یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 27787
سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فعالیت‌های ورزشی سبک درطول روز وافزایش توانایی عضلات از روش‌های موثر در جلوگیری و کاهش کمردرد است.

دكتر محمدرضا اعتمادی‌فرد در گفت‌وگو با  ایسنا ، با اشاره به اینکه دردهای ناحیه کمر از شایع‌ترین دردهای عضلانی است، اظهار كرد: 50 تا 60 درصد از کمردردها در نتیجه قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های نامناسب هنگام فعالیت‌های روزانه است.

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های نامناسب و غیراستاندارد از علل شایع ایجاد بیماری های اسکلتی و عضلانی در ناحیه کمر، گردن و شانه است، افزود: در محیط‌های کاری بهتر است از صندلی هایی که ستون فقرات را کاملا در حالت عمودی قرار می‌دهند استفاده شود و محیط‌های کاری متناسب با شرایط فیزیکی هر فرد طراحی شوند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه ارتفاع نامناسب میز یکی از دلایل ایجاد کمردرد است، گفت: هنگام نشستن آرنج دست باید در موازات لبه میز قرار گیرد.

وی بیان كرد: تغییر در وضعیت بدن مدتی پس از قرار گرفتن در یک حالت ثابت از نکات مهمی است که افراد باید به آن در حالت نشسته و یا ایستاده توجه داشته باشند.

دكتر اعتمادی فرد با اشاره به اینکه یک صندلی مناسب باید کاملا فرد را در حالت عمودی قرار دهد، خاطر نشان کرد: کفی نسبتا نرم صندلی و تناسب ارتفاع میز و صندلی به درمان ناراحتی های فرد در ناحیه کمر بسیار کمک می کند.

وی با اشاره به این که درمان‌های متفاوتی با توجه به نوع وشدت کمردرد به بیماران ارایه می شود، ادامه داد: به افرادی که درد مختصری در ناحیه کمر دارند تغییر حالت در طول روز، انجام فعالیت‌های ورزشی و تقویت عضلات ناحیه شکم و عضلاتی که در پشت ستون فقرات قرار دارند توصیه می شود.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: زمانی که کمردرد شدیدتر باشد استفاده ازمسکن‌های ساده در دوره‌ کوتاه مدت و در صورت حادتر شدن دردهای ناحیه کمر استراحت‌های دوره‌ای کوتاه مدت برای بیماران تجویز می شود.

وی عدم پیگری درمان کمردردهای ساده ناشی از گرفتگی عضلات در طولانی مدت را از دلایل آسیب‌های جدی تر به بیماران دانست وگفت: آرتروز، ساییدگی بین مهره‌ها و دیسک کمر از جمله مواردیست که در صورت عدم توجه بیماران سبب ناتوانی فرد در انجام کارهای روزمره می‌شود.

دكتر اعتمادی‌فرد با اشاره به این که قرار گرفتن بدن درحالت عمودی هنگام نشتن روی صندلی فشار کمتری به ستون مهره می آورد، افزود: گرد نشدن ستون مهره ها و قائمه قرار گرفتن بدن فشار کمتری به عناصر نگهدارنده ستون مهره ها می آورد و تنها در رانندگی های طولانی مدت بهتر است که تکیه گاه صندلی در زاویه 100 درجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha