه زیست مهندسی و زیست فناوری در سال ۲۰۱۷، به ترتیب نهم و سیزدهم جهان بوده است.
بر اساس اعلام معاونت علمی، گزارش شاخص جهانی نوآوری هرساله به صورت موضوعی وضعیت کشورها را در یک حوزه خاص بررسی می‌کند. گزارش سال ۲۰۱۹ شاخص جهانی نوآوری به بررسی حوزه موضوعی سلامت پرداخته و برای نخستین بار در فصلی جداگانه به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha