دبیر بین‌الملل سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری مغز در پژوهش‌های اعتیاد را، یکی از موضوعات مورد بحث در کنگره امسال دانست.

استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری مغز در شناخت «اعتیاد»

سلامت نیوز:دبیر بین‌الملل سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری مغز در پژوهش‌های اعتیاد را، یکی از موضوعات مورد بحث در کنگره امسال دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا نوروزی، دبیر بین‌الملل سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، گفت: در کنگره امسال یک سخنران مدعو از کشور استرالیا حضور دارد که در زمینه تصویربرداری مغز و جنبه‌های مختلف کارکردهای شناختی و نواقص آن در افراد مبتلا به اعتیاد، سخنرانی خواهد داشت.


وی افزود: استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری مغز در شناسایی اعتیاد، یکی از مباحثی است که توسط میهمان استرالیایی در این کنگره مورد بحث قرار خواهد گرفت.
نوروزی ادامه داد: همچنین دو کارگاه با موضوعات «استانداردسازی ارزیابی‌های بالینی، شناختی و تصویربرداری مغزی در حوزه اعتیاد» و «ضرورت توجه به تفاوت‌های جنسیتی در مطالعات اعتیاد» به منظور پیشرفت نظریه‌ها و پژوهش‌های علوم اعصاب توسط این میهمان خارجی کنگره برگزار خواهد شد.


دبیر بین‌الملل سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، افزود: یکی دیگر از سخنرانان مدعو خارجی کنگره، پی اچ دی همه گیری شناسی و آمار حیاتی از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا و کارشناس ارشد برنامه پیشگیری دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل در وین است.


این میهمان بین‌المللی کنگره سخنرانی با موضوع نقش مداخلات مبتنی بر خانواده و آموزش‌های فرزندپروری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد خواهد داشت.


وی گفت: یکی دیگر از میهمانان کنگره، پژوهشگر و مدیر مرکز مشارکتی با سازمان بهداشت جهانی در زمینه اعتیاد و سلامت روان در شهر زوریخ سوئیس است که به صورت خاص بر روی استفاده از مداخلات مبتنی بر اینترنت برای پیشگیری و درمان اعتیاد پژوهش کرده است.


دبیر بین‌الملل سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، به مقوله پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: منظور از پیشگیری در حوزه اعتیاد مجموعه برنامه‌ها و خدماتی است که باعث می‌شود کسانی که مواد مصرف نمی‌کنند، مصرف مواد را شروع نکنند.


وی افزود: در سال‌های اخیر توجه زیادی به نقش رشد و نمو سالم کودک پیش از تولد و سال‌های اول تولد، در پیشگیری از بروز مشکلات رفتاری و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد شده است. پژوهش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد تغذیه مناسب، مراقبت‌های بهداشتی و حمایت‌های اجتماعی در مادران باردار آسیب پذیر و فرزندان آنها پیش از تولد و در سال‌های اول بعد از تولد، نه تنها منجر به بهبود رشد عصبی، شناختی کودکان می‌شود بلکه در سنین بعدی با کاهش بروز مصرف سیگار و مواد در فرزندان در سال‌های بعدی همراه است.


نوروزی بیان داشت: این موضوع اهمیت تأمین حمایت اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی در گروه‌های آسیب پذیر را مورد تأکید قرار می‌دهد.
این روان پزشک ادامه داد: افرادی که گرفتار مصرف مواد هستند ممکن است در فرآیند درمان خود دچار لغزش یا عود شود. این مسأله برای خانواده آنها استرس آور است. زمانی که فرد تلاش می‌کند و شکست می‌خورد، می‌تواند باعث ناامیدی و استرس و فشار بر خانواده شود و مهم است که این قبیل خانواده‌ها، حمایت‌ءها و آموزش‌های لازم را دریافت کنند.


نوروزی افزود: اینکه خانواده فرد معتاد چگونه می‌توانند در این مسیر مراقب خودش باشد و استرس‌ها، اثر منفی بر سلامت جسمی و روانی آنها نداشته باشد، نکته‌ای است که باید در آموزش‌ها بدان توجه داشت.


وی گفت: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که خانواده‌ها چطور می‌توانند به عضو معتاد بهترین کمک را کنند که داشتن برنامه ریزی طولانی مدت برای موفقیت در فرایند درمان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


این روان‌پزشک افزود: هر چقدر خانواده‌ها بخواهند از درمانگران که فرایند بهبودی را برای آنها توضیح و آموزش دهند، می‌توانند جلوی بعضی از مداخلات غیر اصولی خانواده‌ها را که منجر به قطع و وصل روند درمان می‌شود، گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha