یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 27785

یک متخصص تغذیه با اشاره به گسترش برخی از رژیم‌های غذایی مانند گیاه خواری در بین افراد گفت: این رژیم‌ها به یک باره برای کاهش وزن در بین افراد رواج پیدا می‌کند که این تغییر ناگهانی، چاقی مفرط و افزایش وزن را بدنبال دارد.

سلامت نیوز :یک متخصص تغذیه با اشاره به گسترش برخی از رژیم‌های غذایی مانند گیاه خواری در بین افراد گفت: این رژیم‌ها به یک باره برای کاهش وزن در بین افراد رواج پیدا می‌کند که این تغییر ناگهانی، چاقی مفرط و افزایش وزن را بدنبال دارد.

دکتر سعید حسینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به تعریف رژیم غذایی گیاه خواری اظهار داشت: افرادی که پیرو رژیم غذایی گیاه خواری هستند از مواد با منشا حیوانی از جمله لبنیات و تخم مرغ استفاده نمی‌کنند که این امر پس از مدتی آنها را با کمبود برخی از مواد به ویژه مواد پروتئینی رو به رو می‌کند. بنابراین گیاه خواری زمانی مفید است که زیر نظر پزشک و هم چنین با چیدمان مناسب دنبال شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: افراد پیرو رژیم گیاه خواری به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این افراد از بر اساس باورهای فرهنگی و مذهبی گیاه خوار هستند اما دسته‌ی دوم برای کاهش وزن خود و یا بر اساس مدگرایی تابع پیروی از این رژیم غذایی هستند و چون از ابتدا گوشت‌خوار بودند و سپس گیاه‌خوار شده‌اند، سوخت و ساز بدن آنها به شدت کاهش می‌یابد و فرد نه تنها لاغر نمی‌شود بلکه در معرض چاقی مفرط نیز قرار می‌گیرد.

دکتر حسینی، پروتئین حیوانی را بهترین نوع پروتئین‌ها دانست و تصریح کرد: گیاه خواران باید برای تامین تمام مواد غذایی بدن خود از پروتئین‌ها به ویژه پروتئین‌های حیوانی که بهترین نوع پروتئین‌ها هستند، استفاده کنند. بنابراین گیاه خواران برای تامین اسیدهای آمینه ضروری بدن نباید لبنیات و تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کنند. اما این در حالی است که افرادی که از گوشت به عنوان منبع ویتامین استفاده نمی‌کنند در برخی از موارد این کمبود آهن با مصرف سیزیجات جبران می‌شود.

وی افزود: در رژیم غذایی گیاه خواری، چون پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی می‌شود، افراد برای جبران باید از حبوبات به اندازه کافی استفاده کنند. با این حال برای کسی که به مصرف حبوبات عادت ندارد دستگاه گوارش پذیرای این مواد غذایی نیست و به دنبال آن احتمال ایجاد برخی از عوارض از جمله عدم تحمل، نفخ معده و افزایش مشکلات گوارشی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha