معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که کلانشهر تهران در حوزه سلامت حال خوبی در مقایسه با مناطق روستایی ندارد، گفت: من از شهرداری خواهش می‌کنم در زمینه‌ زیرساخت‌های حوزه سلامت در ارائه‌ خدمات به ویژه در حاشیه شهرها به ما کمک کند.

۳۰ درصد تهرانی‌ها نیازمند مراجعه به روان‌پزشک هستند

سلامت نیوز: معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که کلانشهر تهران در حوزه سلامت حال خوبی در مقایسه با مناطق روستایی ندارد، گفت: من از شهرداری خواهش می‌کنم در زمینه‌ زیرساخت‌های حوزه سلامت در ارائه‌ خدمات به ویژه در حاشیه شهرها به ما کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت پس از رکابزنی نمادین همراه با شهردار تهران و رییس کل سازمان نظام پزشکی و جمعی از پزشکان در آستانه روز پزشک، در مراسم امضای تفاهم‌نامه شهرداری تهران با سازمان نظام پزشکی، اظهار کرد: اگر بخواهیم کل نظام سلامت را تعریف کنیم با توجه به تعهدی که مبنی بر پوشش همگانی سلامت تا سال ۱۴۰۴ داریم، ایران باید به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه در این امر پیش‌رو باشد.

وی اضافه کرد: ما در پنج سطح خدمات یعنی ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان، توان‌بخشی و زندگی قبل از مرگ باید اقدامات مناسبی را بدون در نظر گرفتن شرایط قومیتی، نژادی و مالی برای مردم انجام دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که کلانشهر تهران در حوزه سلامت حال خوبی در مقایسه با مناطق روستایی ندارد، اظهار کرد: برخی مشکلات در حوزه خدمات شهری مانند تهران وجود دارد که در مقایسه با روستاها این امر کمی تعجب برانگیز است. در حال حاضر در حوزه خدمات در رشته‌های تخصصی ۴۰ درصد متخصصین در تهران هستند، اما اگر در همین منطقه‌ای که اکنون در آن قرار داریم بخواهیم به دنبال متخصص داخلی یا عمومی بگردیم با مشکل مواجه خواهیم بود. در همین زمینه باید به دنبال عادلانه کردن ارائه‌ خدمات در تهران باشیم.

وی با اشاره به این‌که بیماران در شهرهای اطراف تهران گاهی مجبور به مراجعه به پزشک در شهر تهران می‌شوند، ادامه داد: به عنوان مثال مریضی از سرطان روده بزرگ رنج می‌برد، کل فرانشیز روستایی که باید پرداخت کند ۱۲۵ هزار تومان و فرانشیز شهری ۲۵۰ هزار تومان است. حال در نظر بگیرید بیماری مجبور باشد به طور مداوم از شهرهای اطراف تهران به پایتخت آمده و مقادیر بسیار زیادی هزینه حمل و نقل تحمل کنند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در حاشیه شهر تهران وضعیت سلامت چه برای افراد ساکن در آن منطقه و چه برای افرادی که از شهرها به این مناطق رانده شده‌اند، آنچنان که باید مناسب نیست. با این‌که مراقبین سلامت در این مناطق فعال هستند، اما همچنان مشکل دسترسی به خدمات وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که ۵۹.۵ درصد مردم در تهران یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، گفت: مشکلاتی نظیر چاقی و آلودگی هوا در تهران نسبت به سایر نقاط بیشتر است. همچنین به تعبیری ۲۴ درصد و به تعبیر دیگر ۳۲ درصد مردم در این کلانشهر نیاز به مداخله روانپزشکی دارند. البته این بدان معنا نیست که مشکل روان‌پزشکی آنها خیلی حاد و جدی باشد، اما بالاخره نیاز است تا به روان‌پزشک مراجعه کنند.

حریرچی در ادامه مشکل دیگر حوزه سلامت را تاسیس درمانگاه‌های متعدد توسط نهادهای مختلف خواند و گفت: از آنجایی که دستمزد دولتی آنچنان برای همه پزشکان جذاب نیست برخی نهادها مانند بانک، سپاه و غیره اقدام به تاسیس درمانگاه‌هایی می‌کنند که می‌توانند پزشک را با دستمزد بالاتر جذب کنند. گاهی سرانه بیمه تکمیلی در این درمانگاه‌ها چندین برابر درمانگاه‌های عادی است. از آنجایی که سطح دستمزد باید میان بخش‌های مختلف همانند باشد این موضوع از سال ۱۳۹۶ به شکل قانون در آمده و ملزم به رعایت آن هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: من از شهرداری خواهش می‌کنم در زمینه‌ زیرساخت‌های حوزه سلامت در ارائه‌ خدمات به ویژه در حاشیه شهرها به ما کمک کنند.

وی اضافه کرد: در طرح تحول سلامت توانستیم توسعه خوبی در خدمات حاشیه شهر داشته باشیم. به عنوان مثال ۲۵۰۰ مرکز بهداشتی – درمانی و ۲۴ هزار تخت در این مناطق مستقر کردیم، اما مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه باید گفت دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران در این زمینه از عقب‌افتاده‌ترین‌ها در سطح کشور هستند؛ چرا که در برخی نقاط مشکل تهیه زمین برای ساخت کلینیک داشتیم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی در کلینیک فوق‌تخصصی آنکولوژی و خون مرکز بهداشتی – درمانی منطقه شش شهرداری تهران با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی، نمایندگان شورای شهر و شهردار تهران صورت گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha