سال‌هاست که رژیم‌های متفاوت و گاهی عجیب ادعای کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان را مطرح می‌کنند و با وجود هشدارهای متخصصان، آرزوی رسیدن به تناسب‌اندام، بسیاری از آدم‌ها را به سمت رژیم‌های خاص سوق می‌دهد.

با کدام رژیم، وزن مناسب‌تری داشته باشیم؟

سلامت نیوز: سال‌هاست که رژیم‌های متفاوت و گاهی عجیب ادعای کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان را مطرح می‌کنند و با وجود هشدارهای متخصصان، آرزوی رسیدن به تناسب‌اندام، بسیاری از آدم‌ها را به سمت رژیم‌های خاص سوق می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، رژیم‌های لاغری شما را به تصویر رویایی که از خودتان دارید شبیه می‌کنند؟ روزه‌داری، حذف کربوهیدرات‌ها و بالا بردن میزان چربی، شمردن کالری‌ها یا خداحافظی با مواد قندی، کدام‌شان می‌تواند عقربه‌های ترازو را به عقب برگرداند و وزنتان را کمتر نشان دهد؟ سال‌هاست که رژیم‌های متفاوت و گاهی عجیب ادعای کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان را مطرح می‌کنند و با وجود هشدارهای متخصصان، آرزوی رسیدن به تناسب‌اندام، بسیاری از آدم‌ها را به سمت رژیم‌های خاص سوق می‌دهد. اگر شما هم در حال سبک و سنگین کردن رژیم ۴۸ساعت روزه‌داری، رژیم روزه‌داری ۱۶ساعته یا الگوهای تغذیه‌ای از این دست هستید، ادامه مطلب را بخوانید. ما به شما می‌گوییم که برای سالم ماندن، هرچند ساعت یک بار باید غذا بخورید.


من واقعا چاقم؟
می‌خواهید وزن کم کنید؟ چربی‌های اضافه روی بدنتان سنگینی می‌کنند و الگوی تغذیه‌تان شما را چاق‌تر می‌کند؟ شاید هیچ‌کدام از این دلایل باعث چاقی شما نشده‌اند. شاید اصلا شما چاق نیستید و تنها فرم بدنتان با آدم‌های دیگر متفاوت است. اگر بالاتنه پهنی دارید یا اینکه استخوان‌های لگنتان پهن هستند، نمی‌توانید انتظار پوشیدن لباس سایز ۳۶ را داشته باشید و اگر استخوان‌بندی بدنتان ظریف نیست، با هیچ رژیمی شبیه مدل‌های لاغر لباس نمی‌شوید.
 
بالاخره وعده‌ها را بیشتر کنیم یا نه؟
بعضی‌ها می‌گویند برای کاهش وزن، نیازی به شمردن کالری ندارید. کافی است حجم غذای دریافتی در هر وعده را پایین بیاورید و تعداد وعده‌هایتان را حتی تا شش وعده در روز بالا ببرید. محققان این روزها این ادعای قدیمی را رد می‌کنند و می‌گویند، شش وعده غذاخوردن در روز، حتی اگر کم‌حجم و کم‌کالری هم باشد، می‌تواند شما را چاق‌تر کند. آن‌ها می‌گویند بدن هر فرد نسبت به یک الگوی تغذیه واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و اگر یک نفر با این روش وزن کم کرده، نمی‌توان آن را روش درستی برای همه آدم‌هایی دانست که قصد لاغرشدن دارند.
 
هرچند ساعت یک بار غذا بخوریم بهتر است؟
چیزی که به آن نیاز دارید، تعیین ساعت مصرف غذا نیست. بلکه تطبیق دادن آن با سبک زندگی، شرایط و وضعیت بدنتان است. اگر شما کارمند شیفت شب یک بیمارستان هستید، قطعا تقسیم‌کردن غذایتان به وعده‌های کوچک دو یا سه ساعته کمکی به شما نمی‌کند و اگر کارتان سنگین است و جسمتان را زیاد خسته می‌کند، قطعا نمی‌توانید سراغ رژیم روزه‌داری ۱۶ساعته بروید. پس قبل از هر انتخابی، شرایط خودتان و نیازهای خاص بدنتان را در نظر بگیرید.
 
کدام رژیم برای من مناسب‌تر است؟
گذشته از اینکه ناثیر هر رژیم بر بدن افراد مختلف متفاوت است، باید این نکته اساسی را بپذیرید که برای لاغرشدن و لاغرماندن، به تغییر سبک زندگی نیاز دارید، نه به از دست دادن فوری چربی‌ها. پس رژیم‌تان را با توجه به ذائقه، شرایط و رویه اصلی زندگی‌تان انتخاب کنید. یادتان نرود که پیروی کردن از برخی رژیم‌ها مثل رژیم «کتوژنیک» هزینه زیادی به شما تحمیل می‌کند و برخی از رژیم‌های دیگر مثل رژیم سرشار از پروتئین زمان زیادی برای آشپزی از شما می‌گیرد. پس قبل از انتخاب یک روش تغذیه، به ماه‌ها و سال‌های آینده هم توجه کنید و ببینید که این رژیم می‌تواند تا مدت‌ها سبک زندگی شما باشد یا نه!
 
چرا رژیم‌گرفتن من را لاغر نمی‌کند؟
برای کاهش وزن تنها به الگوهای متفاوت تغذیه نیاز ندارید. شاید استراحت کم و خستگی زیاد دلیل کم‌نشدن وزنتان است، شاید اضطراب بر هورمون‌هایتان تاثیر می‌گذارد و نمی‌توانید لاغر شوید و شاید هم تیروئیدتان خوب کار نمی‌کند یا اینکه یک ماده غذایی خاص بیشتر از دیگران بر بدن شما تاثیر گذاشته و چاقتان می‌کند. در این صورت شمردن کالری‌ها دردی از شما دوا نمی‌کند و تا بدنتان به مدار سلامت برنگردد، نمی‌توانید با چاقی خداحافظی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha