یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 27786
سلامت نیوز : نانومواد با ایجاد لایه ای جدید بر روی مینای دندان به پیشگیری از پوسیدگی دندان كمك می كند.
دكتر مرجان بهروزی بخش،دندانپزشك در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:پیشگیری از پوسیدگی دندان و درمان مناسب و زودهنگام برای جلوگیری از تبدیل ضایعات اولیه به حفره،یك چالش اساسی در دندانپزشكی است.

وی در ادامه افزود:با وجود اینكه روش های مختلفی از جمله استفاده از فلوراید و كنترل رژیم غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندانی پیشنهاد شده است؛ولی هیچكدام از این روش ها برای مقابله با این بیماری به طور كامل مؤثر نیست.

بهروزی بخش اظهار داشت:در سالهای اخیر سیستم های زیست تقلیدی،با استفاده از نانومواد برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مطرح شده اند كه یكی از مهمترین آنها استفاده از نانو ذرات است.

*ترمیم ضایعات بزرگ با استفاده از نانو مواد در مراحل ابتدایی قرار دارد

بهروزی بخش در ادامه عنوان كرد:این روش جدید ساختار طبیعی مینا و عاج دندان را تقلید می كند و درمحصولاتی مانند خمیردندان و یا دهان شویه باعث ایجاد پوشش بادوام بر روی مینای دندان می شود كه این امر موجب پرشدن حفره ها می شود.

وی افزود:درك این موضوع موجب جلب توجه محققان به استفاده از تركیبات حاوی نانوذرات جهت بازسازی سطح مینای از دست رفته دندان شده است و می تواند با ایجاد لایه جدید بروری مینای دندان،به پیشگیری از پوسیدگی كمك كند.

بهروزی بخش در پایان با اشاره به اینكه هنوز ترمیم ضایعات بزرگ با استفاده از نانوموادهای زیست تقلیدی در مرحله مطالعاتی قراردارد،خاطرنشان كرد:امیدواریم در سالهای آینده شاهد تحولات چشمگیری در این راستا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha