محققان می‌گویند گروه مشترکی از دارو‌هایی که پزشکان از مشکلات مثانه گرفته تا بیماری افسردگی تجویز می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل فرد را افزایش دهد.

مضرترین داروهای رایج که مغزتان را هدف می‌گیرد

سلامت نیوز:محققان می‌گویند گروه مشترکی از دارو‌هایی که پزشکان از مشکلات مثانه گرفته تا بیماری افسردگی تجویز می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل فرد را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ناتینگهام در انگلستان، بین طبقه خاصی از دارو‌ها و خطر زوال عقل ارتباط وجود دارد و تقریباً تا ۵۰ درصد این خطر را افزایش می‌دهد. در این تحقیق پروفسور کارول کوپلند محقق اصلی این تحقیق و همکارانش، سوابق پزشکی ۵۸ هزار و ۷۶۹ فرد مبتلا به زوال عقل و ۲۲۵ هزار و ۵۷۴ نفر بدون زوال عقل را تجزیه و تحلیل کردند. همه افراد این مطالعه ۵۵ ساله یا بالاتر بودند. ۶۳ درصد مبتلایان به زوال عقل خانم‌ها، و میانگین سنی آن‌ها ۸۲ سال بود. مضرترین داروهای رایج مغزتان را هدف می‌گیرد


محققان داده‌های مربوط به پایگاه داده QResearch را تهیه کردند و پرونده‌های پزشکی را از اول ژانویه ۲۰۰۴ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۶ بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که دارو‌های ضد کولینرژیک و به طور خاص دارو‌های ضد افسردگی و ضد پارکینسون، ضد سرگیجه دارو‌های مثانه و دارو‌های صرع، با خطر بالاتر زوال عقل همراه هستند. این دارو‌ها با مهار یک پیام رسان شیمیایی به نام استیل کولین کار می‌کنند.


پزشکان ممکن است برای درمان علائم زودرس زایمان هم، بعضی از این دارو‌ها را برای بیماران خود تجویز کنند. به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد بالای ۵۵ سال یا کمتر از ۳ سال که به طور روزانه آنتی کولینرژیک قوی مصرف کرده اند، تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از افرادی که از این نوع دارو‌ها استفاده نکرده اند، احتمال ابتلا به زوال عقل را دارند.بیشتر بخوانید: کُشنده‌ترین بیماری‌ها را بشناسیداین محقق می‌گوید: خطرات این نوع دارو باید توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در کنار مزایا در هنگام تجویز دارو‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت امکان درمان‌های جایگزین در نظر گرفته شود. مضرترین داروهای رایج مغزتان را هدف می‌گیرد پروفسور تام دینگ، نویسنده این مقاله توضیح می‌دهد: این مطالعه شواهد دیگری را ارائه می‌دهد که پزشکان باید در هنگام تجویز دارو‌های خاصی که خاصیت آنتی کولینرژیک دارند، احتیاط کنند. این یافته‌ها همچنین اهمیت انجام بررسی‌های منظم دارو‌ها را نشان می‌دهد.


او ادامه داد: در این تحقیق قبل از سن ۸۰ سالگی خطر بیشتری برای افراد مبتلا به زوال عقل مشاهده کردیم ، این نشان می‌دهد که این دارو‌ها باید با احتیاط بیشتری در افراد میانسال و افراد مسن تجویز شود. بیماری زوال عقل در اثر تخریب سلول‌های مغز به وجود می‌آید و باعث کاهش تدریجی حافظه و عملکرد شناختی فرد می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha