دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 277910

یک متخصص گوش و حلق بینی گفت: کیست‌های دهانی می‌تواند مشکلاتی هنگام صحبت کردن و حتی زمان غذا خوردن ایجاد کنند.

کیست‌هایی که غذاخوردن را دردناک می‌کند

سلامت نیوز:یک متخصص گوش و حلق بینی گفت: کیست‌های دهانی می‌تواند مشکلاتی هنگام صحبت کردن و حتی زمان غذا خوردن ایجاد کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا مصباحی، متخصص گوش و حلق بینی  درباره کیست موکوسی گفت: این نوع بیماری معمولا در ناحیه دهان فرد ظاهر می‌شود، در برخی مواقع می‌تواند آزاردهنده باشد، اما دردناک نیست.

موکوسل به صورت یک برآمدگی در داخل دهان معمولا قسمت پایینی یا کف به وجود می‌آید. ممکن است در گونه‌های فرد هم تشکیل شود. موکوسل یک ساختار کیسه‌ای دارد که حاوی مخاط است. این نوع بیماری در زنان و مردان یکسان است. البته در سنین ۱۰ تا ۲۵ سال شایع‌تر است.


او ادامه داد: بزاق دهان از طریق این کیست‌ها تامین می‌شود البته این کیست‌ها می‌توانند مشکلاتی هنگام صحبت کردن و حتی زمان غذا خوردن ایجاد کنند.
این متخصص گوش و حلق بینی درباره علل پیدایش کیست موکوسی بیان کرد: این نوع عارضه زمانی ایجاد می‌شود که به حفره‌های دندان آسیب رسیده باشد. البته شایع‌ترین علت، گزش لب است؛ بهتر است افراد از این عمل اجتناب کنند. عوامل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند موجب شدت این عارضه شوند. یکی از این عوامل ایجاد پارگی در غده بزاقی و سوراخ کردن لب برای زیبایی است. زمانی که دندان‌های مجاور دهان هم آسیب ببیند، موجب کیست موکوسل خواهد شد.
او افزود: استرس از دیگر عواملی است که می‌تواند به راحتی موجب این نوع کیست‌ها شود.

مصباحی به نشانه کیست‌های موکوسی اشاره کرد و گفت: این نوع کیسه‌ها براق، درخشان و دارای مایع شفافی هستند که ظاهری کوچک و نرم دارند. معمولا رنگشان به صورت آبی یا صورتی است که البته اندازه‌های متفاوتی دارند. اگر سایز آن‌ها بزرگ باشد، می‌توانند هنگام غذا خوردن مشکل ایجاد کنند و موجب عفونت شوند.

او درباره  راه‌های درمان این کیست گفت: معمولا نیازی به درمان خاصی ندارند، زیرا بسیار خطرناک نیست و ممکن است خود به خودی درمان شود. البته به ندرت ممکن است پاره و مایع داخلش خارج شود. در این وضعیت خطر عفونت مفصل را به دنبال دارد. می‌توان برای رفع این نوع عارضه از آنتی بیوتیک استفاده کرد. در مواردی که کیست پاره نشده ولی دردناک است باید فورا به پزشک مربوطه مراجعه شود. گاهی ممکن است به دلیل حاد بودن عارضه جراحی صورت بگیرد. با جراحی کیست خارج شده و استخوان‌های اضافه‌ای که در پشت سطح مفصلی ایجاد شده است، خارج می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha