سلامت نیوز :محمدرضا كوشش روانشناس گفت: والدین باید مراقب رفتارشان در مقابل كودكان باشند زیرا مشاجره آنها كودكان را دچار مشكلات شخصیتی می كند.
محمدرضا كوشش روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:والدین باید مراقبت رفتارشان در مقابل كودكان خود باشند زیرا مشاجره آنها كودكان را دچار مشكلات شخصیتی و همچنین اختلالات خواب می كند كه این امر در روند جامعه پذیری آنها را با مشكلات جدی مواجه می كند.

وی در خصوص آثار مهم رفتارهای پرخاشگرانه والدین و مشاجره آنها با یكدیگر برروی فرزندان تأكید كرد:این امر موجب افزایش میزان تولید هورمون كروتیروز در بدن كودك شده كه نداشتن آرامش روحی، استرس های متناوب و ایجاد تنش از علایم شایع آن است.

این روانشناس با اشاره به اختلالات نورتیك در كودكان تصریح كرد:این اختلالات در نتیجه مداومت مشاجره بین والدین در برابر كودكانشان بروز می كند و به صورت جویدن ناخن، شب ادراری، دیدن كابوس، از خواب پریدن با ترس و همچنین نگاه های مضطرب كودك به اطراف و همه اشیا خود را نشان می دهد.

كوشش با اشاره به جنبه های شخصیتی كودكانی كه در خانواده های پرتنش و پرخاشگر رشد كرده اند اظهارداشت:این گروه از كودكان در طول مدت زمانی دچار افت تحصیلی، كاهش قدرت اعتماد به نفس، پرخاشگری غیرارادی و لجبازی می شوند.

وی خاطرنشان كرد:وسواس فكری یكی از مهمترین عوارض رفتارهای پرخاشگرانه والدین است كه با نوعی بحران فكری و عملی در كودكان بروز می كند كه این موضوع برقراری تعاملاتی دوستانه را بین والدین و كودكان می طلبد و فراهم آوردن محیطی امن و شاد برای كودكان بهترین راه پیشگیری از بروز چنین معضلاتی در كودكان و خانواده ها است.

گفتنی است،والدین نقش شاهرگی حیاتی را در شكل گیری شخصیت كودكان دارند و در این راستا با بهره گیری از مشاوره روانشناسان و مشاوران خانواده می توانند بهترین الگو های صحیح یك زندگی خوب و آرامبخش را برای كودكانشان به كار ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha