دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 277902

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سبک زندگی صنعتی، فعالیت بدنی کم، مصرف بسیار چربی و شکر و نمک و فست فودها موجب شده با اپیدیمی بیماری‌های غیر واگیر مواجه باشیم.

چرا فشار خون بالا کشنده است؟

سلامت نیوز:قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سبک زندگی صنعتی، فعالیت بدنی کم، مصرف بسیار چربی و شکر و نمک و فست فودها موجب شده با اپیدیمی بیماری‌های غیر واگیر مواجه باشیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،کاظم فرهمند در حاشیه سفر خود به کاشمر  با بیان اینکه سالیانه در کل کشور 100 هزار نفر مرگ و میر داریم، عنوان کرد: در خراسان‌رضوی 25 درصد افراد بالای 30 سال بیماری فشار خون دارند.


وی گفت: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد 5 میلیون نفر تحت پوشش هستند که از جمعیت 2.5 میلیون نفری بالای 30 سال پیش‌بینی میشود 700 هزار نفر فشار خون داشته باشند. اکنون 25 درصد جمعیت بالای 30 سال فشار خون و حدود 10 درصد دیابت دارند که به دلیل نحوه زندگی شیوع دیابت در حال افزایش است.

فرهمند اظهار کرد: متاسفانه نیمی از فشار خون خود بیاطلاع هستند و این خطرات بالقوهای برای جان مردم دارد، فشار خون بیماری سیستمیک است که کلیه و چشم و اندامها را درگیر و سکته قلبی و مغزی به همراه دارد.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه بیان کرد: چون فشار خون بسیاری مواقع علامت خاصی ندارد به همین دلیل از این بیماری به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود. در 10 علت اول مرگ بیماریهای قلبی و عروقی شامل فشار خون و بیماری‌های سکته مغزی و قلبی رتبه اول را دارد.
فرهمند با اشاره به اینکه 50 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار کرد: عامل مهم مرگ‌های قلبی و عروقی، سکته قلبی و مغزی فشار خون بالاست.


فرهمند سبک زندگی را در ترویج بیماری‌های غیر واگیر بسیار موثر ذکر کرد و افزود: در 40 سال بعد از انقلاب که شبکه‌های بهداشت و درمان کشور راه‌اندازی گردید با معضل بیماری‌های واگیر مواجه بودیم به طوری که در هر اتاق نوزاد یک اتاق کزاز نوزادی وجود داشت، بیماری فلج اطفال، وبا و التور بسیار بود ولی اکنون در 40 سال گذشته با ترویج بهداشت و واکسیناسیون بیماری‌های واگیردار بسیار کمتر شده است.


وی بیان کرد: با شیوع بیماری‌های غیر واگیر مواجه هستیم که سبک زندگی صنعتی، فعالیت بدنی کم، مصرف بسیار چربی و شکر و نمک و فست فودها موجب شده با اپیدیمی بیماری‌های غیر واگیر مواجه باشیم. اگر بتوانیم بیماری فشار خون و دیابت را کنترل کنیم مرگ‌های زیر 70 سال کمتر می شود.
فرهمند بیان کرد: مصرف قند به تنهایی موجب دیابت نمی‌شود بلکه موجب چاقی می‌شود چاقی مستعد کننده دیابت است بنابراین قاچی ریسک بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.


وی عنوان کرد: مردم فکر میکنند کسی که سردرد یا خون دماغ می‌کند فشار خون دارد در حالی که فشار خون یک بیماری بدون علامت است و بدون اندازهگیری نمیشود، تعیین کرد که فرد فشار خون دارد یا خیر؛ برخی فکر می‌کنند بدنشان به فشار خون عادت کرده ولی این تفکر فقط موجب می‌شود به فکر پیگیری و درمان نباشند و به مرور و بدون علامت به نقاط مختلف بدن آسیب برسد.


فرهمند افزود: بدون اینکه متوجه شویم فشار خون موجب سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه شده و بیماری‌های چشمی ایجاد می‌کند.
وی اظهار کرد: نباید فکر کنیم چون سن افراد بالا رفته فشار خون طبیعی است در صورتی که باز هم باید پیگیری کرد، در واقع کسی که به سن سالمندی رسیده و فشار خون بالا دارد بیشتر مستعد بیماری‌هایی مثل سکته قلبی و مغزی است.


وی عنوان کرد: داروی فشار خون همانند مسکن نیست که بعد از مدتی استفاده مصرف را قطع کرد در صورتی که دارو تحت نظر پزشک باید ادامه داشته باشد.اکثر افراد فشار خونی هم که شناسایی میشوند چون داروی خود را ادامه نمی‌دهند، کنترل نمی‌شوند.
وی گفت: بیماری فشار خون با سن افراد افزایش پیدا میکند و در جوان‌ها کمتر است، همچنین آمار بیماری فشار خون بین خانم و آقا و شهر و روستا نزدیک به یکدیگر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha