جوانان ایرانی، پله‌پله مدارج تحصیلی و علمی را طی می‌کنند و از دیپلم به کارشناسی و کارشناسی‌ارشد می‌رسند. تعدادی نیز تا مقطع دکتری و فوق‌دکترا ادامه تحصیل می‌دهند .

جنتلمن‌های سرگردان

سلامت نیوز:جوانان ایرانی، پله‌پله مدارج تحصیلی و علمی را طی می‌کنند و از دیپلم به کارشناسی و کارشناسی‌ارشد می‌رسند. تعدادی نیز تا مقطع دکتری و فوق‌دکترا ادامه تحصیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما وقتی با این مدارک برای استخدام و کسب شغلی مراجعه می کنند با درهای بسته روبه‌رو می‌شوند و حتی زمانی هم که دری به رویشان گشوده می‌شود، نه تخصصی در آن شغل دارند و نه مهارتی؛ به‌طوری که در این میان هم جوانان سرخورده می‌شوند و هم کارفرما ناامید؛ و سوالی اساسی شکل می‌گیرد که در این میان حلقه مفقوده مهارت کجاست؟


روز گذشته مجمع هماهنگی بخش خصوصی با محوریت ارزیابی و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رییس اتاق بازرگانی تهران و مدیران صدها شرکت معتبر بخش خصوصی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

همزمان با این مجمع فرایند ثبت‌نام اینترنتی «سومین آزمون استخدام بخش خصوصی» آغاز شد؛ آزمونی که قرار است حدود 10‌هزار فرصت شغلی تازه را برای جوانان مستعد کشور با تخصص‌های مختلف فراهم کند؛ فرصت‌هایی که توسط 1750‌شرکت معتبر دانش‌بنیان، تجاری، صنعتی و فناور کشور فراهم شده است و نوید‌بخش آینده روشن برای جوانان است؛

جوانانی که گاهی چندین‌سال در انتظار شغل متناسب با علاقه و تحصیلات‌شان در آزمون‌های مختلف شرکت کرده و هر روز آگهی‌های استخدامی را جست‌وجو می‌کنند اما آیا این جوانان پس از موفقیت در آزمون و استخدام می‌توانند در شغل مورد نظر خود موفق شوند؟ موضوعی که دغدغه بسیاری از کارشناسان منابع انسانی و مسوولان سیاست‌گذاری است و در مجمع روز گذشته نیز به آن پرداخته شد.

افزایش بیکاری در میان جوانان تحصیل‌کرده
آقای مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی نخستین کسی بود که از شرایط اشتغال در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: در سال‌های اخیر با آنکه ایران سرشار از ذخایر ملی است، درآمد سرانه کشور افزایش چندانی نداشته و گفته می‌شود که نرخ بیکاری بالای 12‌درصد است و این بیکاری در میان جوانان تحصیل‌کرده بیشتر دیده می‌شود.


او همچنین نسبت به مهاجرت نخبگان، فرار مغزها و همچنین فرار سرمایه در کشور هشدار داد و افزود: در سال‌های گذشته بیشتر آمار مهاجرت نخبگان و تحصیل‌کردگان کشور مربوط به رشته‌های فنی و مهندسی بود و مهاجرت چندانی در میان رشته‌های پزشکی نداشتیم درحالی که از سال گذشته و با افزایش قیمت ارز و نوسانات اقتصادی، عده‌ای از پزشکان نیز اقدام به مهاجرت کردند.

نبود نظام حقوقی مالکیتی دلیلی برای فرار سرمایه
رییس اتاق بازرگانی نبود نظام حقوقی مالکیتی و نبود امنیت برای سرمایه‌گذاری را از دلایل اصلی مهاجرت یا کاهش ریسک کارآفرینان عنوان کرد و گفت: در سده اخیر چندین‌بار مالکیت‌های حقیقی و حقوقی مردم ایران به خطر افتاده است؛ نخستین‌بار با روی‌کار آمدن پهلوی اول و پایان سلطه قاجار، مالکیت‌ها جابه‌جا شد و برخی نیز تصرف شد.

در دوره پهلوی دوم با اجرایی شدن طرح اصلاحات ارضی بار دیگر مالکیت‌های خصوصی از بین رفت و با روی دادن انقلاب اسلامی نیز یک بار دیگر مالکیت‌ها جابه‌جا شد. اتفاقاتی نظیر آنچه گفته شد، باعث شده تا بسیاری از کسانی که می‌توانند کارآفرینی کرده و جوانان را مشغول کار کنند ریسک این کار را نپذیرند یا ثروت خود را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

دانشگاه‌ها توان تربیت نیروی متخصص ندارند
با وجود آنکه خوانساری بحران‌های مالکیت، امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری را از دلایل اصلی نابسامانی در بازار اشتغال برشمرد اما کارآفرینان جوان و صاحب‌نامی که در این مجمع حضور داشتند، یکی از جدی‌ترین بحران‌های موجود کشور را تحصیل‌کردگان بی‌تخصص و نبود رابطه منطقی میان دانشگاه و بازار کار عنوان کردند.


آقای پیمان فخاریان، مدیرعامل یکتانت نیز بر این نکته تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌های ما یا ظرفیت لازم را ندارند یا نمی‌توانند نیروی توانمند برای حضور در بخش صنعت و بازار کار تربیت کنند. تجربه ما در بخش خصوصی این بود که باید نیرو را جذب می‌کردیم و سپس از ابتدا آموزش می‌دادیم.

به تجربه فهمیدیم که هرچه نیروهای خلاق و باهوش ولی جوان‌تر در ترم‌های اول دانشگاهی باشند به مراتب بازدهی بهتری از تحصیل‌کردگان در مقاطع ارشد و دکتری دارند. این نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها بیش از آنکه دانشجویان را آماده حضور در بازار کار کنند، آن‌ها را دورتر می‌کنند و نیاز است تا بازنگری جدی در سرفصل‌های دروس و شیوه آموزشی دانشگاه‌ها انجام شود.

مهارت همکاری گروهی نداریم
آقای مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی‌بابا نیز با تاکید بر این اصل مهم که در کسب‌و‌کارهای امروزی و در استارت‌آپ‌های موفق چیزی جز سرمایه انسانی وجود ندارد، عنوان کرد: همان‌طور که نویسنده کتاب «انسان خداگونه» گفته است، ارتش‌های موفق ساماندهی انسانی خوبی دارند و نه ابزار خوب؛ بنابراین قدرت هر جامعه‌ای در هماهنگی جمعی از انسان‌ها خلاصه می‌شود. همین امر در مورد کسب‌و‌کار هم صدق می کند، با این حال در ایران همکاری جمعی آموزش داده نمی‌شود و کمتر می‌توان تیم کاری پیدا کرد که بتوانند حول یک چرایی کار کنند و محصول خارق‌العاده‌ای خلق کنند.

در مدت زمان سربازی تجدیدنظر شود
آقای علی قاسمخانی، مدیر ارشد منابع انسانی اسنپ دیگر سخنرانی بود که مدت دوساله سربازی را یکی از علل افت توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برشمرد و افزود: اگر بین دوران یادگیری و ورود به بازار کار فاصله طولانی باشد، فراموشی ایجاد می‌شود.

طولانی بودن زمان سربازی یکی از عواملی است که باعث می شود وقتی جوان به سرکار می‌آید، دوران کارورزی و یادآوری‌اش طولانی‌تر شود و این موضوع هزینه‌هایی را برای جوان و کارفرمای وی به همراه دارد.

او همچنین مهاجرت جوانان را یکی از چالش‌های جدی در شرکت های تکنولوژی برشمرد و دلیل آن را نگرانی نیروی جوان کار نسبت به شرایط مبهم آینده عنوان کرد.


آنچه همه کارآفرینان به آن اشاره کردند این بود که در شرکت‌هایی که نیاز به تکنولوژی بالا وجود دارد، نیروی کافی با مهارت لازم وجود ندارد. آقای جواد محجوب، رییس انجمن صنفی مدیران منابع انسانی نیز با تصریح بر این نکته که مهارت‌های مورد نیاز ما در جامعه دانشگاهی موجود نیست، گفت: در دانشگاه دو موضوع دانستن و توانستن مطرح است. دانشگاه‌های ما در موضوع دانستن موفق عمل کرده است اما در حوزه توانستن دچار مشکل است و حالا بخش خصوصی ناچار است تا این مسوولیت را به دوش بکشد و بسترهای مهارتی را ایجاد کند.


آن‌طور که آقای محمدحسین قمری، دبیر همایش مجمع هماهنگی بخش خصوصی اعلام کرده نقش شرکت‌های بخش خصوصی در دوران تحریم برای افزایش اشتغال و رونق تولید بسیار مهم است.

حالا باید دید با شروع ثبت‌نام اینترنتی سومین آزمون استخدام بخش خصوصی که از دیروز آغاز شده و تا 31شهریور سال جاری ادامه خواهد داشت، چه میزان از جوانان تحصیل‌کرده کشور جذب بازار کار بخش خصوصی خواهند شد و بخش خصوصی تا چه میزان در جذب و آموزش جوانان تحصیل‌کرده جویای کار موفق خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha