استفاده از روغن‌های گیاهی خوشبو و به ظاهر بی خطر که در محصول‌های بهداشتی و شوینده قرار دارند، می‌تواند تهدیدی برای سلامت کودکان باشد.

عصاره این گیاه معطر سبب بلوغ زودرس می‌شود

سلامت نیوز:استفاده از روغن‌های گیاهی خوشبو و به ظاهر بی خطر که در محصول‌های بهداشتی و شوینده قرار دارند، می‌تواند تهدیدی برای سلامت کودکان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استفاده از روغن گیاهی اسطوخدوس که در بیشتر محصول‌های آرایشی بهداشتی، انواع شامپوها، عطر و خوشبوکننده ها، مواد شوینده، صابون و مواردی از این دست وجود دارد؛ می‌تواند سبب دگرگونی‌های هورمونی و بلوغ زودرس در دختران و پسران خردسال شود. 


پژوهشگران در این مطالعه به بررسی رشد سینه در دختران و پسران خردسال پرداخته و دریافتند استفاده والدین از محصول‌های بهداشتی حاوی این روغن سبب تحریک هورمونی و رشد سینه در کودکان از سه سالگی می‌شود، درحالی که بنا بر روند طبیعی رشد بدن، این اتفاق باید از حدود هشت سالگی به تدریج روی دهد.
محققان با مطالعه بر روی کودکانی که دچار این اختلال سلامت شده اند، دریافتند با قطع استفاده از این گونه محصول‌های بهداشتی، رشد سینه در آنها متوقف و هورمون‌ها به وضعیت طبیعی خود بازگشته اند.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند برخی روغن‌های گیاهی که در ساخت محصول‌های آرایشی، بهداشتی و انواع شوینده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند بر عملکرد هورمون‌های بدن اثر منفی بگذارند و سبب بلوغ زودرس در کودکان شوند.
بلوغ زودرس در کودکان زمینه ساز ابتلای آنها به انواع بیماری‌های جسمانی و روانی است. پژوهش‌ها نشان داده است افرادی که زودتر از سن بیولوژیکی خود دچار بلوغ زودرس می‌شوند با احتمال بیشتری به بیماری هایی، چون سرطان و مشکل‌های قلبی عروقی و ناباروری دچار می‌شوند. 


روغن اسطوخدوس از دیرباز به دلیل دارا بودن خاصیت آرام بخشی و نیز قدرت تقویت‌کنندگی برای پوست و مو مشهور بوده و دربسیاری از محصول‌های آرایشی بهداشتی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محققان با مطالعه بر روی اثر‌های این روغن گیاهی دریافتند، اسطوخدوس سبب ایجاد اختلال در هورمون‌های بدن و ترشح میزان بیشتر هورمون زنانه استروژن و مسدود شدن تستوسترون می‌شود.
حتی نوشیدن دمنوش‌های حاوی گیاه اسطوخدوس به وسیله کودکان می‌تواند سبب تحریک و برهم خوردن تعادل هورمونی دربدن آنها شود. این گیاه حاوی مواد شیمیایی ویژه‌ای است که مختل کننده عملکرد غده‌های درون ریز بدن انسان هستند. 

غده‌های درون ریز از مجموعه‌ای از غده‌ها تشکیل شده اند که عملکرد هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کنند. این غده‌ها بر عملکرد هورمون‌های مخصوص رشد و نمو بدن، تولید مثل، خواب و بیداری و خلق و خوی اثر می‌گذارند.


کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند پیش از انتخاب محصول‌های بهداشتی و انواع شوینده‌ها برای فرزندان خود اطلاعات کافی درباره اثر‌های ترکیب‌های آن را به دست آورند و به ویژه از استفاده از محصول‌های بهداشتی و شوینده حاوی روغن‌های گیاهی به دلیل اثر‌های آنها بر هورمون‌های کودکان خودداری کنند. 

بلوغ زودرس می‌تواند در اثر سایر عامل ها، چون سابقه ژنتیکی خانواده، مصرف فست فود و خوراکی‌های فرآوری شده، مصرف برخی دارو‌ها و ابتلا به برخی بیماری‌های نادر در دختران و پسران روی دهد و نیازمند رسیدگی و تشخیص سریع بیماری از سوی خانواده و پزشک است.

بیماری thelarche نوعی وضعیت پزشکی نادر در دسته اختلال‌های بلوغ زودرس است که در اثر آن سینه‌های کودکان دچار بزرگی می‌شوند.

محققان در مطالعه‌های پیشین خود دریافته اند یکی از دلایل شایع بودن بیماری thelarche بین کودکان اسپانیایی استفاده بسیارگسترده از روغن اسطوخدوس بین خانواده‌های اسپانیایی است.


نتیجه‌های این مطالعه در مجله غده‌های درون ریز he Endocrine Societys Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism منتشرشده است.


منبع:Dailymail

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha