مدیر شرکت آبفای استان فارس اعتقاد دارد که به دلیل برداشتهای بی رویه از آبهای زیرزمینی، فارس نه تنها در ایران بلکه در جهان بیشترین میزان فرونشست را دارد.

این استان مقام اول فرونشست را در جهان دارد

سلامت نیوز:مدیر شرکت آبفای استان فارس اعتقاد دارد که به دلیل برداشتهای بی رویه از آبهای زیرزمینی، فارس نه تنها در ایران بلکه در جهان بیشترین میزان فرونشست را دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، محمدعلی قلندری یکشنبه 20 مرداد در یک کنفرانس خبری گفت: یکی از مهمترین چالشهای امروز آب است که تغییرات اقلیمی و برداشتهای بی رویه از آبهای زیرزمینی تاثیرات منفی بیشتری بر آن گذاشته است.


او با بیان اینکه فرونشست زمین بخشی از آبخوانها را در فارس و کشور از بین برده است، ادامه داد: امروز عمق چاه آب شرب در فارس رکورد زده به طوریکه عمق چاه آب در جهرم به 550 متر هم رسیده است؛ البته در چاه های تحت مدیریت آبفای استان فارس، عمق چاه حداکثر 510 متر است.
قلندری با اشاره به اینکه بالغ بر 85 درصد آب مورد نیاز مردم در استان فارس از محل آبهای زیرزمینی تامین می شود، گفت: وزارت نیرو تلاش می‌کند که 30 درصد از شهرهای استان فارس را تحت پوشش آبهای سطحی که منابع قابل اعتمادتری است، قرار دهد که شهرهای داراب، فسا، زرین دشت و در مراحل بعدی کازرون، نیریز و ... در دستور کار خواهد بود.


مدیرعامل آبفای استان فارس، یکی از موانع مهم در بهینه سازی مصرف آب را قیمت بسیار اندک آب شرب اعلام و اضافه کرد: قیمت پایین آب چالش بزرگی است که هنوز حتی مسئولان هم به آن اعتقادی ندارند.
او اضافه کرد: امروز تامین هر متر مکعب آب شرب بالغ بر 5000 تومان هزینه در بر دارد حال آنکه عدد فروش آب شرب خانگی، 470 تومان، یعنی هر لیتر 50 ریال است!
قلندری با اشاره به اینکه برای ترمیم یک درصد از کل شبکه آب شرب موجود در استان فارس به غیر از شیراز حدود 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: چون آب آشامیدنی در فارس عمدتا از منابع زیرزمینی تامین میشود لذا افزایش بارندگی، تاثیری بر آن ندارد و اینکه بارندگی مشکل آب را حل کرده باشد، تصور غلطی است.
قلندری، سرانه مصرف در ایران را حدود 161 لیتر برای هر نفر اعلام و اضافه کرد: هم اینک در ایران 11 درصد بیشتر از شرایط عادی و 60 درصد بیشتر از شرایط خشکسالی آب مصرف می‌کنیم.


مدیرعامل آبفای استان فارس با بیان اینکه شهرها در فارس به سه گروه، مشکل دار، در نقطه سر به سر و عادی تقسیم شده است، گفت: در فارس تا روز گذشته 5 شهر بحرانی داشتیم که با خروج قادرآباد از وضعیت بحرانی، این تعداد به 4 شهر کاهش یافته است.
قلندری خاطرنشان کرد: در سال 96 تعداد شهرهای بحرانی 19 شهر بود، سال گذشته این تعداد به 9 شهر رسید و امروز و علیرغم گرمای شدید هوا، این تعداد به 4 شهر کاهش یافته است.


او در عین حال از وجود 25 شهر در فهرست شهرهای دارای تنش یا در نقطه سر به سر خبر داد و گفت: 52 شهر در وضعیت عادی قرار دارد.
مدیرعامل آبفای استان فارس همچنین گفت: فارس به لحاظ شبکه و تصفیه خانه فاضلاب از استانهای عقب مانده کشور محسوب می شود به طوریکه تنها حدود 10.7 مشترکان این استان از چنین خدماتی بهره مند هستند، حال آنکه در کشور میانگین برخورداری، 45 درصد است.


قلندری با اشاره به دریافت تسهیلات 143 میلیون یورویی از بانک توسعه اسلامی برای احداث 540 کیلومتر شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مورد نیاز، گفت: این طرح ها در بخش شبکه فاضلاب بین 55 تا 90 درصد و در بخش تصفیه خانه بین 15 تا 35 درصد رشد فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس گفت: دولت تعهد کرده بود که 87 میلیون یورو در طرح های فاضلاب استان فارس سرمایه گذاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha